وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

معرفی دو گزینه برای ریاست سازمان هواپیمایی به دولت / انتخاب نهایی در هفته‌های آینده

وزیر راه و شهرسازی گفت: دو نفر را برای منصب ریاست سازمان هواپیمایی کشوری به دولت معرفی می‌کنیم و یکی از این دو شخص تا هفته‌های آتی ریاست این سازمان را برعهده می‌گیرد.آخوندی مطرح کرد:

به گزارش خبرنگار حوزه راه وشهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، عباس آخوندی امروز در حاشیه اولین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف د جمع خبرنگاران مبنی بر تعیین تکلیف ریاست سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری توسط هیأت ویزان منصوب می‌شود.

وی ادامه داد: 2 نفر را به هیأت دولت معرفی می‌کنیم و تا هفته‌‌های آتی رئیس سازمان هواپیمایی مشخص می‌شود.

آخوندی به ساعات پایانی تفاهم‌نامه 1+5 اشاره کرد و گفت: در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل، دریایی، هوایی، ریلی، جاده‌ای و توسعه شهری در فضای رقابت بین‌المللی جذب سرمایه گذار انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه حمل و نقل هواپیمایی ماهیت جهانی دارد،گفت: ناوگان حمل‌ونقل هواپیمایی و سیستم ناظر پروازها همه بین‌المللی هستند و در سیستم جهانی این ارتباط وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این راستا پس از تفاهمات 1+5 رقابت‌های بین‌المللی ایجاد می‌شود و سعی می‌کنیم واسطه‌گری‌ها حذف شوند.

آخوندی افزود: در سیستم رقابت بین‌المللی جذب سرمایه انجام می‌شود و زمینه‌های خاصی در حوزه‌ها هوانوردی، دریانوردی، نوسازی ناوگان جاده‌ای و ریلی برای جذب سرمایه‌گذار داریم.

آخوندی تأکید کرد: از رقابت بین‌المللی به نفع توسعه زیرساخت‌های کشور و 4 مدل حمل و نقلی بر مبنای رقابت پس از تفاهمات استفاده خواهیم کرد.
ستاد ملی بازآفرینی پایدارمحدوده ها و محله های هدفوزیر راه و شهرسازی گفت: وام مسکن و صندوق پس‌انداز مسکن یکم را با بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد همراستا می‌کنیم تا این بودجه‌ها با فرایند بازآفرینی شهری هم راستا شوند.

وی  با بیان این‌که در جلسه امروز موارد هماهنگی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های حاضر در ستاد ملی بازآفرینی بررسی شد به کیفیت نازل زندگی در محلات ناکارآمد شهری اشاره کرد و افزود: ۳۰ درصد از جمعیت شهری کشور در این مناطق ساکن هستند و در فقر شهری به سر می‌برند. دولت و مقامات باید به این اقشار توجه ویژه‌ای داشته باشند.

آخوندی با مهم دانستن موضوع کیفیت زندگی شهری ادامه داد: محلات نابسامان شهری به چهار بافت فرسوده تاریخی، غیر رسمی و روستایی شهر‌شده تقسیم می‌شوند و باید یک به یک این بافت‌ها مورد بررسی قرار گیرند. برای مثال در بافت‌های روستایی که تبدیل به شهر شده‌اند بر سر ساخت‌وساز مشکل جدی با شهرداری‌ها وجود دارد. همچنین بافت‌های تاریخی که هویت معنوی و اجتماعی شهرها هستند به سازمان میراث فرهنگی هم مرتبط می‌شوند. بحث ما این است که چگونه می‌توان به تک تک این بافت‌ها توجه کرد.

آخوندی با انتقاد از این تصور که احیای بافت‌های نابسامان با امحای این بافت‌ها امکان‌پذیر است گفت: این تصور بیهوده است چون انسان‌ها در این بافت‌ها زندگی می‌کنند.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری کلی در نظام مدیریت شهری ایران گفت: ستادهای بازآفرینی ملی، استانی و شهرستانی تشکیل شده است و در این ستادها می‌توانیم از نیرو و امکانات شهرداری‌ها، بخش خصوصی و مردم استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی می‌تواند احداث بیمارستان، راه یا پروژه‌های مختلف عمران شهری را به تنهایی به پیش ببرد ولی در این ستاد قرار است به جای این‌که وزارتخانه‌ای عمل کنیم همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را به ستاد ببریم تا با هماهنگی بیشتری سیاست‌های بازآفرینی شهری را اجرا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تغییر رویکرد و نگاه ستاد بازآفرینی شهری به تغییر نظام مدیریت شهری از اداری به محله‌محوری خاطر نشان کرد: محله یک ویژگی مهم دارد و آن وجود انسان و روابط اجتماعی مختلف در آن است. ضمن این‌که در این رویکرد جدید قرار است شوراهای اسلامی شهرها و شوراهای محلی و بخش خصوصی را درگیر کنیم و دولت ناظر این نهادها باشد. این همان استراتژی نظام مبنی بر واگذاری کارها به مردم است.

وی کمیته‌های موجود در ستاد را یادآور شد و گفت: «کمیته حقوقی» مسائل حقوقی املاک و محله‌ها و مشکلات مردم را بررسی می‌کند. «کمیته کالبدی» بر بررسی کلی بافت‌ها و تک‌تک محله‌ها می‌پردازد. «کمیته اقتصادی» بحث آموزش حرفه به مردم و توانمندسازی اقتصادی آن‌ها را پیگیری می‌کند. «کمیته اجتماعی» نیز در زمینه همکاری‌های اجتماعی، انضباط اجتماعی و امنیت محله‌ها فعالیت دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تجربه موفق نوسازی بافت ناکارآمد در شهرهای مشهد، یزد، سنندج و بندرعباس که با همکاری دولت، مردم به خصوص زنان ساکن بافت‌های ناکارآمد و با همیاری شهرداری توانستند بخش عمده‌ای از محلات این شهر را ساماندهی کنند افزود: در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها نیز ستادهای بازآفرینی تشکیل شده و قرار است بودجه وزارتخانه به تناسب در این ستادها تقسیم شود. همچنین وام مسکن و صندوق پس‌انداز مسکن یکم را نیز با بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد همراستا می‌کنیم تا این بودجه‌ها در جهت بازآفرینی شهری هم راستا شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار