فرهنگ استفاده از قطعات یدکی اصل، جا نیفتاده است

وقتی قیمت مهم تر از ایمنی می شود / جان مشتریان لای قطعات تقلبی

اصل یا تقلبی بودن قطعات یدکی خودرو، این روزها به یکی از دغدغه های مشتریان و البته شرکت های خودروساز داخلی تبدیل شده و اگرچه هرزچندگاهی طرح هایی برای رفع این دغدغه اجرا می شود، اما تقلبی ها باز هم به درون و برون خودروهای داخلی راه می یابند.

به گزارش خبرنگار حوزه صنعت ، گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اصل یا تقلبی بودن قطعات یدکی خودرو، این روزها به یکی از دغدغه های مشتریان و البته شرکت های خودروساز داخلی تبدیل شده و اگرچه هرزچندگاهی طرح هایی برای رفع این دغدغه اجرا می شود، اما تقلبی ها باز هم به درون و برون خودروهای داخلی راه می یابند.

چرایی این اتفاق، دلایل مختلفی دارد، که مهمترین آن، باز بودن راه ورود قطعات قاچاق و تقلبی به بازار لوازم یدکی و البته نمایندگی های خدمات پس از فروش خودروسازان است. هرچند می‌توان با اقماض، ورود قطعات تقلبی به بازار غیر رسمی (خارج از شبکه نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان) را توجیه کرد، اما اینکه این قطعات به نمایندگی‌ها نیز رخنه کرده‌اند، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

 قائده این است که مشتریان وقتی برای خرید قطعات موردنیاز خود به نمایندگی های خدمات پس از فروش مراجعه می کنند، خیال شان از بابت اصل بودن این قطعات راحت باشد، که ظاهرا راحت نیست.

استفاده از قطعات یدکی تقلبی در خودروهای داخلی، مشکلات مالی و حتی جانی برای مشتریان در پی دارد، چه آنکه به عنوان مثال اگر قطعه موردنظر به بخش های ایمنی و حساس خودرو مربوط باشد (مثلا لنت ترمز)، مستقیما با جان سرنشینان خودروها بازی می کند. با این شرایط، یکی از اصلی ترین وظایف نمایندگی های خدمات پس از فروش خودروسازان کشور، مطمئن کردن مشتریان از اصل بودن قطعات یدکی است.

در این مورد البته اقداماتی صورت گرفته، که جدیدترین آن "طرح تعیین اصالت قطعات با پیامک" است. بر اساس این طرح،مشخصات قطعه، قیمت و ویژگی‌های فنی به مصرف‌کننده اعلام و امکان جعل کاهش می‌یابد. در این طرح، مصرف‌کنندگان پس از خرید قطعه، شماره بارکد درج شده روی بسته بندی آن را به شماره های مربوطه (300031 برای مشتریان ایساکو و شماره  50001813 برای مشتریان سایپایدک) پیامک می‌کنند و پس از ارسال این پیامک، اصالت داشتن یا نداشتن قطعه از طریق پیام کوتاه به مشتریان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 در این پیام، علاوه بر تعیین اصالت قطعه، قیمت فروش آن نیز قید می شود. این طرح اما با تمام ویژگی های مثبت، باز هم نمی تواند امکان ورود قطعات تقلبی به خودروها را به صفر برساند، زیرا با توجه به وضع اقتصادی بیشتر مشتریان، به نظر می رسد "قیمت" عامل تعیین کننده در خریدن یا نخریدن قطعات تقلبی است.

به عبارت بهتر، برخی از مشتریان با وجود پی بردن به تقلبی بودن قطعات، ممکن است به دلیل مشکلات مالی، خرید قطعه تقلبی را به دلیل قیمت پایین تر، به قطعه اصل ترجیح دهند. با این حساب، یکی از اقدامات مهمی که باید برای به حداقل رساندن استفاده از قطعات تقلبی انجام داد، فرهنگ سازی بابت نخریدن این قطعات است.

قطعا مشتریان هرچه بیشتر به مضرات استفاده از قطعات تقلبی پی ببرند و بدانند این موضوع ممکن است با جان شان بازی کند، کمتر به سراغ این قطعات خواهند رفت.

گزارش: حمیدرضا بهداد

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا صادقی
۲۰:۱۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
در ایران خودروسازان وقطعه سازان با حمیایت بدون قید وشرط مسولین خون ملت را می مکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
آفتابه لگن هفت دست ولی شام ونهار هیچی
Belgium
ناشناس
۱۸:۱۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
من یه شهروندم . واقعا متاسف و شاکی ام که چرا باید کالاهای صد در صد بنجل چینی وارد ایران بشه . کالاهایی که مضرات بهداشتی ، مالی و .... داره . کالایی باید درآمد یک روزت را بدی براش که فقط چند ثانیه کار کنه . کالایی که بی کیفیت بودنش حتی به چشم نمایانه . تو این عصر تکنولوژی و مشتری مداری و تجارت جهانی چرا ما باید کالاهای بنجل چینی مصرف کنیم . مگه ما مامور اشتغال زایی برای کشور چین هستیم . نفتمون را غارت کنند یه مشت جنس بنجل تحویلمون بدن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
هر دو گزینه صحیح است و...
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۵:۳۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
عزیز دل قطعات تقلبی نیستند کارخانه های خودرو سازی ما تقلبی اند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۰۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
مگه قطعات ایساکو و سایپا خودشون خوبند! اکثرشون چینی و بی کیفیت هستند!!
آخرین اخبار