معاون وزیر بهداشت در امور پرستاری:

نیروهای مهارتی پرستاری به هیچ عنوان جایگزین پرستاران دانشگاهی نیستند

معاون وزیر بهداشت در امور پرستاری گفت: به هیچ وجه از نیروهای مهارتی پرستاران به عنوان پرستاران دانشگاهی استفاده نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، محمد میرزابیگی معاون وزیر بهداشت در امور پرستاری در نشست خبری امروز که در سازمان وزارت بهداشت پیرامون انتخابات نظام پرستاری برگزار شد، طی سخنرانی عنوان کرد: اگر تعداد زیادی پرستار بیکار هم داشته باشیم به تربیت پرستاران مهارتی ادامه می‌دهیم زیرا وظیفه آنها با پرستاران دانشگاهی متفاوت و تفکیک شده است، به همین خاطر تحت هیچ عنوان از پرستار مهارتی به جای پرستار دانشگاهی استفاده نخواهد شد. 

وی با اشاره به دلایل ایجاد معاونت پرستاری اظهار کرد: عدم کارایی نیروی پرستاری از مهمترین دلایل ایجاد معاونت پرستاری است با ایجاد این معاونت با مباحثی چون کمبود نیرو و مشکلات نظام پرداخت روبرو بودیم که هماهنگی های بین بخشی را نیاز داشت، ظرف مدت یک‌سال برای حل این مشکلات 15 بخشنامه و دستورالعمل به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد.

میرزابیگی اظهار داشت: در اسفند ماه سال 92 توافق شد تا میزان طلبکاری‌ پرستاران از نظام پرستاری که حدود 880 میلیارد تومان بود تامین اعتبار و پرداخت شد. 

با وجود اینکه مطالبات آنها به صفر نرسیده اما 18 ماه به بدهکاری آنها به دو ماه‌ رسیده است. 

وی ضمن اطلاع رسانی از پرداخت کارانه ها از نیمه دوم سال 93  بیان کرد: طرح پرداخت عملکردی از بهمن‌ماه 93 در 7 دانشگاه ابلاغ و شروع شد که اجرای آزمایشی آن هنوز ادامه دارد.

وی با اشاره به دلایل ایجاد معاونت پرستاری اظهار کرد: عدم کارایی نیروی پرستاری از مهمترین دلایل ایجاد معاونت پرستاری است، با ایجاد این معاونت با مباحثی چون کمبود نیرو و مشکلات نظام پرداخت روبرو بودیم که هماهنگی های بین بخشی را نیاز داشت، ظرف مدت یک‌سال برای حل این مشکلات 15 بخشنامه و دستورالعمل به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد.

میرزابیگی افزود: کمبود نیرو، جایگزینی مرخصی زایمان، استفاده از نیروهای جایگزین، استفاده از نیروهای طرحی، همکاری در زمینه استفاده از پیام آوران بهداشت از جمله مواردی بود که مورد بررسی قرار گرفت. 

معاون وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در امور پرستاری تصریح کرد: بازنگری در شکل، محتوا و مزایای نیروهای شرکتی در دستور کار بود تا از تخلف شرکت‌ها و رعایت نکردن قوانین جلوگیری شود تا هیچگونه اجحافی در حق پرستاران صورت نگیرد. 

وی در خصوص دیگر اقدامات معاونت پرستاری اینگونه ادامه داد: 7 هزار نفر برای بیمارستان‌های تازه تاسیس مجوز استخدام گرفتند، علاوه بر این شرکت های کارآفرینان آوای سلامت به ترتیب با تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار داد بست که این موضوع سبب افزایش امنیت شغلی بعد از استخدام دولتی می‌شود. 

میرزابیگی در مورد مبنای پرداخت پزشکان به غیر پزشکان گفت: در گذشته درصد پرداختی آنها 22.5 درصد بوده که خوشبختانه به 27.5 درصد ارتقا پیدا کرده است، کارکنان اورژانس نیز از افزایش 1.5 درصدی برخوردار بوده‌اند.همچنین تصمیم گرفته شد تا با شروع سال جاری سابقه کار با شیب ملایم احتساب شود. 

وی با تاکید بر ارتقاء جایگاه نظارت و مدیریت عنوان کرد: کارگروهی از مدیران پرستاری تشکیل شده تا با انجام مطالعات تخصصی اقدامات اثر بخش صورت گیرد. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار