خوزستان؛

پدیده گرد و غبار تهدیدی برای نخلستان های خوزستان

معاون جهاد کشاورزی خوزستان؛ پدیده گرد و غبار 43 هزار هکتار از نخلستان های استان را تهدید می کند.

به گزارش پدیده گرد و غبار تهدیدی برای نخلستان های خوزستانگروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از خوزستان؛ محمد قاسمی نژاد بیان کرد: این پدیده در یک دهه گذشته افزایش داشته و موجب خشک شدن نخل‌های استان شده است.

وی با اشاره به اینکه 60 درصد از برگ‌های نخل‌های مناطق آلوده به گرد و غبار دچار بیماری خشکیدگی برگ نخل شده‌اند تصریح کرد: خسارت وارده معادل 232 میلیارد تومان برآورد شده است.

معاون جهاد کشاورزی استان از نخل به عنوان نماد و شناسنامه خوزستان یاد کرد و افزود: 250 هزار نفر از طریق نخل داری کسب روزی می کنند و 50 درصد صادرات خرمای کشور از خوزستان می‌باشد.

قاسمی نژاد با بیان اینکه گرد و غبار در 1 سال گذشته فقط در بخش محصولات زراعی 455 میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است تاکید کرد: محصولات کشاورزی باید تحت پوشش بیمه با عامل گرد و غبار قرار گیرند.

وی از نحوه تامین آب کشاورزی در خوزستان انتقاد کرد و اظهار داشت: این شیوه برخورد و تامین آب بخش عمده‌ای از اراضی کشاورزی را دچار مشکل کرده و باعث نابودی تولید و کوچ کشاورزان می گردد، که این مساله خود باعث تشدید گرد و غبار می‌شود.

محمد قاسمی نژاد با اشاره به اینکه سهم خوزستان 203 هزار تن از 1 میلیون و 100 هزار تن تولید خرما در کشور را دارد اذعان کرد: استان رتبه دوم تولید خرما و رتبه نخست صادرات این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است.

معاون جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت نخیلات خوزستان 11 هزار و 50 هکتار نهال کاری و 32 هزار و 840 هکتار به صورت بارور است که بیش تر در اهواز، خرمشهر، آبادان، بهبهان و شادگان قرار دارند.

به بیان محمد سعید انصاری نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی از 8 میلیون اصله نخل در آبادان بیش از 4 میلیون نخل از بین رفته که حدود نیمی از آن بر اثر جنگ تحمیلی و بقثیه بر اثر شوری و کمبود آب می باشد.

انتهای پیام/ز


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.