بررسی جزئیات متن جمع بندی هسته‌ای/1

بهشتی پور: فردو با حدود هزار سانتریفیوژ یک مرکز تحقیقاتی خواهد بود/ ایران متعهد شده در محدوده 10 سال پسماند سوخت را به خارج از کشور صادر کند

یک کارشناس مسائل هسته ای در رابطه با پاسخ رهبری به نامه رئیس جمهور اظهار داشت: سه نکته مهم در این نامه نهفته است که طی کردن مراحل قانونی برای نهایی شدن جمع بندی یکی از نکات مهم است.

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران جوان در بررسی جمع بندی مذاکرات هسته ای وین اظهار داشت: مطالب نهفته در جمع بندی مذاکرات وین نیاز به اطلاعات هسته ای و حقوق بین‌الملل و همچنین اطلاعات سیاسی دارد تا بتوانیم قضاوت دقیقی انجام دهیم.

وی با اشاره به این که جمع بندی بر اساس مقدورات انجام شده است، افزود: مواردی از نظر ایران مطلوب بوده است تا بتواند کار غنی سازی را بدون محدودیت انجام دهد و پرونده ایران به صورت عادی در آژانس باشد و همچنین کلیه تحریم‌ها یک جا و فوری لغو شود اما بر اساس این جمع بندی این موارد به تدریج انجام شده است.

بهشتی پور با بیان این که نکات مثبتی در جمع بندی مذاکرات وین وجود دارد گفت: ایران با توجه به جمع بندی مذاکرات وین کلیه تجهیزات هسته ای اش را نگه می‌دارد و همچنین غنی سازی ادامه پیدا می‌کند و به میزان 3.67 درصد می‌تواند غنی سازی کند که مورد نیاز رآکتور بوشهر است.

این کارشناس مسائل هسته ای  ادامه داد: ایران می‌تواند بر تحقیق و توسعه‌اش ادامه دهد اما در بعضی از زمینه‌ها ما محدود شده‌ایم اما در اکثر زمینه‌ها ایران می‌تواند کارش را ادامه دهد.

وی با اشاره به این که کمیسیونی برای بررسی تخلفات ایجاد شده، گفت: در این سند جزئیات به قدری دقیق آورده شده که جای دبه درآوردن و تفسیرهای متناقض نیست و نمی‌توان این کارها را انجام داد مگر این که به صورت مورد خاصی که در آن پیش بینی نشده باشد.

بهشتی پور اظهار داشت: در جمع بندی مذاکرات وین توضیحات ریزی در 5 بخش مندرج شده است که عملاً افراد نمی‌توانند مصادره مطلوب کنند و تعبیرهای متفاوت داشته باشند و از مطالب آن سوء استفاده کنند.

**سرنوشت فردو چه خواهد شد؟

این کارشناس مسائل هسته ای در رابطه با سرنوشت فردو بیان کرد: فردو همچنان به فعالیت خودش ادامه می‌دهد اما کار غنی سازی در آن جا صورت نمی‌گیرد. البته فردو از روز اول یک تأسیسات هسته ای رزرو برای نطنز بود که اگر زمانی نطنز مورد حمله قرار گرفت از فردو که به لحاظ مکانی ویژه است، استفاده شود.
وی در ادامه افزود: فردو یک مرکز تحقیقاتی خواهد بود که حدود هزار سانتریفیوژ در آن وجود خواهد داشت و حدود 300 سانتریفیوژ آن می‌چرخد.

**آب سنگین اراک چه می شود؟

بهشتی پور در رابطه با وضعیت آب سنگین اراک گفت: آب سنگین اراک همچنان باقی می‌ماند اما با استانداردهای روز دنیا بازسازی می‌شود.

**چه اتفاقی برای پسماندهای هسته ای می افتد؟

این کارشناس مسائل هسته ای با اشاره به این که ما با غرب بر سر پلوتونیوم باقی مانده در ایران و پسماند سوخت آن اختلاف داشتیم، تصریح کرد: برای ساخت بمب حدود 5 کیلو پلوتونیوم نیاز است و ایران تعهد داده که کنترل شده تولید کند و همچنین ایران تعهد کرده پسماند سوخت پلوتونیوم را به خارج صادر کند اما ما به ازای آن همکاری‌های بین‌المللی ایجاد شده است.

وی با اشاره به این که نگهداری پسماند سوخت کار بسیار دشوار، پرهزینه و خطرناک است، ادامه داد:ایران هم دستگاه بازپروری آن را ندارد و ایران متعهد شده در محدوده 10 سال این پسماند را به خارج از کشور صادر کند.

**چقدر و با چه درصدی اورانیوم غنی سازی می شود؟


بهشتی پور با بیان این که حدود 5 هزار سانتریفیوژ در نطنز کار می‌کنند که اورانیوم غنی شده آن در داخل کشور تأمین و مازاد آن به خارج از کشور صادر می‌شود

این کارشناس مسائل هسته ای اظهار داشت: بحث 20 درصد اورانیوم غنی شده باقی می‌ماند که تا حدود 5 سال آینده این اورانیوم را خواهیم داشت و بعد از آن هم قرار است که به ایران بفروشند و در صورت عدم فروش ما می‌توانیم به وضعیت قبل برگردیم.

**بازرسی ها چگونه خواهد بود؟

وی با تاکید بر این که طرف مقابل نقض عهدی انجام دهد ایران این حق را دارد که بتواند به وضعیت قبل برگردد، ادامه داد: در مورد بازرسی‌ها باید بگویم که طبق پروتکل انجام خواهد شد و ایران داوطلبانه انجام می‌دهد تا مجلس شورای اسلامی نظر خودش را اعلام کند و حداکثر تا 60 روز آینده اعلام نظر می‌شود اما اجرای توافق 90 روز پس از 23 تیر است.

