نقوی‌حسینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مفهوم بازرسی‌های غیرمتعارف نباید برایمان عادی شود/ از تمدید مذاکرات ضرر می‌کنیم

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکا باید تصمیم تاریخی توافق را بگیرد، گفت: آمریکا باید بین توافق و تحریم‌ها و بازرسی‌های غیر متعارف یکی را انتخاب کند.

سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین در گفتگو با خبرنگار مجلس  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران با اشاره به تاثیر مستقیم و غیر مستقیم سفر آمانو به تهران و اهمیت این سفر در توافق نهایی، گفت: یکی از محورهای مهم در مذاکرات آژانس و نقش این سازمان در توافق است.

وی افزود: بدون شک این سفر در جهت بررسی شیوه عمل آژانس و دادن اطمینان‌های لازم به ایران و همچنین ابعاد همکاری ایران با آژانس در مراحل بعدی مذاکرات صورت گرفته که این امر خود مستلزم ضمانت‌های طرفین است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیات خارجی مجلس متذکر شد: مختصات برنامه‌کاری آژانس گاهی اوقات فعالیت‌های هسته‌ای ایران را دچار مشکل کرده است که این امر خود باعث بی‌اعتمادی‌ها شده است.

نقوی‌حسینی با اشاره به اظهارات آمانو مبنی بر اینکه "در حال حاضر بین ایران و آژانس درک متقابلی از موضوعات ایجاد شده" تاکید کرد: آژانس فهم بهتری در رابطه با نقش خود در مذاکرات و توافق پیدا کرده است.

وی در ادامه با اشاره با موضوع راستی‌آزمایی‌های آژانس و اهمیت تغییر رویکرد سیاسی این سازمان نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران بیان داشت: ما همواره از ناحیه آژانس خسارت‌هایی را متحمل شده‌ایم که اهم آنها متوجه خروج اطلاعات محرمانه پرونده هسته‌ای ایران در محافل و سازمان‌های جاسوسی سیاه و موساد بوده است. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: آژانس باید تغییر رویکرد جدی در فعالیت‌های خود نسبت به برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد، چراکه آژانس یک مرجع بین‌المللی بوده و نباید کشورها نسبت به آژانس احساس ناامنی داشته باشند.

وی در ادامه در رابطه با موانع اصلی توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 5+1 و مدت زمان باقی مانده تا ضرب‌الاجل نهایی بیان داشت: بالاخره غربی‌ها و بویژه آمریکایی‌ها باید یک تصمیم تاریخی در رابطه با مذاکرات و رسیدن به توافق بگیرند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: آمریکایی‌ها اگر بنا دارند توافقی صورت بگیرد باید بین توافق و تحریم‌ها و بازرسی‌های غیر تعارف یکی را انتخاب کنند چراکه نمی‌توان هر دو گزینه را انتخاب کرد.

نقوی‌حسینی در ادامه در رابطه با تاکید مجلس و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مبنی بر عدم بازرسی‌های غیر متعارف و برداشتن تحریم‌ها در جریان توافق، اظهار داشت: تحریم‌ها باید در جریان توافق لغو شوند.

وی با بیان اینکه ما به هیچ وجه بازرسی‌های غیرمتعارف را نمی‌پذیریم تاکید کرد: در صورت برداشتن تحریم‌ها و کنار گذاشتن گزینه بازرسی‌های غیر متعارف توافق حاصل خواهد شد وگرنه آمریکا اگر بخواهد برروی مواضع خود در رابطه با تحریم‌ها و بازرسی‌های غیر متعرف بایستد به هیچ وجه توافقی انجام نمی‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برای رسیدن به توافق نگرانی در رابطه با زمان نداریم افزود: حتی اگر 18 تیر هم به توافق نرسیم مذاکرات می‌تواند ادامه داشته باشد چراکه ما عجله‌ای برای توافق نداریم و توافق خوب همواره برایمان مهمتر از زمان و ضرب‌الاجل‌هاست.

نقوی‌حسینی ادامه داد: اگر توافقی طی چند روز آینده بین ایران و گروه 5+1 حاصل شود باید به معنای برداشتن تحریم‌ها و رد بازرسی‌های غیر متعارف از سوی طرف غربی باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه هدف اصلی کشور از انجام مذاکرات برداشتن تحریم‌ها بوده است، افزود: ایجاد محدودیت در تاسیسات فردو، نطنز و آب سنگین اراک و تغییر ماهیت آن به دلیل برداشتن تحریم‌ها صورت گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه طولانی شدن مذاکرات به ضرر ما خواهد بود گفت: آمریکایی‌ها شیوه‌ای را در مذاکرات پیگیری می‌کنند که اصطلاحا به آن شیوه گام به گام می‌گویند و با این شیوه سعی می‌کنند گام به گام سنگرهای طرف مقابل را فتح کنند.

نقوی‌حسینی تاکید کرد: زمانی از آوردن نام تاسیسات فردو رگ گردنمان باد می‌کرد، ولی امروز در رابطه با فردو و کاهش فعالیت‌های آن راحت صحبت می‌کنیم که این خود از تاثیرات شیوه گام به گام آمریکایی‌ها در مذاکرات است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نباید موضوع بازرسی‌های غیر‌متعارف و عدم برداشتن تحریم‌ها درجریان توافق برایمان عادی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۱۰:۲۹ ۱۵ تير ۱۳۹۴
اگر توافق نشود بنفع ایران است اگر توافق شود حتی توافق خوب یعنی تنذل رشد علمی کشور دل سردی دانشمند که از قهر به قله رسید بجای دادن مدال افتخار ریش خند زدن بد تر از ظهر کشنده ما خودمان تحریمها بزرگ کرده ایم در صورتیکه تحریها یک فرصت طلایی برای کشور ایجادکرده ای کاش زمان احمدی نژاد 60در صد غنی سازی شده بود کره شمالی که هیچ منبابعی ندارد ویک کشور کوچک8 ملیونیست چه کارش کردنند اعتقادی هم به قیامت ندارد
آخرین اخبار