باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

سیر صعودی 15 تا 20 درصدی شهریه دانشگاه‌ها

میزان پیشنهادی شهریه دانشگاه‌ها در سال 94، 15تا 20 درصد در نظر گرفته شده است. شهریه موسسات و دانشگاه‌های دولتی غالبا هیئت امنایی تعیین می‌شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران، اعتراض دانشجویان و بالا و پایین رفتن شهریه دانشگاه آزاد پیشینه‌ای چندین ساله دارد. در سال 84 این اعتراضات به اوج خود رسید. در پی این اعتراضات معاون جاسبی در پاسخ به اعتراض دانشجویان گفت: به جای کاهش شهریه به دانشجویان وام می‌دهیم.

ثابت ماندن شهریه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حالی است که هر ساله تورم چند در صد افزایش می‌یابد و دانشگاه‌های آزاد باید بر این اساس شهریه را افزایش دهند.

در شهریور ماه 87 جاسبی از افزایش 10 درصدی شهریه دانشجویان جدید الورود این دانشگاه خبر داد و تاکید کرد این افزایش شامل دانشجویان سال‌های گذشته نمی‌شود.

در آبان ماه 88 جاسبی اعلام کرد: امسال شهریه دانشجویان کنونی افزایش نمی‌یابد اما شهریه دانشجویان جدید معادل موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی، در دوره‌های کاردانی، تا تخصصی 5 تا 10درصد افزایش می‌یابد و در سال 90 گفته شد دانشگاه آزاد افزایش شهریه نخواهد داشت و شهریه این دانشگاه همانند سال قبل است.

وعده‌ فرهاد دانشجو برای کاهش شهریه دانشگاه‌ها 21 دی ماه سال 90

فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد شد و در دی ماه سال 92 به دانشجوان وعده‌ داد که سالانه 5 درصد از شهریه دانشگاه آزاد کم می‌شود.

وی اعلام کرد: تامین شهریه برای دانشجویان و خانواده‌های آنان کار دشواری است و ما نمی‌توانیم بیش از این به آنها فشار وارد کنیم، بنابراین باید دانشگاه از طریق کاهش هزینه‌های خود و ایجاد درآمدهای جدید بتواند این فشار را کاهش دهد.

افزایش شهریه دانشگاه آزاد در سال 93

معاون دانشجویی دانشجویی آزاد در سال 93 از افزایش شهریه این دانشگاه خبر داد و عنوان کرد: دانشجویان مهمان دانشگاه شهریه ثابت و مقصد باید بدهند.

واکنش وزارت علوم به افزایش شهریه دانشگاه آزاد این اقدام دانشگاه آزاد با انتقادات گسترده‌ای مواجه شد به گونه‌ای که حتی وزارت علوم نیز به این اقدام دانشگاه آزاد واکنش نشان داد و صراحتا اعلام کرد که این اقدام دانشگاه آزاد یک اقدام غیرقانونی است.

افزایش شهریه دانشگاه‌ها تا بیشترین شهریه و کمترین شهریه
دانشگاه‌های شهریه‌ای کشور، امسال هم با هماهنگی وزارت علوم شهریه خود را افزایش دادند که بر این اساس کمترین شهریه از آن دانشگاه جامع علمی و کاربردی و بیشترین شهریه به مقاطع دکتری در پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌های دولتی اختصاص دارد.

از آن جا که نیمی از دانشجویان کشور در دانشگاه‌های شهریه‌پرداز تحصیل می‌کند،این دانشگاه‌ها هر ساله بر اساس مصوبات هیات امنا و وزارت علوم می‌توانند نسبت به افزایش شهریه‌های ثابت و متغیر اقدام کنند.

سال تحصیلی جدید هم از این تصمیمات مستثنی نشد و تمامی دانشگاه‌ها شهریه خود را افزایش داده‌اند.

افزایش بی‌سر و صدای شهریه دانشگاه آزاد

در جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی، میزان شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد در سال 94 مشخص شد و بر اساس آن شهریه ثابت دانشجویان ورودی تا سال 93 بدون افزایش و شهریه متغیر آنها 15 درصد افزایش می‌یابد.

برای دانشجویان جدیدالورود (ورودی مهر 94) نیز شهریه ثابت به میزان 15 درصد و شهریه متغیر 15 درصد افزایش پیدا می‌کند.

افزایش 25 درصدی شهریه برخی از دانشگاه‌ها

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی گروه علمی و پزشکی باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه نظام تعیین شهریه در دانشگاه‌های غیردولتی پراکنده بوده، آیین‌نامه‌ای برای بهبود این امر تنظیم شده است تا نظام یکپارچه‌ای را برای شهریه مراکز غیردولتی تعیین کنیم البته این آیین‌نامه نهایی شده و ظرف دو ماه آینده به موسسات ابلاغ می‌شود.

