شبکه‌های اجتماعی چگونه‌ شغلتان‌ را می‌گيرند؟

برخی تصور می‌کنند که شخصی‌سازی صفحه‌شان در شبکه‌های مجازی برای حفظ حریم شخصی آنها کفایت می‌کند، اما آنها درعوض در انتشار نظرات و عکسهای خود، مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که به قیمت از دست دادن شغلشان تمام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران، "جان اکاف" مولف کتاب" از نو شروع کن تا هفته خود را نبازی؛ کارهایت را اصلاح کن تا گیر نیفتی" یک نصیحت ساده ‌دارد و آن این است که در فضای مجازی احمقانه رفتار نکنید! چراکه دنیای مجازی پل‌های پشت سرتان را برای همیشه خراب می‌کند.

شاید شما هم معتقدید این نصیحت خیلی ساده و مبتدی به نظر می‌رسد اما شگفتا که بسیاری از ما اغلب و به‌خصوص هنگام انتشار عکس‌ها و نظرات شخصی که می‌تواند تبعات شغلی و حرفه‌ای جدی به دنبال داشته باشد، این توصیه را نادیده می‌گیریم.

بسیاری از افراد به دلیل انتشار عکس‌های خصوصی  در فضای مجازی و نظراتی که نباید بیان می‌کردند، کار خود را از دست داده‌اند. اشتباهاتی که در فضای مجازی ازسوی ما رخ می‌دهند، خیلی جدی نیستند اما تبعات این اشتباهات می‌توانند فاجعه‌بار باشند. پس این‌بار، قبل از اینکه دکمه انتشار را بفشارید، این نکته‌ها را به‌خاطر داشته باشید.

شناخت عمومیت در فضای مجازی و شبکه اجتماعی

حتما می‌پرسید چرا به فضای مجازی،شبکه اجتماعی می‌گویند؟ دلیل آن این است که حتی اگر در شبکه های اجتماعی، تنظیمات حریم شخصی داشته باشید، بازهم پست‌های شما جنبه عمومی داشته و قابل به اشتراک‌گذاری هستند. بنابراین، به‌خصوص اگر در جستجوی کار هستید، حواستان به توئیت‌ها، عکس‌ها، پست‌ها و نظراتی که منتشر می‌کنید، باشد. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که 93 درصد از کارفرمایان و مصاحبه‌کنندگان شغلی، قبل از اینکه اقدام به جذب متقاضیان کنند، در اینترنت و شبکه های اجتماعی، سوابق افراد را بررسی می‌کنند.

"اندی چلنجر" نایب‌ رئیس موسسه شغل یابی "چلنجر، گری اند کریسمس" می‌گوید: وقتی دنبال یافتن کار هستید، فضای مجازی شانس شما را برای رسیدن به مصاحبه رخ به رخ کاهش می‌دهد.



شبکه‌های اجتماعی چگونه‌ شغلتان‌ را مي‌‌گيرند؟



منظور این نیست که عکسی از تفریحات خود با دوستانتان در فضای مجازی منتشر نکنید، بلکه قبل از انتشار هر عکسی، درباره تبعات و اثرات منفی آن بر آنچه که به‌دنبالش هستید،خوب فکر کنید. شاید انتشار این عکس‌ها با استقبال دوستانتان روبرو شود،اما وجود برخی نکات در عکس‌های شخصی، نظیر نحوه پوشش می‌تواند قضاوت‌های بدی از شما در ذهن بیننده به‌جای گذارد.

"اکاف" همچنین نسبت به بدگویی یا اظهارنظر در فضای مجازی هشدار جدی می‌دهد. این اظهارات می‌تواند جنبه سیاسی، مذهبی داشته‌ یا درباره کارفرمای سابق شما باشد که باید به‌کلی از آن اجتناب کرد. چراکه در بسیاری از موارد دیده شده که افراد به خاطر همین اظهارات شغلشان را از دست داده‌اند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان شبکه کاری

بسیاری از کارشناسان، برای داشتن ارتباطات سالم در فضای مجازی،استفاده از شبکه های مجازی نظیر"لینکدین" را پیشنهاد می‌کنند. آنها معتقدند این شبکه بهترین شیوه برای تبادل پست یا ارسال تبریک برای شغل جدید، به دوستان است. به گفته آنها، ارتباط مثبت به افراد حاضر در شبکه اجتماعی، به حضور بیشتر و سالم‌تر آنها کمک می‌کند.


شبکه‌های اجتماعی چگونه‌ شغلتان‌ را مي‌‌گيرند؟



همیشه سعی کنید در انتخاب دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی مجازی دقت کنید تا شبکه حرفه‌ای قوی‌تری داشته باشید. همچنین سعی کنید اطلاعات مفید اما به اندازه‌ای از خود منتشر کنید تا مطمئن شوید ضمن معرفی خود، سبب آزار دیگران نمی‌شوید.

دقت در به‌روزرسانی نمایه‌های شبکه‌های اجتماعی

در هنگام ذکر مشخصات در نمایه (Profile) شخصی، و مهارت‌های شغلی خود، دروغ نگویید.چراکه همین دروغ‌ها ممکن است منجر به اخراج شما از محل کارتان شود. همچنین، عکس اصلی نمایه‌ شما  باید یک عکس حرفه‌ای و متناسب با شان اجتماعی و عاری از وجود عواملی زننده در داخل کادر باشد.

مثبت بودن

توئیت کردن و به اشتراک‌گذاری مطالب تحت عوامل بیرونی، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود چراکه ممکن است دچار اشتباهات فاحش شوید. پس حواستان به نوشته‌هایتان باشد زیرا شبکه‌های اجتماعی معرف شخصیت و هویت شما هستند و تمامی این نظرات به شما منتسب می‌شوند؛درواقع هویت و شخصیت شما از صفحه شما در فضای مجازی جدا نیست. پس از خودتان بپرسید آیا حاضرید همین نظرات و مطالبی را که در صفحه شخصی‌تان منتشر می‌کنید را رودررو با افراد دیگر هم بگویید؟


شبکه‌های اجتماعی چگونه‌ شغلتان‌ را مي‌‌گيرند؟



افراد معمولا کسانی را دوست دارند که از شرکت یا محل کارشان در فضای مجازی حمایت کرده و به نیکی‌ یاد می‌کنند نه افرادی که از کارفرما یا محل کارشان بدگویی می‌کنند. مدیران نیز همیشه به‌دنبال افرادی هستند که روحیه تیمی دارند و درباره محل کارشان نظرات و عقاید مثبتی دارند.

حال متوجه می‌شوید که درصورت رعایت تمام موارد امنیتی و شخصی سازی صفحه‌تان در فضای مجازی، راه‌های زیادی برای اشتباه کردن هست؛ ارزش ندارد به قیمت کسب چند "لایک" بیشتر، کار خود را از دست بدهید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار