رئیس نظام پزشکی عنوان کرد:

مشکل ساز شدن بیمارستان های مجاور ساختمان های مهم

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، معتقد است که مکان یابی بیمارستان ها به خصوص در شهرهای کوچک بدون در نظر گرفتن شرایط جنگی انجام شده است.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران دکتر علیرضا زالی در میزگرد پاسخ به چالش‌های بشردوستانه برای ارائه ایمن مراقبت‌های بهداشتی که روز دوشنبه با حضور نمایندگانی از صلیب‌سرخ، هلال احمر، وزارت بهداشت و وزارت دفاع در تهران برگزار شد، گفت: بیمارانی که در خطر هستند نیاز به دریافت خدمات ویژه دارند و این خدمات ویژه برای شرایط عادی متفاوت از شرایط جنگ و بحران است.

وی ادامه داد: در زمان جنگ خطر خود امدادگر را نیز تهدید می‌کند چرا که او این ترس را دارد که دچار مشکل شود بنابراین ترس بر امدادگر غالب شده و خدمت‌رسانی را دچار مشکل می‌کند.

زالی با بیان اینکه ما باید ارائه خدمات را درست انجام دهیم گفت: در زمان دفاع مقدس تجربه خوبی کسب کردیم چرا که امدادگران در صفوف اول و خط مقدم حاضر می‌شدند بنابراین تجربه جامعه پزشکی ایران بسیار موفق بود.

وی در ادامه به بحث دسترسی و بحث سرعت در خدمت‌رسانی به مجروحان و حادثه‌دیدگان اشاره کرد و افزود: بحث سرعت در ارائه خدمات بسیار اهمیت دارد چرا که بسیاری از مجروحان ممکن است بر اثر مسائل اولیه فوت نکنند بلکه مسائل ثانویه جان آنها را بگیرد. همانطور که تجربه نشان داده مسائل ثانویه عامل بیشتر مرگ‌ها در جبهه‌های جنگ است.

رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی ایران افزود: مورد دیگر این است که بسیاری از قواعد بین‌المللی حاکم در جنگ توسط طرفین متخاصم رعایت نمی‌شود به طور مثال بیمارستان باید یک منطقه امن از سوی دو طرف تلقی شود که این مسائل در موارد بسیار نقض می‌شود.

به گفته زالی بحث انتقال مصدومان از محل خطر به محل امن نیز جزو مسائل دیگری است که برای امدادگر و مجروح خطرساز است چرا که وسایل انتقالی مانند آمبولانس و خودروهای امدادی در زمان جنگ از سوی طرف متخاصم مورد هدف قرار می‌گیرد.

زالی همچنین به جنگ های شهری اشاره کرد و افزود: متأسفانه نحوه قرارگیری بیمارستان‌ها طوری است که مجاور ساختمان‌های مهم بنا شده اند و این یک موضوع خطرناک است چرا که ما در زمان ساخت بیمارستان‌ها این موضوع را در نظر نگرفته‌ایم که شاید در زمان جنگ تلاش دشمن برای تسخیر ساختمان‌های مهم موجب صدمه و حمله به بیمارستان نیز شود.

وی همچنین بر لزوم احترام به آرم هلال احمر و صلیب‌سرخ تاکید کرد و گفت: این آرم بر روی هر ساختمان، خودرو و یا هر شخصی نصب شود این افراد یا مکان‌ها یا وسایل باید حداکثر ایمنی را داشته باشند و همه طرف‌های متخاصم به این موضوع احترام بگذارند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار