آیا رفتن به دندان‌پزشکی در هنگام روزه‌داری جایز است؟

اگر كسی به علت دندان درد در ماه رمضان به دندان پزشكی برود و در هنگام كار بر روی دندانش، آب و موادی را فرو دهد آيا روزه‌اش باطل می‌شود؟

به گزارش  حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ اگر كسي به علت دندان درد در ماه رمضان، به دندان پزشكی برود و در هنگام كار بر روی دندانش، آب و موادی را فرو دهد. الف: آيا جايز است با اين حال به دندان پزشكی برود؟ ب: آيا روزه‌اش باطل می‌شود، اگر پاسخ مثبت است، آيا صرفاً قضا دارد يا كفاره هم شاملش می‌گردد؟

پاسخ : 

1. مراجعه به دندان‌پزشكی در حال روزه و تزريق آمپول بى‌حسّى در آن‌جا يا داخل كردن وسايل پزشكی در دهان، موجب بطلان روزه نيست، مگر اين‌كه وسايل مذكور آغشته به آب دهان شود و آن‌را بيرون آورد و دوباره وارد دهان كند و رطوبت آن ابزار يا ساير مواد غير خوراكي را فرو برد.

2. چنانچه درد دندان قابل تحمل بوده و مراجعه به دندان‌پزشك در حال روزه ضرورت نداشته باشد و بداند با مراجعه، آب يا موادی ديگر به حلق می‌رسد، رفتن به دندان پزشكي جايز نيست. و چنانچه مراجعه كند و چيزي وارد حلق شود علاوه بر قضا موجب كفاره هم خواهد بود.

اما در صورتی كه درد شديد باشد، و احتمال مواظبت از فرو رفتن آب و مواد ديگر را ميی‌دهد، اگر چيزى از حلق فرو رفت، صِرفاً قضا كردن آن كفايت مى‌كند و كفاره‌اى به عهده او نیست.

پاسخ مراجع عظام تقليد نسبت به اين سؤال، چنين است:

آيت الله خامنه‌ای (مد ظله العالی):
اگر چيزى وارد حلق نشود، مانعی ندارد ولى اگر بداند چيزى وارد حلق مي‌شود، جايز نيست هنگام روز به دندان پزشكی مراجعه نمايد، مگر در فرض ضرورت و مشقت كه در اين‌ صورت اگر چيزى وارد حلق شده، صِرفاً قضا كردن آن كفايت مى‌كند و كفاره‌اى به عهده او نیست.

آيت الله مكارم شيرازي (مد ظله العالی):
چنانچه مواظبت كند ولي چيزي بي اختيار فرو رود روزه‌اش اشكالي ندارد.

آيت الله سيستانی (مد ظله العالی):
اگر بدون التفات و قصد پايين رود روزه‌اش صحيح است.

آيت الله صافی گلپايگانی (مد ظله العالی):
چنانچه درد دندان قابل تحمل باشد با علم به رسيدن آب يا مواد ديگر به حلق، رفتن به دندان پزشكی جايز نبوده و چنانچه چيزی وارد حلق شود علاوه بر قضا موجب كفاره هم خواهد بود.

آيت الله نوری همدانی(مد ظله العالی):
اگر رفتن آب و مواد در حلق عمدي نباشد، روزه اش صحيح است ولی روزه دار نبايد جائی برود كه می‌داند چيزي از گلويش داخل خواهد شد.



منبع : خبرگزاری حج


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ف
۱۴:۴۷ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
اگر دندان درد نداشته باشد و به دلیل فرصت نداشتن و ضرورت درست شدن زودتر دندان، برای مراجعه برود و چیزی از حلق پایین برود. مقدار کفاره آن چقدر است؟
مقلد آیت الله مکارم
آخرین اخبار