افشای همکاری انجمن روانشناسی آمریکا در برنامه شکنجۀ سازمان سیا

نقش فعال انجمن روانشناسی آمریکا در طراحی و اجرای شکنجه‌های سازمان سیا افشا شد.

  1. به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، روانشناسان یکی از معتبرترین نهادهای پزشکی آمریکا همواره در صدد بوده‌اند نقش فعال خود را در برنامه‌های شکنجۀ سازمان سیا در طول سال‌های پس از حادثه 11 سپتامبر پنهان کنند.

پس از افشای دست داشتن بسیاری از اعضای "انجمن روانشناسی آمریکا(APA)" در شکنجه‌های آمریکا، اکنون بسیاری از آنها با خطر اخراج یا لغو مجوز فعالیت روبرو هستند.

انجمن روان‌شناسی آمریکا بزرگترین سازمان علمی و حرفه‌ای روان‌شناسان در ایالات متحده و کانادا است که با 137 هزار عضو، شامل دانشمندان، استادان، کادرهای درمانی، مشاوران و دانشجویان، بزرگترین انجمن روانشناسی در جهان محسوب می‌شود. این سازمان با ۱۱۵ میلیون دلار بودجه سالانه، زیرتخصص‌ها و حوزه‌های موضوعی مختلفی را در ۵۴ گروه کاری پوشش می‌دهد.

انجمن APA تا به امروز مدعی اجرای اصول سختگیرانۀ اخلاقی مبنی بر ممنوعیت اعضای خود از مشارکت در شکنجه بازداشت‌شدگان آمریکا در سراسر جهان بویژه در خاک ایالات متحده بوده است. 

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، یکی از دستیاران سابق دادستانی‌ آمریکا به نام "دیوید هافمن" اخیراً انکارهای مداوم این نهاد آمریکایی در همکاری با سازمان ترور و جاسوسی سیا را زیر سؤال برده است.

طبق تحقیقات هافمن، انجمن روانشناسی آمریکا به‌طور مداوم رابطه خود را با سازمان سیا و پنتاگون در خصوص مسئله شکنجه زندانیان و مظنونان حفظ کرده است. هافمن معتقد است جاسوسان آمریکا با مشورت و تعامل نزدیک با روانشناسان این انجمن اقدام به طراحی و اجرای روش‌های مختلف شکنجه از جمله روش "القای حس غرق‌شدگی کاذب" یا waterboarding می‌کرده‌اند.

پس از این رسوایی بزرگ اکنون نهادهای حقوقی و حقوق‌بشری بسیاری منتظر پاسخ مقام‌های این انجمن معروف آمریکایی از جمله "باری آنتون" – رییس انجمن – هستند.

به گزارش گاردین تاکنون سخنگوی انجمن روانشناسی آمریکا در واشینگتن دی‌سی حاضر به اظهارنظر در خصوص افشای اعمال غیرانسانی این انجمن در خاک آمریکا و سایر نقاط جهان نشده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار