همراه با مذاکرات وین/70

دوازدهمین روز مذاکرات هسته‌ای؛ "کری" ماند و کارشناسان

دوازدهمین روز مذاکرات هسته‌ای کشورمان در حالی پی‌گیری می‌شود که وزرای خارجه ایران و کشورهای اروپایی شب گذشته راه پایتخت‌ها را در پیش گرفتند.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران از وین، دوازدهمین روز مذاکرات هسته‌ای کشورمان در حالی پی‌گیری  می‌شود که وزرای خارجه ایران و کشورهای اروپایی شب گذشته راه پایتخت‌ها را در پیش گرفتند.

همچنین مذاکرات روز گذشته با برگزاری سومین نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز شد، در این نشست معاونان و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا حضور داشتند.

دوازدهمین زور مذاکرات هسته‌ای؛ کری ماند و کارشناسان

پس از این نشست شاهد حضور "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین بودیم، وی در بدو ورود به هتل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگر به زمان بیشتری نیاز باشد، تمدید خواهیم کرد و امیدواریم مشکلات باقیمانده طی روزهای آینده حل شود و حصول توافق را بسته به اراده طرفین دارد.بیشتر

دوازدهمین زور مذاکرات هسته‌ای؛ کری ماند و کارشناسان

در همین بین اعلام شد که وزیرامورخارجه چین در مذاکرات شرکت نخواهد کرد، به همین منظور نماینده خود را به وین فرستاد، نماینده چین نیز در بدو ورود به هتل محل مذاکرات، از وجود اراده سیاسی میان طرفین ابراز خرسندی کرد. بیشتر

دوازدهمین زور مذاکرات هسته‌ای؛ کری ماند و کارشناسان

با پایان سومین نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا ، فدریکا موگرینی و جان کری نیز با یکدیگر دیدار کردند و در این بین وزیر امور خارجه انگلیس وارد وین شد و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: توافق نکردن بهتر از توافق بد است و هنوز اختلافاتی وجود دارد که باید حل شود.
اگر بخواهیم در روزهای آینده به توافق دست یابیم، چالش‌های بسیار بزرگی مقابل ما وجود دارد. بیشتر

دوازدهمین زور مذاکرات هسته‌ای؛ کری ماند و کارشناسان


اشتاین مایر نیز پس از ورود به هتل محل مذاکرات اعلام کرد: اختلافات همچنان وجود دارد و هفته پیش رو برای ما هفته مهمی است. مذاکرات ادامه دارد و به خیلی از مسائل نزدیک شدیم. بیشتر

دوازدهمین زور مذاکرات هسته‌ای؛ کری ماند و کارشناسان

وزرای خارجه اروپایی به همراه کری، موگرینی و نماینده چین طی یک جلسه داخلی به گفتگو نشستند
، در این بین اعلام شد که وزرای به غیر از "جان کری" پس از پایان روز عازم پایتخت‌های خود خواهد شد، وزیر امورخارجه کشورمان نیز پس از وقفه‌ای یک روزه ، سه شنبه به وین باز خواهد گشت.

دوازدهمین زور مذاکرات هسته‌ای؛ کری ماند و کارشناسان

روند فشرده دیدارها با ورود مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تکمیل شد و پس از ورود به وین با وزرای خارجه آمریکا و فرانسه دیدار کرد، همچنین وزیر امورخارجه کشورمان با فدریکا موگرینی به رایزنی پرداختف از سوی دیگر آقای ظریف پیش از ترک وین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما هفته گذشته که در لوکزامبورگ بودیم با وزرای خارجه سه کشور اروپایی دیدار کردیم و قرار بر این شد که شنبه و یکشنبه در وین دوباره دیدار کنیم. بیشتر

گفتنی است "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران و در پاسخ به  در رابطه با بحث تمدید مذاکرات اظهار داشت: اکنون بحث تمدید دراز مدت در دستور کار نیست بیشتر

در پایان این روز وزیرخارجه انگلیس با بیان اینکه در روزهای آینده به مذاکرات خواهم پیوست ، وین را ترک کرد.

همچنین آلن ایر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: خبر از مذاکرات داغ است هدف ما این است که مذاکرات به نتیجه برسد اما اختلافات و شکاف ها میان مواضع وجود دارد.بیشتر

_وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به همراه "فدریکا" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سوم آذر 1392 (24 نوامبر 2013) در شهر ژنو، در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان "برنامه اقدام مشترک" (توافق ژنو) دست یافتند و این توافقنامه در 30 دی ماه 92 وارد مرحله اجرا شد که از آن پس گفت‌وگوها درباره راه‌حل جامع هسته‌ای تا کنون ادامه دارد.

_همچنین قرار بود تا 29 تیرماه 93 توافقنامه جامع هسته‌ای حاصل شود اما به دلیل اختلافات موجود و عدم حصول توافق، قرار شد این مذاکرات برای چهار ماه دیگر (سوم آذر 93) تمدید شود این در حالی است که در پایان این ضرب‌الاجل، وزیر خارجه کشورمان و هماهنگ کننده 1+5 بیانیه‌ای را با این مفاد که؛ با استفاده از شتاب ایجاد شده کنونی مذاکرات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حداکثر طی 4 ماه نهایی شود و در صورت ضرورت از زمان باقیمانده تا دهم تیرماه 94 به منظور نهایی کردن هرگونه کار فنی و یا نگارشی احتمالی باقیمانده استفاده کنند.(ادامه متن را اینجا بخوانید)

_ طبق آنچه گفته شده بود ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در چارچوب  عناصر مندرج در برنامه اقدام مشترک مورخ 24 نوامبر 2013 و متعاقب فرایند طولانی مذاکراتی پیچیده و طولانی در ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی، به مجموعه‌ای از راه حل های لازم در تاریخ 13 فروردین 94 جهت نیل به برنامه جامع اقدام مشترک در شهر لوزان سویس دست یافتند. مجموعه  متضمن این راه حل ها جنبه حقوقی نداشته و صرفا راهنمای مفهومی تنظیم و نگارش برنامه جامع اقدام مشترک را فراهم خواهد ساخت.(ادامه متن را در اینجا بخوانید)

اکنون  نشست‌ها برای نگارش برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) با فشردگی بیشتری و در سطوح مختلف به جریان افتاده‌ است و تلاش طرفین بر این است تا هرچه می‌توانند از تعداد اختلافات و پرانتز های موجود در متن به منظور دست‌یابی به یک توافق خوب، کم کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: مذاکرات ، ایران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار