رئیس پژوهشگاه استاندارد کشور عنوان کرد

بهره‌برداری آزمایشگاه نفت تا پایان تیر ماه / 53 استاندارد اجباری در حوزه خودرو

رئیس پژوهشگاه استاندارد کشور گفت: علی‌رغم بودجه کم در اختیار پژوهشگاه، اقدام به احداث آزمایشگاه‌های مختلف صورت گرفته است که مهم‌ترین آن آزمایشگاه نفت می‌باشد که تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌برداری آزمایشگاه نفت تا پایان تیر ماه /  53 استاندارد اجباری در حوزه خودروبه گزارش خبرنگار حوزه صنعت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جهانبخش سنجابی شیرازی رئیس پژوهشگاه استاندارد کشور در نشست خبری مورخ 20 تیر اظهار داشت: سه هدف اصلی پژوهشگاه استاندارد در طی سال‌های فعالیت خود انجام تحقیقات به منظور تدوین استاندارد، بالا بردن کیفیت محصولات داخلی و بهبود روش‌های تولید کالا بوده است.

 این پژوهشگاه در واقع پلی بین تولید و مصرف با بکارگیری روش‌های علمی است در این پژوهشگاه 15 گروه پژوهشی که شامل 344 نیروی انسانی است انجام فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: کسب رتبه یک از بین 29 پژوهشگاه و کسب رتبه پنج از 230 پژوهشگاه تابع دستگاه اجرایی نشانگر عملکرد مطلوب این پژوهشگاه می‌باشد.

سنجابی گفت: از نظر دستاوردهای کلان می‌توان به 900 تدوین استاندارد، 100 هزار و 540 ساعت آموزش، 147 مقاله علمی پژوهشی بیش از 100 مقاله ISI و 205 طرح پژوهشی اجرا شده اشاره کرد.

وی افزود: علی‌رغم بودجه کم در اختیار پژوهشگاه، اقدام به احداث آزمایشگاه‌های مختلف صورت گرفته است که مهم‌ترین آن آزمایشگاه نفت می‌باشد که تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس پژوهشگاه استاندارد بیان کرد: در این پژوهشگاه تلاش می‌شود طی برنامه ششم توسعه اصلاح چرخه‌های استانداردسازی انجام گیرد و با این تغییر رویکرد عقب‌ماندگی 25 ساله پژوهشگاه جبران شود. در این خصوص امسال در 15 استان منتخب در قالب سه قطب پژوهشگاهی این رویکرد نوین به صورت آزمایشی و پایلوت مستقر خواهد شد.

سنجابی گفت: در خصوص فرآیند آزمایش نفت آزمون‌های لازم انجام شده است و اطلاعات در اختیار سازمان استاندارد ملی قرار گرفته است و تصمیم نهایی توسط خود سازمان انجام می‌گیرد به طور کلی با توجه به نمونه‌های آزمایشی شش ماهه دوم سال 93 می‌توان گفت مردم نگرانی از ناحیه مصرف سوخت نداشته باشند.

وی اظهار داشت: به موجب ماده 2 قانون استاندارد پژوهشگاه استاندارد نمی‌تواند در بحث رادیواکتیو ورودی داشته باشد و از نظر کنترل کیفیت این مواد سازمان ملی انرژی اقدامات را انجام می‌دهد اما در حوزه انواع امواج رادیویی غیرمجاز سازمان ملی استاندارد حد مجاز و آستانه تحمل جامعه را بررسی می‌کند و ارائه می‌دهد که کالاهایی که موجب تولید امواج رادیویی غیرمجاز می‌باشد اعم از اجاق‌های مایکروویو و گوشی‌های موبایل طبق استانداردها واردات انجام می‌گیرد.

سنجابی در خصوص استاندارد گندم و آرد می‌گوید استانداردهای ملی برای گندم و آرد تدوین شده است و سازمان ملی استاندارد مصر به اجرای آنها می‌باشد و تا به امروز گندم و آرد بدون استاندارد اجازه ورود به کشور را ندارد، متأسفانه مشاهده می‌شود در بحث خردفروشی دست‌کاری‌هایی توسط واحدهای خبازی انجام می‌گیرد و ماده جوهرقند بیش از حد مجاز خود یعنی 20pp  استفاده می‌شود.

رئیس پژوهشگاه استاندارد در خصوص بررسی کیفیت خودروهای داخلی گفت: 52 استاندارد در حوزه خودرو اجباری شده است و خودروسازان موظف به اجرای آن می‌باشند اما با توجه به شرایط ایمنی جاده‌ها، مصرف مردم، کاربری نادرست از خودروها با الگوی مد نظر فاصله داریم. 

رعایت استانداردهای اجباری ما را به کیفیت لازم نمی‌رساند زیرا علت اصلی کاهش کیفیت عدم بکارگیری خودرو در شرایط نامناسب است.

وی تأکید کرد: اخیرا در صد و هفتادمین اجلاس شورای استاندارد استفاده از حفاظ در خودروهای سنگین و نیمه سنگین از 18 اسفند 93 اجباری شده است.

سنجابی در پایان در خصوص بررسی‌های مخازن و جایگاه گاز سی ان جی گفت: پژوهشگاه از اواسط سال 93 به طور تخصصی به بازرسی مخازن و جایگاه‌های گاز سی ان جی می‌پردازد. گزارش‌های اولیه این بررسی‌ها به طور محرمانه در اختیار دولت قرار گرفته است و گزارش نهایی در بهمن سال جاری منتشر می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار