21 تیر روز جهانی بدون نایلکس

پلاستیک و نایلونی که نشانی از پیشرفت و راحتی جوامع است هم اینک به تدریج در حال نابودی محیط زیست بوده و هر روز با مصرف یک کیسه کمتر می‌شود گامی اساسی و عملگرا برداشت.

21 تیر روز جهانی بدون نایلکسبه گزارش خبرنگارحوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه سالانه 500 میلیارد کیسه پلاستیکی در جهان مصرف می‌شود و 305 میلیون تن کیسه پلاستیکی در سال دور انداخته می‌شود اما در ایران آمارها حاکی از تولید سالانه 177 هزار تن پلاستیک است که این رقم معادل 500 تن در هر روز است.

*نفت تجدید ناپذیر و کیسه‌های 500 میلیون ساله تجدید پذیر

حدود 4 درصد از تولید نفت در جهان صرف تولید مواد پلاستیکی می‌شود در واقع تولید پلاستیک در جهان مستلزم  مصرف 60 تا 100 میلیون بشکه نفت در هر سال است و این در حالی است که تجزیه هر پلاستیک بین 300 تا 500 سال زمان نیاز دارد.

*کلانشهر تهران و آمار و ارقام کیسه‌های مصرفی

سالانه ده هزار تن کیسه پلاستیکی در کلان شهر تهران مصرف می‌شود و روزانه 7500 تن زباله تولید می‍‌شود  که 35 درصد کل پسماندهای تهران به زباله‌های خشک تعلق دارد و از این مقدار در شبانه روز 1000 تن پسماند پلاستیکی تولید می‌شود.

*مشارکت‌های مردمی در روند نبود کیسه‌های پلاستیکی

توسعه یافتگی و رشد و پیشرفت به قدری با خود عامل تخریب محیط زیست را به همراه دارد که مردم ک ه مصرف کننده و دلیل اصلی این پیشرفت هستند از آن غالف شده‌اند اگر سری به دور و برمان بزنیم متوجه می‌شویم از  لوازم و مصارف روزانه‌مان چقدر از پلاستیک ساخته شده‌اند.
کامپیوترها، کیسه‌های دارویی، ظروف غذایی یکبار مصرف، کیسه‌ها و نایلکس‌های پلاستیکی خرید روزانه و ...

هومن خاکپور کارشناس ارشد محیط زیست در این باره می‌گوید: با مصرف نکردن کیسه‌ پلاستیکی در هر هفته از جانب هر خانواده ایرانی می‌توان از مصرف 816 میلیون کیسه پلاستیکی در سال جلوگیری کرد و از کیسه‌های پارچه‌ای و گیاهی بعنوان جایگزین استفاده کرد.

وی ادامه داد: اگر مردم که مصرف کننده هستند میزان تقاضار ار کاهش دهند دیگر جایی برای تولید این کیسه‌های مخرب محیط زیست نخواهد ماند.

*کیسه‌های پلاستیکی چقدر خطرناک‌اند؟

در ساخت کیسه‌های پلاستیکی موادی استفاده شده که اغلب سمی بوده و در حین تجزیه و حتی سوزاندن باعث انتشار گاز سمی خطرناک در محیط می‌شود در  نهایت باعث برخی تغییرات هورمونی می‌شوند.

خاکپور در این باره می‌گوید: سالانه هزاران گونه از  جانوران آبزی مانند وال، دلفین، فک، لاک پشت، ماهی‌ها و پرندگان بر اثر گیر کردن یا بلعیدن این کیسه‌های نایلونی دچار خفگی می‌شوند و حتی بعضا از طریق حیوانات وارد زنجیره غذایی انسان‌ها شده و عامل ایجاد مشکلات گوناگونی می‌شوند.

الهام سلیمانیان فعال محیط زیست نیز در این خصوص گفت: ظروف یکبار مصرف پلیمری و کیسه‌های پلاستیکی در صورت تماس با مواد غذایی بالای 40 درجه ماده شیمیایی و تلخی از خود خارج می‌کنند که بیش از 77 نوع بیماری سرطان زا را به همراه دارد و متاسفانه نوشیدن چای داغ یا‌آب یخ زده در داخل ظروف پلاستیکی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات و حتی سرطان دستگاه گوارش شود.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: نایکس ، کیسه ، پلاستیکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار