گزارش ویژه/

بحران آب در ایران جدی است

هنوز بسیاری از شهروندان به این باور نرسیده اند که کشور به مرزهای بحران کم آبی رسیده است.

خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران : "حدود نیمی از ساکنان زمین تا سال 2030 میلادی با کمبود آب شیرین رو به رو خواهند شد." این پیام بانکی مون دبیر کل سازمان ملل در اجلاس آب در شهر بوداپست بود. طبق آمارها 20 درصد از کشورهای جهان در سال 2025 با کمبود فیزیکی آب مواجه می شوند که ایران نیز از این جمله است.

*از جیره بندی آب تا مهاجرت های اجباری

از آن جا که توزیع بارش باران در ایران متعادل نیست، طبق آمارها 12 شهر ایران از جمله تهران با تهدید جیره بندی آب مواجه هستند.

بحران آب به قدری در کشور جدی است، که ممکن است در آینده ای نزدیک در مناطقی از کشور شاهد جا به جایی های اجباری ناشی از کمبود آب باشیم.

 *فراوانی آب یک توهم است

شاید بتوان گفت فراوانی آب یک توهم بزرگ است، چرا که حدود 97 درصد از آب های سطح زمین به دلیل آلودگی و شوری قابل شرب نیستند.

به گفته هادی جعفری بای، جامعه شناس، یکی از راه حل های پیشگیری از بحران آب فرهنگ سازی مصرف بهینه آب شرب و الگوهای مناسب مصرف است و این مهم باید پیش تر از این توسط مسئولین پیگیری می شد، تا امروز با تهدید کمتری مواجه می شدیم.

*چرا بحران آب کشور را باور نداریم؟

اگر چه هدر رفتن آب در صنایع و کشاورزی درصد بالایی را به خود اختصاص داده است، ولی شهروندان نیز می توانند با مصرف بهینه خود و باور این موضوع که کشور با بحران آب مواجه است به عبور کشور از این بحران کمک کنند.

طبق پیش بینی ها در سال 1400 شمسی سرانه آب به ازای هر نفر کمتر از 1400 متر مکعب در سال می شود،ولی هنوز بسیاری از شهروندان به این باور نرسیده اند که کشور به مرزهای بحران کم آبی بسیار نزدیک شده است.

 فرزانه کارشناس علوم تربیتی می گوید از آن جا که هیچ گاه با بی آبی و کم آبی رو به رو نبوده، همچنان بحران بی آبی را به طور عمیق باور ندارد و این موارد باعث شده است تا در مصرف بهینه آب دقت کمتری داشته باشد.

اما تینا دانشجوی علوم ارتباطات معتقد است تبلیغات محیطی، بروشورها و آموزش های منطقه ای در خصوص بحران بی آبی و چگونگی پیشگیری از این بحران و همچنین مصرف بهینه آب شرب باعث شده نسبت به این موضوع دقت و حساسیت بسیاری داشت باشد و این بحران را جزء جدایی ناپذیر زندگی شخصی اش بداند.

*آب امانت آیندگان است
 
شاید بسیاری از ما تا به طور جدی با بحرانی رو به رو نشویم آن را باور نکنیم و در اندیشه حل آن معضل برنخیزیم. البته شاید توجه به این نکته که رعایت نکردن مصرف بهینه آب باعث می شود این مایه حیات همچون بنزین با کمبود و در نهایت با جیره بندی مواجه شود نیز خالی از لطف نباشد.

مسئله  این است که بحران آب به جیره بندی نیز ختم نمی شود و تعداد مردمی که در سال های آینده به دلیل استفاده از آب ناسالم از بین می روند، بیش از تلفات جنگ یا سایر خشونت ها پیش بینی شده است.