ارزیابی شهریه دانشگاه‌های دولتی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه میزان شهریه دانشگاه‌های دولتی چگونه ارزیابی می‌شود، می‌گوید: شهریه موسسات و دانشگاه‌های دولتی غالبا هیئت امنایی تعیین می‌شود، چنانچه این پیشنهادات به ستاد معاونت آموزشی وزارت علوم داده می‌شود که پس از بررسی به آنها اعلام می‌شود.

شریعتی نیاسر بیان کرد: هم اکنون بیشتر دانشگاه‌ها پیشنهادات خود را به ما داده‌اند اما دانشگاه‌هایی که در بازه زمانی تعیین شده پیشنهاد خود را به ما نداده‌اند ما خودمان به آنها کمک می‌کنیم.

وی تصریح کرد: میزان پیشنهاد 15 تا 20 درصدی شهریه برخی از دانشگاه‌ها به تناسب بزرگی و کوچکی دانشگاه‌‌ها، شرایط اقلیمی، شرایط منطقه‌ای مشخص می‌شود که به آنها این پیشنهادات داده می‌شود، البته این امر در هیئت امنا تصویب می‌شود و سپس اجرایی می‌شود.

امکان افزایش 25 درصدی برخی از دانشگاه‌ها

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه آیا امکان دارد شهریه برخی از دانشگاه‌ها تا 25 درصد افزایش داشته باشد، اظهار داشت: اگر دانشگاهی بخواهد شهریه را تا 25 درصد افزایش دهد ما حرفی نداریم، به هر حال تاثیر هیئت امنای آن دانشگاه‌ است چرا که وقتی دانشگاهی هیئت امنا داشته باشد متناسب با تصمیم و مصوبات هیئت امنای آن دانشگاه برنامه ریزی صورت می‌گیرد.

افزایش 15تا 20 درصدی شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی در سال جاری

علی آهون‌منش رییس اتحادیه موسسات غیرانتفاعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به افزایش شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی اظهار کرد: طی نامه‌ای شورای مرکزی اتحادیه به دانشگاه‌های غیرانتفاعی اعلام کرده شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی حداقل 15 درصد و حداکثر 20 درصد افزایش یابد.

وی در ادامه می‌گوید: خرداد ماه سال 93 دفتر گسترش شورای عالی اطلاعیه‌ای در خصوص افزایش شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی که هیئت امنای دانشگاه های غیرانتفاعی شهریه را تامین می‌کنند برای وزارت علوم نوشتند.

آهون‌منش گفت: در اطلاعیه‌ای از وزارت علوم درخواست شد با توجه به اینکه هرج و مرج در افزایش یا کاهش شهریه دانشگاه‌ها زیاد است، سقف و کفی را برای افزایش یا کاهش شهریه دانشگاه‌ها تعیین کند.

رییس اتحادیه موسسات غیرانتفاعی تصریح کرد: وزارت علوم اعلام کرد افزایش یا کاهش شهریه دانشگاه‌ها باید توسط دانشگاه‌های غیرانتفاعی تعیین نشود وزارت علوم این کار را انجام نمی‌دهد. 

در پایان شاید افزایش 15 درصدی شهریه دانشگاه‌ها برای دانشجویان نگران کننده باشد ولی باید از مسئولین پرسید مگر قرار نبود شهریه کاهش یابند نه افزایش به راستی مسئولین در خصوص کاهش شهریه‌ها هر چه اقداماتی انجام داده‌اند.




گزارش از هدیه عباسقلی



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۴
این چه وضعیه ما بیچاره ها که تازه رفتیم واقعا هزینه ها برامون زیاده.پرستاری از یک و خورده ی رفته دو و نبم آخه چه خبره.حداقل کمترافزابش میدادن حتی نمیبینم اخبار و تلوزیون هم چیزی بگن حداقل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۴
تورو خدا یه کاری کنید ..مسلمانان به داد برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۷ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
من بدهکارموسسه غیرانتفاعی شدم والان برای مقطع ارشدقبول شدم نمیتونم بدهیموپرداخت کنم وبلاتکلیف موندم حتی واسه نظام وظیفه هم اقدام کردم میگن تاازموسسه نامه نگیری کاری نمیتونی انجام بدی وغیبت میخوی پس من بخاطر نداشتن شهریه یه ترم دانشگاه مجرم شناخته میشم جالبه که نظام وظیفه هم میگه تاتسویه نکنی برگه اعزام بهت نمیدیم. تاغیبت بخوری حالا دانشگاه روزانه ای که قبدل شدم ونمیتونم برم هم به درک رشد علمی کشور نباید متوقف شود چقدر هرروزاین جملات به کاربرد رامیبینیم
Iran (Islamic Republic of)
قدیر
۱۳:۳۵ ۰۶ تير ۱۳۹۴
مسئولین کاری کنید
به والله شهریه ها زیاده
آخرین اخبار