بهشتی پور در ادامه افزود: بنابراین مجلس شورای اسلامی در این زمینه نظر خواهد داد و اگر نظرش مثبت باشد بازرسی‌ها طبق پروتکل الحاقی صورت می‌گیرد و هرگز به صورت فرا پروتکلی بازرسی‌ها انجام نمی‌شود، پروتکل الحاقی در 125 کشور اجرا می‌شود که ایران هم باید یکی از امضا کنندگان این پروتکل باشد.

تبیین سه نکته مهم در پاسخ رهبری به نامه رئیس جمهور

این کارشناس مسائل هسته ای در رابطه با پاسخ رهبری به نامه رئیس جمهور اظهار داشت: سه نکته مهم در این نامه نهفته است که طی کردن مراحل قانونی برای نهایی شدن جمع بندی یکی از نکات مهم است.

وی با اشاره به این که بررسی‌های لازم توسط کارشناسان یکی دیگر از نکات مهم پاسخ رهبری به نامه رئیس جمهور است، افزود: از لحاظ حقوقی، سیاسی و فنی جمع بندی مذاکرات وین در سطح بسیار بالایی قرار دارد و حتماً باید کارشناسان این ارزیابی را انجام دهند.

بهشتی پور در ادامه افزود: مردم عادی نمی‌توانند این مطالب را ارزیابی کنند از این رو مقام معظم رهبری خواستند تا کارشناسان مطالب را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهند.

این کارشناس مسائل هسته ای حفظ وحدت و انسجام ملی را سومین نکته مهم پاسخ رهبری به نام رئیس جمهور دانست ، بیان کرد: نباید نظرات و دیدگاه‌ها در رابطه با جمع بندی مذاکرات وین تحت تأثیر جناح بندی‌ها باشد زیرا ممکن است به کل دستاورد، چالش ایجاد کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کلیه نظرات کارشناسی به بهتر شدن متن‌ها و به درک بهتر ریزه کاری‌ها و جزئیاتی که از لحاظ فنی حائز اهمیت است، کمک می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی نوحی
۱۹:۵۸ ۲۶ تير ۱۳۹۴
حالا که مذاکرات با این شکل به پایان رسید در دوران پس از توافق به چند نکته مهم باید توجه کرد:
1- از همه اعضای تیم مذاکره کننده به خاطر زحماتشان باید تقدیر و تشکر کرد . چرا که به گفته خودشان شاید این توافق برای همه راضی کننده نیست اما همین مقدار توانستند. و اینکه آیا بضاعت تیم هسته ای همین اندازه بوده بحث دیگری است که در آینده باید بررسی شود.
2- قطعا" مسئله به این مهمی ، که تاثیر دراز مدت در سرنوشت این کشور وملت ایران خواهد داشت رفتارهای احساسی و ذوق زدگی را به هیچ وجه برنمی تابد. نباید اجازه داد احساسات و ذوق زدگیها چه بصورت طبیعی و چه بصورت سازماندهی شده دور وبر این مسئله جولان بدهند که باعث عدم دیدن واقعیت ها خواهد بود.
3- باید اجازه داد مجلس . شورای عالی امنیت ملی و همچنین کارشناسان امر ، به دور از هیاهو با دقت و وسواس متن توافق را تجزیه وتحلیل کنند که لازمه چنین امری وجود آرامش در کشور است.
4- نباید فرامش کنیم که این مسئله نکات غصه داری نیز دارد که باید آنها را نیز دید.
وقتی می بینیم شش کشور جهان که همگی سلاح اتمی دارند و بعضی از آنها سابقه استفاده را نیز دارند در کمال پر رویی برای یک کشور که از نظر تعهد برای امنیت جهان بسیار روسفیدتر از آنهاست محدودیت ایجاد می کنند. با چنین نگاهی به مسئله ،دیگر جایی برای شادی و ذوق زدگی باقی نمی ماند. البته هیچ کسی با شادی مردم مخالف نیست . انشاء الله شادی واقعی را پس از حذف غده سرطانی از منطقه ، به طور بی سابقه خواهیم کرد.
5- نکته آخر اینکه ، این مسئله ملی است به هیچ وجه نباید مسائل جناحی و خطی را در این مسئله دخالت داد. همه دلسوزان نظام چه اصول گرا و چه اصلاح طلب و چه سایرین پس از بررسی ونقد متن توافق ، واقعیت ها را در اختیار افکار عمومی قرار دهند که آیا از خطوط قرمز ترسیم شده تخطی شده یا نه؟چرا ایجا شفافیت خواسته همه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۶ تير ۱۳۹۴
آخه اون ۱۲۵ کشور که پروتکل رو امضا کردند هیچ کدوم هسته ای نیستند''این چه حرفیه آخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۶ تير ۱۳۹۴
یعنی چی بازرسی ها را باید مجلس تعیین کنه '' پس شما برای چه کاری اونجا بودید
United States of America
مهدی
۱۵:۵۷ ۲۶ تير ۱۳۹۴
ما قبلا نظرات آقای بهشتی رادرچند ین برنامه دیدیم واقعا ایشان چقدر خوش بین هست به آمریکا حداقل این این رایک بررسی ساده کنی می بینیم خطوط قرمز مجلس تصويب کرده هم رعایت نشده
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۵:۲۷ ۲۶ تير ۱۳۹۴
ایشون خیلی پرت تشریف دارن! لطفا یکی به این یارو بگه برو یه سر متن توافق وین چای رو بخون بعد بیا کارشناسی کن
آخرین اخبار