محرومیت از خواب و عوارض خطرناک آن

خواب کافی علاوه بر تاثیر بر روی کیفیت زندگی می‌تواند بر روی حالات عاطفی، خلاقیت، تعادل روانی و عاطفی و حتی وزن شما تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ براساس مطالعات صورت گرفته توسط محققان کم‌خوابی باعث کاهش انرژی و کاهش توانایی فرد برای مقابله با استرس می‌شود و افسردگی را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

همان اندازه که ورزش کردن و تغذیه مناسب بر روی سلامتی اثر می‌گذارد، خواب کافی نیز بر کیفیت زندگی، حالات روانی، تعادل عاطفی، خلاقیت، زنده‌دلی و حتی وزن شما تاثیر می‌گذارد.

البته باید در نظر داشت تنها میزان خواب کافی نیست و کیفیت کار نیز اهمیت دارد، برای مثال ممکن است فرد 8 یا 9 ساعت در طول روز بخوابد، اما احساس کسالت و خستگی داشته باشد؛ بنابراین علاوه بر کمیت، کیفیت کار نیز حائز اهمیت است، خصوصا خواب در روزهای آخر هفته می‌تواند تاثیر عجیبی بر روی روان فرد داشته باشد.

مطابق با سازمان ملی سلامت، میانگین خواب نوجوانان در طول شب هفت ساعت است و این میزان در طول روز مقدار مناسبی است، اما برای داشتن عملکردی بهتر این ساعات خواب می‌تواند افزایش پیدا کند و به 8 یا 9 ساعت هم برسد.

کودکان تازه متولد شده بین 12 تا 18 ساعت می‌خوابند و کودکانی که بین 3 ماه تا 1 سال سن دارند، باید 14 تا 15 ساعت بخوابند و نوجوانان بالای 18 سال نیز باید بین 7.5 تا 9 ساعت در طول روز بخوابند.

راه‌های محروم نبودن از خواب کافی

برای داشتن خواب کافی افراد به ساعت نیاز دارند تا بتوانند به موقع از خواب بیدار شوند. افراد ممکن است بعد از غذا خوردن، در هنگام رانندگی، در هنگام تماشای تلویزیون و حتی بدلیل تاثیرهای فصلی دچار افسردگی و کسلی شوند که راهکار آن ورزش کردن و داشتن تغذیه‌ای مناسب است.

اثرات محرومیت از خواب کافی

فردی که به میزان کافی نمی‌خوابد، دچار خستگی، بی‌حالی، فقدان انگیزه، کاهش خلاقیت، عدم توانایی کنار آمدن با استرس، کاهش ایمنی بدن، افزایش وزن، اختلال در مهارت‌های حرکتی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات بهداشتی می‌شود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار