70درصد موارد تب مالت ناشی از مصرف لبنیات آلوده است

حدود 70 درصد موارد تب مالت ناشی از مصرف لبنیات آلوده و بقیه موارد به طور عمده مربوط به مصرف سایر فرآورده‌های دامی به ویژه گوشت دام است.

حمیدالله سلطانی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران گفت: تب مالت یکی از بیماریهای مهمی است که از طریق خوردن مواد آلوده به وجود می‌آید و در بسیاری از مناطق جهان، این بیماری شایع است و در ایران نیز تب مالت شیوع قابل ملاحظه‌ای دارد.

وی افزود: تب مالت یک بیماری مشترک بین انسان و دام است و میکروب این بیماری می‌تواند در گوسفند، بز، گاو و در حیوانات دیگری مانند سگ و خوک نیز ایجاد بیماری کند.

سلطانی با بیان اینکه درصد بالایی از موارد انتقال میکروب تب مالت از طریق فرآورده‌های لبنی صورت می‌گیرد، تاکید کرد: حدود 70 درصد موارد تب مالت ناشی از مصرف لبنیات آلوده و بقیه موارد به طور عمده مربوط به مصرف سایر فرآورده‌های دامی به ویژه گوشت دام است.

وی گفت: انتقال تب مالت از طریق مصرف لبنیات به طور عمده هنگامی صورت می‌گیرد که شیر و فرآورده‌های آن به طور مستقیم از حیوان گرفته شده و بدون هیچ بررسی و آزمایشی مصرف قرار می‌گیرند.

سلطانی افزود: شیرها و فرآورده‌های لبنی که به صورت پاستوریزه و بسته بندی شده به ویژه در شهرها عرضه می‌شوند، عاری از میکروب تب مالت هستند و مصرف آنها هیچ ضرر و خطری نداشته بلکه برای سلامتی بدن نیز بسیار مفید و ضروری است.

وی با بیان اینکه یکی از فرآورده‌های لبنی که موجب ابتلا به تب مالت می‌شود پنیر است، خاطر نشان کرد: پنیر معمولا باید تا مدتی در آب نمک نگه داشته شود و پس از آن توزیع شود ولی متاسفانه این اصل مهم و کلیدی در اغلب موارد رعایت نمی‌شود و همین موضوع در صورت آلوده بودن پنیر می‌تواند موجب انتقال بیماری شود.

سلطانی تصریح کرد: در بسیاری از موارد تماس با دام آلوده موجب ابتلا به تب مالت می‌شود، حتی اگر هیچ فرآورده لبنی یا گوشتی مصرف نشود.

وی افزود: درصد بالایی از افراد مبتلا به تب مالت دامداران هستند و این افراد در صورت ابتلامی‌توانند خانواده واطرافیان خود را نیز دچار این بیماری کرده و در واقع به گسترش تب مالت دامن بزنند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار