گزارشی درباره بزرگان فراموش شده

مرا ببین حتی با یک نگاه!

تاریخ ما پر است از نمونه‌های مثال زدنی احترام به بزرگان، ولی متاسفانه امروزه گاهی اوقات بی مهری جای تکریم را می گیرد.

مرا ببین حتی با یک نگاه! به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ؛ روزگار همیشه بر وفق مراد نیست و عده‌ای در بازی سرنوشت دچار مشکلاتی می‌شوند که به تنهایی نمی توانند از پس آنها برآیند و این وظیفه انسان دوستانه ما است که نگاهی ویژه و خاص به همنوعانمان داشته باشیم و هرگز آنها را تنها نگذاریم.

و به یاد داشته باشیم که همه ما اعضای یک پیکریم...و یا همیشه در به یک پاشنه نمی چرخد و باید گفت به احتمال زیاد روزی ما هم در شرایط منحصر به فردی قرار خواهیم گرفت و به دیگران نیازمند خواهیم شد.

با کمی تامل به یاد آن بزرگانی خواهیم افتاد که در دنیای بزرگ ، زیبای خود با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و آنها صاحب دلهای دریایی و آسمانی خاص خود هستند.

در نگاه اول به ظاهر ساده‌ی آنها شاید این تصویر در ذهنمان حک شود که آنها نیازمند ما هستند و باید با نگاه ترحم آمیز خود یاریشان کنیم.
این در حالی است که گاهی ما به سالمندان و از کار افتادگان نگاهی نادرست داریم چرا که آنها نیازمند ترحم و منتظر دریافت خوراک و پوشاکش به دست ما نیستند بلکه ما باید در آماده کردن بسته زندگی آرام و بدون دغدغه برای آنها کوشا باشیم.

حقیقت را نمی‌توان پنهان کرد که گروهی از سالمندان و از کار افتادگان که برای تامین برخی نیازهای روزمره خود شامل خوراک ، پوشاک و مسکن خود دچار مشکل هستند.

بیشتر ما بر این باوریم که حمایت نهادهای حمایتی برای سالمندان و از کارافتادگان کافی است اما آیا این موضوع حقیقت دارد یا باید با توجه بیشتری به این امر نگاه کنیم.

آیا مستمری نهادهای حمایتی برای آنها کافی است یا باید بیشتر حمایت شوند...

این سوال‌هایی است که باید برای تامین نیازهای معیشتی سالمندان و از کارافتادگان از خود بپرسیم...

نظام و دولت که حامیان همیشگی مردم هستند تا بحال در حد توان خود در رفع نیازهای جامعه، تلاش کرده‌اند.به طوری که یکی از مهمترین دغدغه‌های جامعه امروز و مسئولان کشور حمایت از سالخوردگان و از کار افتادن است.

این در حالی است که از ابتدای سال 93 براساس قانون و ماده‌های مختلف وضع شده دولت موظف است تا به منظور تامین حداقل معاش خانواده سالخوردگان و  از کار افتادگانی که قادر به کسب درآمد نیستند از طریق نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی بصورت ماهیانه و نقدی به سرپرست خانوار مبالغی پرداخت کنند.

خبرها حاکی از این است که نهادهای حمایتی به سالخوردگان و از کار افتادگان بی‌درآمد ماهیانه مبالغی را پرداخت می‌کنند.
اما آیا این مبلغ کافی است و کفاف زندگی آنها را می‌دهد و یا نیازهای این افراد را تامین می کنند یا نه ؟
این نکته خود جای بحث بسیار دارد و باید مسئولان توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

سالمندان و از کار افتادگان با دیگر اقشار جامعه متفاوت است و باید براساس نیازهای تک تک آنها مبالغ تعیین شود چراکه برخی از آنها با شرایط حادتر و با مشکلات بیشتری مواجه هستند و در برخی مواقع هزینه‌های سنگین و مخارج زندگی‌شان به حدی است که مبالغ پرداختی نهادهای حمایتی کمک چندانی به آنها نخواهند کرد.

*قوانین تعیین شده حمایت از سالخوردگان و از کار افتادگان

در قانون اساسی و در مفاد مختلف قوانین مختلفی پیرامون حمیات از سالخوردگان و از کار افتادگان تعیین شده است.


بسیاری از فعالان فرهنگی، اجتماعی  و رسانه ‌ای بر این باورند که عدم وجود تریبون حمایت از سالخوردگان و از کار افتادگان در جامعه وجود دارد.

فعالان فرهنگی ، اجتماعی و رسانه‌ای بر این باورند، با وجود تصویب طرحی در سال 1371 برای حمایت از زنان سرپرست خانوار، بخش زیادی از طرح‌های حمایتی در حال حاضر درباره کسانی اجرا می‌شود که بیش از کمک نقدی به توانمند‌سازی نیاز دارند.

صحبت‌های بسیاری در این باره رد و بدل می‌شود اما همچنان مشکل سالخوردگان و از کار افتادگان ادامه دارد و تاکنون رفع نشده است.

این در حالی است که نهاد حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش‌های مختلف به اجرای طرح‌های حمایتی سالخوردگان و از کار افتادگان اشاره می‌کند.

اما آیا می‌توان گفت این نهاد حمایتی نقش بسزایی در تامین نیازهای سالخوردگان و از کار افتادگان دارد .خود جای تامل و سوال بیشتر و بررسی‌های مختص به خود را دارد که مسئولان زیربط باید توجه داشته باشند.

چرا که ما همیشه این جمله را به خاطر خواهیم سپرد که بنی‌آدم اعضای یک پیکرند...  و آیا ما نیز به نوبه خود برای حمایت از سالخوردگان و از کار افتادگان تلاش خود را انجام می‌دهیم.

گزارش از زهره کلهر

انتهای پیام/

برچسب ها: گزارش ، سالخورده ، احترام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
عالی بود.
آخرین اخبار