افشاگری جدید ویکیلیکس درباره مداخله رژیم‌ سعودی در سوریه

سایت افشاگری ویکیلیکس مطالبی جدید از توطئه‌های عربستان برای ایجاد تنش در سوریه و براندازی دولت دمشق پرده برداشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه الأخبار لبنان بخش های جدیدی از افشاگریی های ویکیلیکس را درباره توطئه های عربستان سعودی برضد سوریه منتشر کرد. 

در بخشی از این مدارک محرمانه به تلاش سعود الفیصل، وزیر امور خارجه وقت عربستان، برای جلوگیری از حضور هیئت نمایندگی دولت سوریه در نشست کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در سال 2012 اشاره شده است. 

الفیصل در پیامی محرمانه و فوری، که برای مقرن بن عبدالعزیز، رئیس وقت دستگاه اطلاعاتی عربستان، فرستاد راهی را برای جلوگیری از حضور هیئت سوری در نشست جنبش غیرمتعهدها پیشنهاد کرد.

 در این پیام آمده است، با توجه به نشست (به اصطلاح) دوستان سوریه در استانبول در سال 2012 در دمشق، که موجب شد هشتاد و سه کشور جهان، شورای ملی سوریه را به عنوان نماینده مشروع این کشور به رسمیت بشناسند، هیئت نمایندگی عربستان در نیویورک راهی را برای جلوگیری از شرکت نمایندگان دولت سوریه در نشست جنبش غیرمتعهدها که نهم آوریل 2012 در شرم الشیخ مصر برگزار می شود پیشنهاد می کند.

 در این پیشنهاد آمده است: همان گونه که از حضور هیئت دولت لیبی در نشست جنبش غیرمتعهدها در بالی اندونزی جلوگیری شد، می توان از حضور هیئت سوری در نشست شرم الشیخ نیز جلوگیری کرد. 

سعود الفیصل پیشنهاد کرده است از شیوه مشابهی برای جلوگیری از حضور نمایندگان دولت سوریه در نشست غیرمتعهدها در شرم الشیخ استفاده شود و به این منظور معارضان سوری تشویق شوند خود را به عنوان طرف صاحب حق برای حضور در این نشست معرفی کنند تا در نهایت جنبش غیرمتعهدها با حضور هر دو طرف در نشست یاد شده، مخالفت کند.

 در پیام سعود الفیصل آمده است می توان همین ترفند را در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2012 و همچنین در نشست سازمان همکاری اسلامی در جیبوتی تکرار کرد. 

در بخش دیگری از مدارک محرمانه منتشر شده در سایت ویکیلیکس، به تلاش عربستان سعودی برای تشویق مسیحیان سوریه به مشارکت در ایجاد تنش‌ها در این کشور اشاره شده است.

 بر اساس این مدارک، سعود الفیصل در آوریل 2012 یک دیپلمات سعودی را به دیدار وزیر امور خارجه واتیکان فرستاد تا از طریق وی مسیحیان سوریه را به پیوستن به معارضان تشویق کند. 

در بخش دیگری از مدارک ویکیلیکس به تلاش ریاض برای جذب عشایر و قبایل سوری و شوراندن آنها علیه دولت مرکزی پرداخته شده است.

 در این مدارک آمده است برخی شیوخ عشایر سوریه با شاه عربستان بیعت کرده اند و برخی دیگر برای جلب دوستی خاندان سعودی تلاش کردند تا به بخشی از معارضان سوری مورد حمایت خارجی تبدیل شوند.

 بر اساس یکی از مدارک، سعود الفیصل در نامه‌ای به رئیس دفتر پادشاه عربستان، پس از تاکید بر این که سیاست عربستان این است که نظام سوریه باید تغییر کند، ابراز امیدواری کرده است شاه عربستان به قبایل سوری کمک کند زیرا آنها تاثیر زیادی در  این کشور دارند. 

مدارک ویکیلیکس همچنین نشان می دهد عربستان به منظور تامین سلاح برای معارضان سوری از منابع مختلف تلاش کرده است. 

در همین چارچوب سلاح های ضدتانک و سلاح های ضدهوایی دوش پرتاب در اختیار معارضان در مناطق ریف دمشق و شمال و مرکز سوریه (به ویژه حمص) و درعا (در جنوب سوریه) قرار گرفت. هدف این بود که با تقویت نظامی معارضان، بشار اسد مجبور شود بخش زیادی از اختیارات خود را به دولت انتقالی واگذار کند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۰ تير ۱۳۹۴
لعنت بر آل سعود
آخرین اخبار