با اصلاح عادات غذایی 40 تا 60 درصد بیماری‌های کلیوی قابل پیشگیری هستند

با اصلاح عادات غذایی در حدود 40 تا 60 درصد بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیوی قابل پیشگیری بوده و بیماری بسیاری از افراد مبتلا نیز با این راهکار قابل درمان و کنترل است.

حسام فیض‌الله زاده فوق تخصص اورولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران گفت: درصد بالایی از مبتلایان به بیماری‌های کلیوی، در نتیجه الگوهای نامناسب زندگی دچار این بیماری‌ها شده‌اند و متاسفانه تعداد افرادی که به دلیل نوع تغذیه خود دچار بیماری کلیه شده‌اند، در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه مصرف زیاد مواد غذایی پرچرب، حاوی نمک بالا و بسیار شیرین به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم موجب ابتلا به بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیه می‌شوند، افزود: به عنوان مثال نمک زیاد موجب فشار خون بالا و مواد شیرین موجب دیابت می‌شوند و این دو بیماری از عوامل اصلی ابتلا به بیماری‌های کلیه است.

فیض‌الله زاده تاکید کرد: با اصلاح عادات غذایی در حدود 40 تا 60 درصد بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیوی قابل پیشگیری بوده و بیماری بسیاری از افراد مبتلا نیز با این راهکار قابل درمان و کنترل است.

وی خاطرنشان کرد: دیابت و فشار خون بالا در مجموع عامل نزدیک به 60 درصد بیماری‌های کلیه است و با اصلاح عادات غذایی می‌توان از بروز این دو بیماری و در نتیجه ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات کلیوی که متاسفانه روز به روز در حال گسترش است، تا حد زیادی کاست.

فیض‌الله زاده گفت: علاوه بر موارد فوق باید مراقب سایر علل افزایش دهنده خطر ابتلا به بیماری کلیه نیز بود.

وی افزود: مصرف خودسرانه و بیش از اندازه مسکن‌ها و داروهای ضد درد نیز نقش بسیار مهمی در افزایش خطر بیماری‌های کلیه دارند، به طوری که حدود یک چهارم موارد این بیماری‌ها قابل انتساب به مصرف مسکن‌ها است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.