یزد؛

اجرای طرح شیوع شناسی اعتیاد و مواد مخدر در استان یزد

مدیرکل بهزیستی استان یزد از اجرای طرح شیوع شناسی اعتیاد و مواد مخدر در استان خبر داد و گفت: بر اساس این طرح آمار صحیح از وضعیت اعتیاد در محیط های کاری و آموزشی به منظور برنامه ریزی دقیق بدست خواهد آمد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از یزد؛ دکتر عفتی گفت: رویکرد اصلی در مواد مخدر پیشگیری و کاهش تقاضا است و کمیته فرهنگی شورای مواد مخدر استان در طول یکسال گذشته برنامه هایی را در خصوص پیشگیری از سوء مصرف مواد داشته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر و مدیرکل بهزیستی استان یزد پیشگیری را در دو سطح دانست و گفت:  سطح اول پیشگیری، جلوگیری از ورود افراد به چرخه مصرف مواد مخدر است و سطح بعدی آن مختص افرادی است که درگیر اعتیاد شده اند.

 دکتر جلیل عفتی در این خصوص گفت: در سطح دوم تلاش این است که از ورود افراد به مصرف مواد مخدر صنعتی و حاد جلوگیری شود.

وی با توضیح پیرامون فرایند درمان معتادان گفت: تغییر در مواد مصرفی و میزان مصرفی آنان نیز جزئی از مراحل درمان بیماران بحساب می آید.

 مدیرکل بهزیستی استان یزد فعالیتهای کمیسیون فرهنگی شورای مواد مخدر را شامل مجموعه فعالیت های دستگاهها استان دانست و گفت: این کمیته سال گذشته اقدام به تربیت 100 نفر مربی پیشگیری از اعتیاد و برگزاری 162 کارگاه پیشگیری از اعتیاد در استان نموده است که این کارگاهها 73 هزار و 300 نفر را تحت پوشش قرار داده اند.

وي با اشاره به فعاليت 120 كلينيك ترك اعتياد دولتي در استان، 20 مركز ترك غيردارويي و 36 مركز سرپايي كه يك مورد مربوط به بانوان است، گفت: در سال گذشته قريب 20 هزار نفر در اين مراكز تحت درمان قرار گرفته‎‎اند.

 مدیرکل سازمان بهزیستی استان یزد برگزاری 59 همایش برای 44 هزار نفر، برگزاری 58 نمایشگاه تخصصی در سطح استان و ضبط بیش از 3 هزار و 480 دقیقه برنامه آموزشی را از دیگر برنامه‌های تدوین و اجرا شده در کمیته فرهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد عنوان کرد.

 وی با اشاره به نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد گفت: خانواده نقطه شروع آسیب و مهمترین رکن پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی است. دکتر عفتی اهمیت آموزش مباحث پیشگیرانه در سن کودکی را یادآور شد و گفت: مطالعات نشان می دهد بیشترین رشد اقتصادی را کشورهایی داشتند که بیشترین زمان را برای آموزش زیر سن 7 سال گذاشته اند.

عفتی بر ضرورت اجرای طرح های پیشگیرانه در محیط های آموزشی تاکید کرد و گفت: در همین راستا بهزیستی اقدام به برگزاری دوره های آموزش مهارتهای زندگی و پیشگیری از اعتیاد در مدارس و دانشگاهها نموده است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد همچنین از تدوین سند پیشگیری از اعتیاد استان خبر داد و گفت: هدف از تدوین این سند را کاهش میزان بروز اعتیاد به مواد مخدر  از طریق اجرای برنامه های پیشگیرانه است.

 به گفته وی این سند در قالب 8 برنامه کلان استانی با توجه به نیازها و ظرفیتهای استان در کانون های هدف خانواده، محیط های آموزشی، دانشگاهی، محیط های کار، محله ها و رسانه ها اجرا می شود. مدیرکل سازمان بهزیستی استان یزد با اشاره به ارتقای بیش از 23 درصد رشد آموزشی ویژه درمان اعتیاد در استان یزد ادامه داد: مشارکت مردمی در بحث آموزش و جلوگیری از افزایش تقاضای مواد مخدر نتایج موثرتر و بیشتری دارد.

  انتهای پیام/گ  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.