سال ها است که با تبلیغاتی از قبیل "آب میراث گذشتگان نیست، بلکه امانت آیندگان است" رو به رو هستیم، اما به راستی چرا امروز تا این اندازه نسبت به امانت و آینده فرزندانمان بی توجه شده ایم؟

 گزارش: شیما حیدری

انتهای پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۱۳:۲۵ ۱۷ تير ۱۳۹۴
سلام یک نفر دقیق توضیح بده بحران اب به خاطر چی به وجود اومده و چرا پیش بینی می کنند همچنان ادامه داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
اب زیاد داریم. اگه اب نداشتیم مسولان محترم اینفدر مجوز تاسیس استخرهای موج های ابی و زرد و قرمز را نمیدادند.
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب شاماماری
۰۰:۲۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
طبق آمارها در کشور ما بین 80تا 90 درصد آبهای شیرین در بخش کشاورزی مصرف میگردد ،این در حالی است که راندمان تولید کشاورزی ما ما نسبت به آب مصرفی پایینتر است لذا تصمیم گیران بخش کشاورزی مسئولیت به مراتب سنگینتری در این راستا دارند . به عنوان مثال جایگزین کردن شیوه های بهینه آبیاری ،گران کردن تعرفه آب مصرفی کشاورزی از جمله این راهکارهاست.
Iran (Islamic Republic of)
shayan
۲۲:۱۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
با تمام این مشکلات باز هم باید به جمعیت در حال فوران بیفزایم
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۲۲:۱۱ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
صداوسیما باید بیشتر روی این قضیه کار کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
از سال 74 هشدار برای این بحران داده می شد ولی
ما بلد نیستیم برای بیشتر از 5 سال برنامه ریزی کنیم و در آن هم نتیجه نمی گیریم.
Iran (Islamic Republic of)
sajad
۲۱:۲۵ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
مگر سهم مردم از بحران اب چقدر است ۹۰ درصد هدر رفت اب تو بخش کشاورزی میباشد سهم مردم انشا اله جبران میشه خواهشن مسئولین به فکر سهم خودشون باشن
United States of America
سعید
۲۱:۱۲ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
بی آبی در ایران بیداد میکنه 20 ساله تو خشکسالی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
چرا آب شرب از آب شستشو جدا نمی شود؟ چرا آب دریا برای کشاورزی منتقل نمی شود؟ شاید با تلاش علمی بتوان تکنیک هایی برای تصفیه آب پیدا کرد که ارزان قیمت باشند. باید تمام ثروت کشور خرج محیط زیست شود، در غیر اینصورت آینده خطرناکی دارد کشور ما
Saudi Arabia
حسن خضرینی
۲۰:۰۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
بنام خدا
باید گفت مردم بحران اب را نه تنها باوردارند بلکه لمس کرده اند اما مسولین هستند که باور ندارند بحران اب جدی است
Iran (Islamic Republic of)
رحمن
۱۹:۲۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
شما راست می گویید مردم اکثرا به این باور نرسیده اند مردم گوششان بدهکار این حرفها نیست.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۰۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
اگه بحران آب توی ایران جدیه پس چرا مجوز ساخت برای شهربازی هایی از قبیل سرزمین موج های آبی و موج های خروشان داده میشه؟مسئولین دارن چیکار میکنن؟واقعا سردر نمیارم!!!!!!!!!!یعنی تو این دنیا تفریحی بهتر از آب بازی نیست؟اونم با این وضع کم آبی!
Germany
ziaedin
۱۸:۴۲ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
بحران آب از قحطی خوراک و پوشاک بالاتره ؟.......لااقل میتونیم بگییم که کمبود آب حکمت خداوند باریتعالی است ولی نیازهای اولیه یک انسان برای زنده ماندن چی؟ ..... .که ازمردم دریغ میشه مردم چیزی پیدا نمیکنن بخورن چرا که که قیمتها سرسام آوره .چرا؟ صدای کسی در نمیاد .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
چه عجب این دفعه یک بحران رو اعلام کردین یه بار یه بیماری برای گاوداریها پیش اومد و تلفات شروع شده بود یکی از ادارات ممنوع کرد که اطلاع رسانی بشه چون ایجاد ناامنی و بحران اجتماعی میکنه
Germany
ziaedin
۱۸:۲۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
بحران آب از قحطی خوراک و پوشاک بالاتره .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
الله اکبر
آخرین اخبار