قطب‌الدین صادقی «بی‌تو بهتر» را در سردشت اجرا می‌کند

قطب‌الدین صادقی قصد دارد نمایش «بی تو بهتر» را هم‌زمان با سالروز بمباران شیمیایی سردشت به یاد جان‌باختگان این حادثه، در این شهر به صحنه ببرد.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل ازسایت ایران تئاتر، تراژدی‌های بزرگ تاریخ تنها به نمایشنامه‌های شناخته شده جهان محدود نمی‌شود. یکی از بزرگ‌ترین تراژدهی‌های جهان هفتم تیرماه سال 1366 در سردشت اتفاق افتاد و هزاران نفر در بمباران شیمیایی جان خود را از دست دادند یا دچار مصدومیت‌های شدید شدند.

قطب‌الدین صادقی، کارگردان شناخته شده تئاتر، قصد دارد نمایش «بی تو بهتر» را هم‌زمان با سالروز این اتفاق، در میدان سرچشمه شهر سردشت یعنی 50 متری مکانی که مورد حمله شیمیایی قرار گرفت به صحنه ببرد. او با اشاره به انگیزه اجرای چنین کاری گفت: «یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هنر در هر دوره‌ای پاسخ گفتن به نیازهای اکنون است. ما باید در مورد دوران‌مان حرف بزنیم. برای من به عنوان کارگردان مسائل روانشناسی یک زوج شهری در مقابل بمباران شیمیایی این شهر چندان جذاب نیست.»

او ادامه داد: «در جنگ جهانی اول هم آلمان‌ها بمباران شیمیایی داشتند، اما نه در یک شهر مسکونی. سردشت شهری است که هزاران کشته و زخمی داده است اما هیچ کس در مورد آن حرف نمی‌زند، آن وقت هنرمندان ما تنها به سراغ نمایشنامه‌های روسی و آلمانی صد سال پیش می‌روند و برداشت دست چندمی از آن‌ها را برای طبقه روشنفکر اجرا می‌کنند.»

این کارگردان تئاتر با تاکید بر روشنگری و ارزش‌های انسانی هنر تئاتر اظهار کرد: «ایران 350 بار بمباران شیمیایی شد. ما باید جوابی به این اتفاقات داشته باشیم. مگر هنرمندان بزرگ جهان در ادوار مختلف در مورد اتفاق‌های بزرگ دوران خود سخن نگفته‌اند؟ نباید همیشه تکرارکننده حرف‌های دیگران باشیم. یکی از اصول گروه تئاتر «هنر» سخن گفتن از روشنگری و ارزش‌های انسانی در آثاری است که به آن‌ها می‌پردازد. دوست داشتم به این ماجرا و افرادی که هنوز برای آن‌ها یک بیمارستان هم ساخته نشده است بپردازم و به رنج‌های‌شان ادای احترام کنم.»

دکتر صادقی با توضیح داستان این نمایش گفت: «این اثر روایت‌گر داستان مرد کارگری است که در جریان بمباران، شیمیایی شده و برای درمان به تهران آمده است. قهرمان داستان هفت سال است که نخوابیده. او مانند مسیح روی دیوار می‌خوابد، چراکه اگر دراز بکشد شش‌هایش از آب پر و خفه خواهد شد.»

صادقی تئاتر را تنها مختص به تهران نمی‌داند و می‌گوید: «تئاتر ایران تنها به چهارراه ولیعصر خلاصه نمی‌شود. موضوعات ما نیز تنها اقتباس دسته چندم از کارهای کشورهای دیگر نیست. شهرها و استان‌های دیگر هم حق دارند از تکنیک و کار حرفه‌ای برخوردار باشند. هم‌زمان با این اجرا کلاس آموزشی هم خواهم داشت تا علاقه‌مندان با شیوه‌های کارگردانی مدرن آشنا شوند و آن را تجربه کنند. این وظیفه ملی و وجدانی ماست که اندکی از تهران دور شویم و به استان‌ها بیاییم.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به این‌که اجرا در استان‌های دیگر با محدودیت‌هایی روبه‌رو است و این مسأله برای کارگردانان سخت خواهد بود، توضیح داد: «مشکل همیشگی است. مسائل مختلفی حتی برای اجرا در تهران وجود دارد. این مسائل در سایر شهرها به گونه‌های دیگر ظهور پیدا می‌کند. در این اجرا شهرداری و شورای شهر مریوان همراهی‌های بسیار داشتند، اما متاسفانه مسئولان شهر سردشت به‌خصوص مسئولان هنری آن با ما همراه نبودند و وجه اداری کارها برایشان مهم‌تر از ایجاد یک اتفاق هنری بود. من قصد داشتم از اول اردیبهشت‌ماه برای انجام تمرین‌ به این شهر بیایم، اما به واسطه انجام این کارهای اداری وقت بسیاری تلف شد.»

نمایش «بی تو بهتر» نوشته و کار قطب‌الدین صادقی، هفتم تیرماه هم‌زمان با سالروز بمباران شیمیایی سردشت، با همراهی تعدادی از هنرمندان این شهر اجرا می‌شود.

قرار است بعد از اجرای سردشت، این نمایش در مهاباد و سایر شهرستان‌های استان آذربایجان غربی و کردستان اجرا شود. شهرستان مهاباد و سردشت در جنوب استان آذربایجان غربی قرار دارند. شهرستان سردشت بعد از حمله شیمیایی رژیم بعث در هفتم تیرماه 1366، به عنوان اولین شهر شیمیایی شده جهان شناخته شده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار