باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد:

"جمع‌بندی" به ایستگاه کنگره رسید/کنگره با متن خوب چگونه رفتار خواهد کرد؟

جمع‌بندی مذاکرات دستاورد مهمی برای طرفین است چرا که مفهوم برد_برد را شامل می‌شود و در این در این مدت تعیین شده کنگره فرصت خواهد داشت درباره تصویب یا رد توافق هسته‌ای تصمیم گیری کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران از وین، از زمانی که میز مذاکره میزبان طرف غربی و جمهوری اسلامی ایران شده است، ساز مخالف جمهوری خواهان که تعدادشان در کنگره آمریکا کم هم نیست کوک است.


کنگره آمریکا کجای مذاکرات است


البته از منظر حقوقی، مخالفت کنگره تا زمانی موثر خواهد بود که این توافق به ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل متحد نرفته و تبدیل به یک قطعنامه رسمی نشده باشد.

دموکرات ها نماینده آمریکا در این میز مذاکره هستند با این تفاوت که کنگره امروز بیشتر شامل جمهوری خواهان است نه دموکرات ها و بسیاری در دنیا که جریانات هتل کوبورگ وین را دنبال می کنند، هنوز از کشمکش دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و میزان تأثیر هر کدام دچار شبهه و سردرگمی هستند.


کنگره آمریکا کجای مذاکرات است


از طرفی اوباما و دولت وی بر خلاف حرف هایی که بیشتر شبیه طبل تو خالی و حربه ای برای جلب رضایت کنگره است، پیگیر سرعت بخشیدن  و به نتیجه رساندن مذاکرات است.

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: هر گونه توافق هسته ای با ایران با مخالفت شدید در کنگره آمریکا مواجه خواهد شد.

پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در مطلبی به قلم کریستینا پترسون نوشت: رهبران جمهوری خواه ادعا کردند هر گونه توافق هسته ای با ایران با مخالفت شدید کنگره که تحت کنترل جمهوری خواهان است مواجه خواهد شد.

کنگره آمریکا کجای مذاکرات است

چند هفته است که جمهوری خواهان از باراک اوباما رئیس جمهور و دیپلمات های تیم آمریکایی خواسته اند مذاکرات را که هدف آن جلوگیری از تلاش ایران برای ساخت بمب اتمی است را ترک کنند. در شرایطی که مقامات ارشد روز یکشنبه وارد مرحله حساس مذاکرات هسته ای با ایران شدند، رهبران جمهوری خواه گفتند تردید دارند توافق نهایی مورد قبول اکثر جمهوری خواهان باشد.

میچ مک کانل رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت در صورت نهایی شدن توافق، قبولاندن آن به کنگره کار بسیار دشواری خواهد بود. وی گفت: درباره اینکه در هر گونه توافقی همچنان ایران ظرفیت تولید سلاح هسته ای را داشته باشد نگران است.

جان بینر رئیس مجلس نمایندگان امریکا نیز گفت: به نظر می رسد دولت قصد ندارد در امضای توافق هسته ای، استانداردهایی را که تعهد کرده بود رعایت کند. 

برخی دموکرات ها نیز گفته اند خوشبین اند که دولت تنها توافقی را امضا خواهد کرد که نظارت های موثر را بر توانمندی هسته ای ایران الزام آور می کند.

این روزنامه در ادامه با اشاره به قانونی که کنگره آمریکا درباره توافق هسته ای ایران تصویب کرده است نوشت: بر اساس قانون مصوب کنگره در ماه مه، تا قبل از شصت روز دوره تعیین شده برای بازبینی توافق هسته ای در کنگره، اوباما قادر نخواهد بود هیچ یک از تحریم ها علیه ایران را لغو کند.

در این شصت روز کنگره فرصت خواهد داشت درباره تصویب یا رد توافق هسته ای تصمیم گیری کند.


کنگره آمریکا کجای مذاکرات است

اما سوال این است که تعجیل دولت و سنگ‌اندازی کنگره، در نهایت با چه هدف و منفعتی خواهد بود و قدم های استوار و آرام جبهه دیپلماسی ما نشانه چیست؟

توافق با ایران برای آمریکا دستاوردی بزرگ محسوب می شود. دموکرات ها سعی بر این دارند که با این موفقیت، کارنامه ای برجسته برای خود به ثبت برسانند. بنابراین ایران برای حصول توافق خوب با آمریکا طرف بوده و دموکرات یا جمهوری خواه برای او یکی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار