بجنورد؛

پارک ساریگل خراسان شمالی بهشت پلنگ ایرانی

منطقه حفاظت شده و پارک ملی ساریگل با وسعتی برابر با 28هزار هکتار در شرق شهرستان اسفراین واقع شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ساریگل با توجه به تنوع زیستی واکولوژیکی آن نه تنها به خاطر چشم اندازهای زیبایش بلکه به عنوان یکی از غنی ترین ذخیره گاههای ژنتیکی از جایگاه ویژه ای در ارتباط با موارد علمی و تحقیقاتی برخوردار است.

مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به اینکه تپه ماهورهای کم ارتفاع بیشترین سطح مراتع ساریگل را تشکیل می دهد ، گفت: این تپه ها از بهترین زیستگاه قوچ و میش ، پلنگ و منطقه دشت نیز زیستگاه مناسبی برای آهو است.

**ساریگل قطب اصلی گیاهان دارویی کشور

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان گفت:در ارتفاعات کوهستانی سرد منطقه شامل ارتفاعات آلبلاغ و ترکان که از رویشگاههای عمده گیاه داروئی و صنعتی است.

تقدیسی افزود: 400 گونه گیاهی در این پارک شناسایی شده است.

وی اظهار داشت : (باریجه)،تالاری چشمه پولاد،گنجدان،حوض امام وردی ، قره طوقی ، بیل باقلی ،کلنگاه و لوشی بینی که در بعضی مناطق پوشیده از جنگلهای ارس ، زرشک و بید وحشی و ... از گونه های گیاهی این منطقه است.

تقدیسی اظهار داشت: گیاهان یکساله پهن برگ و گرامینه ها و گیاهان چند ساله و بوته ای و بالشتی نیز از دیگر این گیاهان است.

**جنگلهای منطقه ساریگل

سوابق حاکی از آن است که در گذشته منطقه حفاظت شده ساریگل پوشیده از جنگلهای انبوه ارس و زالزالک بوده است.

  این جنگلها توسط انسان جهت مصارف خانه سازی، سوخت و علوفه تخریب شده است ، سقف 75% خانه های قدیمی روستاهای اطراف منطقه از چوب ارس ساخته شده است.

در حال حاضر حدود 2000 هکتار از اراضی منطقه را جنگلهای تنک از نوع ارس پوشانده است پس از ارس گونه های زرشک و بید وحشی بیشترین میزان پوشش جنگلی را به خود اختصاص می دهند.

**تنوع جانوری منطقه

رئیس اداره محیط زیست اسفراین گفت: پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل به لحاظ تنوع توپوگرافیکی و منابع آب نسبتا فراوان از تنوع جانوری قابل توجهی مخصوصا در گروه پرندگان است

حسین فخرانی اظهار کرد: پستاندارن این منطقه اگرچه جزو گونه های استثنایی محسوب نمی شوند و عموما در سایر گستره های طبیعی کشور و خراسان نیز دیده می شوند اما از تنوع نسبتا خوبی برخوردارند.

وی افزود: تاکنون 15 پستاندار در این پارک مشاهده شده که پلنگ، کفتار، گرگ، روباه معمولی، گربه وحشی، قوچ اوریال، کل و بز، گراز، آهو، کبک، تیهو، سیه سیاه قوچ، میش، اوریال ، کل، از گونه های شاخص این پارک است.

فخرانی میگوید : 24 گونه دوزیست و خزنده و 11 گونه مار و مارمولک نیز در این پارک شناسایی شده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.