دستور پیگیری ویژه برای کمبود مهمترین داروی بیماران پیوندی کشور

مدیرعامل تامین اجتماعی از پیگیری ویژه برای بررسی کمبود مهمترین داروی بیماران پیوندی کشور (سلسپت) به دلیل مشکل خط تولید شرکت داروسازی که زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی است، خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از تسنیم، بیش از سه ماه است که گزارش‌هایی از کمبود داروی "سلسپت" به‌عنوان یکی از مهمترین و اصلی‌ترین داروهای بیماران پیوندی علی‌الخصوص بیماران کلیوی در سطح جامعه مطرح است که چندی قبل نیز مهدی پیرصالحی مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در این باره با تسنیم عنوان کرده بود که این کمبود از چند ماه پیش به‌دلیل مشکل در تولید به وجود آمده است که این مسئله را نیز ما قبل از عید نوروز به معاونت‌های داروی سازمان غذا و دارو، پزشکان و انجمن‌های مربوطه عنوان کرده بودیم تا برای کمبود داروی "سلسپت"، داروی مایکوفنولات جایگزین شود.
 
در این باره سید تقی نوربخش مدیرعامل تامین اجتماعی درباره کمبود (سلسپت) این داروی حیاتی بیماران پیوندی که عنوان می‌شود به دلیل مشکل خط تولید شرکت داروسازی که زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی است به وجود آمده است، به تسنیم عنوان کرد: در این باره باید از مدیران داروسازی زهراوی سئوال کنید.
 
نوربخش در واکنش به این مسئله ولی در این مدت هیچ مسئولی از این شرکت داروسازی تامین اجتماعی پاسخگویی این مشکل نبوده است، بیان داشت: حقیقت این است که من اطلاعی از جزئیات این کمبود ندارم ولی حتماً دستور می‌دهم این کمبود و مشکل را سریعاً بررسی کنند.
 
به گزارش تسنیم، داروی "سلسپت" به عنوان مهمترین داروی بیماران پیوندی همچنان در داروخانه‌ها دچار کمبود است بطوریکه معاون انجمن حمایت از بیماران کلیوی بر جیره بندی این دارو توسط بیماران صحه می‌گذارد و می‌گوید: بیش از 30هزار بیمار پیوند کلیه چشم انتظارند.
 
در این راستا و طی پیگیری‌ها و مشاهدات از داروخانه‌های 13 آبان و هلال احمر عدم وجود داروی "سلسپت" بر کمبود ادامه‌دار این داروی مهم صحه گذاشت، بطوریکه داریوش آرمان معاون ارتباطات و امور بین الملل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران نیز با تایید ادامه کمبود این دارو به تسنیم عنوان کرده بود که تنها درخواست ما از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این است که هر چه سریعتر این کمبود را برطرف کنند کما اینکه قول‌های مساعدی نیز در این باره داده شده است، انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران نیز به هیچ عنوان بر روی هیچ دارویی حساسیت ندارد ولی باید کیفیت دارو مورد تایید مجامع جهانی باشد و استاندارد لازم را داشته باشد.
 
آرمان با تایید اینکه متاسفانه در چندماه گذشته بیماران کلیوی مجبور بودند داروی "سلسپت" خود را جیره بندی کنند یعنی میزان دُوز مصرفی خود را کم کردند تا گرفتار پایان دارو نشوند، ادامه داد: هم اکنون بیش از 30 هزار بیمار پیوندی کلیه از دارویی "سلسپت" استفاده می‌کنند و این آمار جدا از بیماران پیوندی ریه، کبد و دیگر اندام‌ها است و تعداد بالای این آمارها به خوبی اهمیت این دارو را نشان می‌دهد.
 
به گزارش تسنیم، بیماران پیوندی باید برای "پس نزدن" اعضای پیوندی خود از داروهای "سلسپت و ساندیمون" استفاده کنند، وزارت بهداشت نیز توصیه می‌کند کمبود دارویی از طریق سامانه 1490 پیگیری شود.
 
در این رابطه سید احمد تارا فوق‌تخصص نفرولوژی در زمینه داروی "سلسپت" بیماران پیوندی و تشریح مکانیزم این دارو عنوان می‌کند: داروی "سلسپت" یکی از اصلی‌ترین داروهای نگهدارنده پیوندهای مختلف در کشور به حساب می‌آید به‌طوری که در حال حاضر 20هزار بیمار پیوندی مختلف از جمله پیوند قلب، کلیه‌، ریه و موارد دیگر از این دارو استفاده می‌کنند.
 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار