تبریز؛

پوسیدگی کودحیوانی و کاسته شدن از میزان بذر علف های هرز

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: پوسیدگی کود سبب می شود که از میزان بذر علف های هرز و آلودگی به امراض و حشرات کاسته شود.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان احمد بایبوردی افزود: کود حیوانی را در زراعت گیاهان پُر ارزشی مانند سبزیجات، سیب زمینی، ذرت، پنبه، چغندرقند و به مقدار تقریبی 20 تا 50 تن در هکتار به خاک می دهند.

وی تصریح کرد: برای پوسیدگی اولیه کود حیوانی می توان آن را در شرایطی مشابه تهیه کمپوست قرارداد و یا کود حیوانی را مدتی قبل از کاشت در خاک مزرعه اختلاط داد.

بایبوردی ادامه داد: بسياري از مواد مغذي موجود در كود دامی به صورت آلي و غيرقابل دسترس هستند و باید پوسيده شده به مواد غيرآلي تبديل شوند  تا در دسترس گياهان قرار گيرند.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: كود گاوي بهترين اصلاح كننده شرايط خاک است كه قابليت افزايش كيفيت آن را دارد.

وی افزود: زیادی املاح در کود دامی نیز می تواند از طریق ایجاد پتانسیل اسمزی و یا مسمومیت مستقیم گیاه مساله ساز باشد، بنابراین وجود مقدار متعادلی از عناصر غذایی و عدم زیادی عناصری مثل سدیم در کود دامی مطلوب است.

بایبوردی تاکید کرد: از آنجایی که هزینه خرید، حمل و نقل و پاشیدن کود حیوانی بسیار زیاد است و بخصوص در زراعت های وسیع می تواند مشکلاتی را در برنامه ریزی و زمان بندی عملیات زراعی پیش آورد، لازم است به باقی گذرادن بقایای گیاهی بر خاک و تلاش در حفظ هوموس خاک توجه کافی مبذول شود.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.