کافه کتاب/39

عبدالعلی دستغیب: حمایت وزارت ارشاد از نویسندگان جوان به آینده ادبیات کمک می کند

درخواست یک نویسنده از وزارت ارشاد: از نویسندگان جوان و پیشکسوتان حمایت مادی و معنوی شود.

حمایت وزارت ارشاد از نویسندگان جوان به آینده ادبیات کمک می کندگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران - نسرین خدایاری،عبدالعلی دستغیب که در 16 آبان‌ماه سال 1310 متولد شده و در سال 1382 به پاس زحمات خود در زمینه‌ی نقد به‌عنوان چهره‌ی ماندگار نقد ادبی شناخته شد، درحال حاضر مهمان ما شده تا از مشکلات نویسندگان هم‌عصر خود بگوید.

* آقای دستغیب نویسندگان قدیمی ما درحال حاضر به چه چیزی نیاز دارند؟

نویسندگان قدیمی ما که اکثر آن‌ها بیمار هستند و وسیله‌ی حمل و نقل هم ندارند، نیاز به رسیدگی دارند، آن‌ها در زمان پیری محتاج حمایت هستند.

*شما ازچه زمانی به مطالعه و نوشتن علاقه‌مند شدید؟

من درکلاس‌های ابتدایی بودم که به مطالعه‌ی روزنامه و مجله علاقه‌مند شدم، درآن زمان و با شکل‌گیری جنگ جهانی دوم متفقین که به ایران آمده بودند، مجلات رنگینی را منتشر کرده و به کشورمان می‌آوردند و بعضی از دوستان نیز پس از مطالعه‌ی این مجلات، آن‌ها را به ما می‌دادند تا بخوانیم.
بعد از آن من به مطالعه علاقه‌مند شدم و کتاب‌خواندن را شروع کردم، آن روزها رادیو و تلویزیون نبود و خانواده‌ها در جمع‌های خانوادگی به نقل کتاب‌هایی مانند دیوان سعدی، دیوان حاقظ و امیرارسلان می‌پرداختند.بعد از علاقه‌مندی به نوشتن، مطالبی را برای نشریات تهران و شیراز نوشتم.


*اولین کتاب خودتان را با چه عنوانی منتشر کردید؟

اولین کتاب خودم را با عنوان "شیوه‌ی نگارش" منتشر کردم و بعد از آن هم کتاب‌هایی با عناوین «هنر و واقعیت»، «تصویرهای روبرو»و «چهار تبار سرنوشت» را روانه‌ی بازار کتاب کردم.

 * به‌عنوان یک چهره‌ی ماندگار ادبی چه انتظاری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دارید؟
 ما آرد خودمان را بیخته و غربالمان را آویخته‌ایم، اما به نظر من اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرایط مناسبی را برای انتشار آثار نویسندگان و شاعران جوان فراهم کرده و از آن‌ها حمایت مالی بکند تا بتواند آثار خودشان را چاپ کنند، ادبیات ما در آینده پربارتر و بهتر می‌شود.

اگر آثار نویسندگان و شاعران جوان منتشر و نقد شود و جوایز جشنواره‌ها و جایزه‌های ادبی به گونه‌ای تعیین شود که نویسندگان را از نظر مالی تأمین کند؛ آن‌ها از انجام کارهای متفرقه اجتناب می‌کنند.

گفتنی است؛ که دستغیب هم‌اکنون کتاب‌هایی با عناوین "فلسفه های مدرن"، "آوازها و باد آوازها" و "کلام و دریا" را بدست ناشر سپرده، اما به دلیل مشکلات و هزینه‌ی بالای چاپ و انتشار یک اثر، چاپ این آثار به تأخیر افتاده است.

لازم به ذکر است، که «از دریچه‌ی نقد» عنوان آخرین کتابی بوده که تا به امروز به قلم دستغیب چاپ و منتشر شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار