انتقاد الجبوری از نحوه عملکرد آمریکا در مبارزه با داعش

رئیس پارلمان عراق از نحوه برخورد واشینگتن با مسئله داعش در عراق انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران ؛سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق در گفتگوی اختصاصی شبکه تلویزیونی روسیا الیوم با وی در واشینگتن درباره اهداف و نتایج سفرش به واشینگتن و دیدارهایش با مقامات آمریکایی گفت: «به طور کلی درباره سه موضوع صحبت کردیم: موضوع امنیت که به مسلح کردن و آموزش دادن (نیروهای عراقی) و حمایت آمریکا و کلا جامعه بین المللی از عراق در مقابله با داعش مربوط می شد. 

موضوع کمک های بشردوستانه به آوارگان در عراق که از نظر من بعد امنیتی هم دارد زیرا نباید آنها را به حال خود رها کنیم تا داعش از این آوارگان به نوعی بهره برداری کند  و موضوع آشتی ملی در عراق و برقراری ثبات پس از آزادسازی این کشور از چنگ داعش زیرا ضعف در این زمینه و پیامدهای آن در وجود داعش در عراق تاثیر داشت.

ما باید برنامه ای عملی در این زمینه تهیه کنیم. درباره نتایج این سفر نیز باید بگویم به روشنی توافق شد که باید به شکلی متمرکز به مسئله عراق توجه شود و مستشاران و مربیان آمریکایی روانه عراق شوند. عملا ثبت نام از داوطلبان آموزش نظامی در عراق آغاز شده است و در گام نخست ده هزار داوطلب از فرزندان عشایر سنی و به طور کلی ساکنان انبار آموزش می بینند. آمریکایی ها نیز موافقت خود را با شروع این روند اعلام کردند. در زمینه کمک به آوارگان نیز آمریکا نیم میلیارد دلار به این مسئله اختصاص داد. در زمینه آشتی ملی نیز تهیه طرحی مشترک در دستور کار قرار گرفت». 

الجبوری درباره میزان رضایت خود از سیاست کنونی آمریکا در زمینه مقابله با داعش در عراق گفت: «از گذشته تصور می کردیم که میزان توجه آمریکا به این مسئله می تواند بیشتر باشد. آمریکا بر حملات هوایی در انبار متمرکز بود که ممکن است در متوقف کردن پیشروی داعش نتایجی داشته باشد. با توجه به بزرگ بودن این چالش، ما انتظار داشتیم آمریکا بیش از این به مسئله داعش توجه کند. این مسئله آن گونه که باید، در آمریکا مورد توجه قرار نگرفت.

آمریکایی ها بیشتر بر مقابله با داعش در سوریه متمرکز بودند ولی ما به آنها گفتیم که داعش در عراق و سوریه یکی است و ثبات منطقه در گروه ثبات عراق است. گفتیم که ماهیت روابط عراق با ترکیه و ایران و کشورهای عربی، در اوضاع منطقه تاثیرگذار است بنابراین نباید به مشکل عراق بی توجهی شود». 

الجبوری افزود: «آمریکا باید مسئله عراق را جزو اولویت هایش قرار دهد. به نظر من به علت پیچیده شدن اوضاع جهان، آمریکا مسئله عراق را جزء اولویت های نخست خود قرار نداده است». 

الجبوری با تایید اینکه مسئله عراق به اهرم فشار جمهوری خواهان کنگره بر دولت باراک اوباما تبدیل شده است گفت: مسئله عراق از جمله مسائل خارجی است که بحث و جدل زیادی بر سر موفقیت یا شکست سیاست آمریکا در آن وجود دارد. 

الجبوری درباره علت تغییر نظر دولت آمریکا در خصوص مشارکت نیروهای بسیج مردمی در جنگ با داعش گفت: آمریکایی ها بسیج مردمی را به دو دسته تقسیم کردند، بخش داخلی و بخشی که در کنترل  ایران است. به نظر می رسد آنها می خواهند بین کسانی که از ایران دستور می گیرند و کسانی که به دستور مرجعیت عمل می کنند تفاوت قائل شوند. ولی به طور کلی، دیدگاه روشنی درباره کسانی که خارج از چارچوب نیروهای رسمی سلاح به دست گرفتند وجود نداشت... آمریکا نگران است کسانی که در عراق سلاح به دست می گیرند به ابزاری در مناقشه بین المللی تبدیل شوند که به منافع آمریکا آسیب برساند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار