باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

سهم صادرات نفتی ما بعد از جمع‌بندی هسته‌ای چگونه بازخواهد گشت؟

وزیر نفت:ما بلافاصله بعد از لغو تحریم ها ۵۰۰ هزار بشکه به صادرات نفت خود اضافه می‌کنیم و بعد از ۵-۶ ماه صادرات نفت را به یک میلیون بشکه نفت خام خواهیم رساند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ چند سالی بود در بازار جهانی، دیگر نفت ایران سهم صادرات خود را به دلیل تحریم‌ها از دست داده بود البته حاصل این تحریم افزایش تولیدات غیرنفتی را به ثمر رساند اما در هر حال؛ حق ما این است که به سهم اولیه صادرات نفتی خود برسیم.

آقابالا//

مشخص بود که کشورهای غربی به دنبال آن هستند تا به درآمدهای نفتی ایران ضربه بزنند به همین دلیل سعی بر این داشتند در یک اقدام غیرمنطقی و غیرقانونی و ضد حقوق بشر، حتی کسانی را که در جریان فروش نفت کشورمان سهم داشتند را تحریم کنند.

در حال حاضر زمینه برای بازگشت نفت ایران به میزان قبل از تحریم‌ها، تقریبا مهیا است و همه منتظر این هستند که کشورمان سهم خود را از بازار پس بگیرد و مطمئنا به محض این که تحریم‌ها در موعد مقرر برداشته شود کشورهای اروپایی برای خرید نفت از ایران درخواست‌های خود را ارسال خواهند کرد.

آقابالا//

گفتنی است با ورود دوباره ایران کاهش نیافتن قیمت نفت نیز  مستلزم آن است که حجم جهانی نفت با بازگشت نفت ایران به بازار افزایش پیدا نکند بنابراین می‌بایست کشورهایی که سهم ایران را در بازار جهانی نفت گرفته‌اند این سهم را به ایران پس دهند و اگر دیپلماسی انرژی ایران فعال باشد کشورهایی که هم اکنون جای ایران را در بازار گرفته‌اند کنار کشیده و نفت ایران به بازار بازمی‌گردد.

آقابالا//

موسسه اقتصاد انرژی ژاپن پیش بینی کرده بود که در صورت حصول توافق هسته ای و لغو تحریم‌ها، تولید نفت خام ایران تا نیمه دوم سال ٢٠١٦، روزانه ٧٠٠ تا ٨٠٠ هزار بکشه افزایش می‌یابد.

برخی خبرگزاری‌ها نیز با تحلیل اتفاقات نفتی پس از دستیابی به یک توافق جامع هسته ای میان تهران و کشورهای گروه ١+٥ و لغو تحریم ها علیه ایران نوشت: این موضوع می تواند افزایش تولید و عرضه نفت خام را برای این کشور به ارمغان بیاورد، سبب مازاد عرضه در بازارهای جهانی خواهد شد، اما با توجه به تلاش‌ها برای احیای شرایط اقتصادی، تقاضا برای بخشهایی مانند سیمان و فولاد افزایش خواهد یافت.

آقابالا//

تحلیلگران به تازگی به طور قابل توجهی روی نفت ایران و تاثیر آن بر بازارهای جهانی کالا پس از دستیابی به توافق و لغو تحریم‌ها متمرکز شده اند.

افزایش عمده صادرات نفت خام ایران زمانبر خواهد بود  و این موضوع نیز تا حد زیادی به توانایی ایران برای نوسازی تاسیسات و زیرساخت‌های صنعت نفت بستگی خواهد داشت.

نیک شارما، مدیرعامل موسسه تحقیقاتی و مشاوره ای.آی.اچ.اس در این باره گفته است: ایران می تواند ٢٠٠ هزار بشکه به عرضه نفت خام خود بیافزاید و ١٨ ماه زمان می برد تا ایران روزانه یک میلیون بشکه دیگر به عرضه نفت خام خود بیافزاید.

آقابالا//

ایران، یکی از بزرگ ترین دارندگان ذخایر اثبات شده نفت خام در جهان به شمار می رود؛ اوج صادرات نفت خام این کشور پیش از اعمال تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا حدود سه میلیون بشکه در روز بود در حالی که این رقم در دو سال و نیم گذشته به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

افزایش تولید نفت خام ایران می تواند به مقدار مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی که هم اکنون حدود روزانه ٢ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه نفت خام، بیافزاید و بر مقدار نفت خام در ذخیره سازی های روی خشکی و شناور اضافه کند.

آقابالا//

تحلیلگران بر این باورند که افزایش عرضه تک محموله در بازارهای جهانی نفت خام می تواند قیمت ها را به سطوح پایینی که در زمان اوج رکود اقتصادی سال‌های ٢٠٠٩-٢٠٠٨ شاهد آن بودیم، برساند.

آقابالا//

بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۵-۶ ماه طول می‌کشد تا تحریم‌ها برداشته شود، اظهار کرد: ما از امروز اقداماتی که به افزایش تولید نفت منجر می شود را آغاز می کنیم.


وی افزود: ما بلافاصله بعد از لغو تحریم ها ۵۰۰ هزار بشکه به صادرات نفت خود اضافه می کنیم و بعد از ۵-۶ ماه صادرات نفت را به یک میلیون بشکه نفت خام خواهیم رساند.

زنگنه ادامه داد: ما برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی هم برنامه خواهیم داشت چه با ظرفیت‌های داخلی و چه با ظرفیت های خارجی؛ البته شرکت های خارجی راغب هستند که در ایران کار کنند که ما در حال مذاکره با آنها هستیم.

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه میزان پولی که از فروش نفت بلوکه شده است، چه مقدار است، خاطرنشان کرد: تقریبا ۴ میلیارد دلار رقم پول های بلوکه شده ناشی از فروش نفت است.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که امروز میزان فروش نفت ما چه میزان است؟، تصریح کرد: من در این خصوص نمی توانم اطلاع رسانی کنم.

وی در خصوص میزان فروش نفت بعد از رفع تحریم ها اضافه کرد: این میزان پس از اجرایی شدن توافق به ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت خواهد رسید.

زنگنه اضافه کرد: قیمت نفت در روزهای گذشته به دلیل مشکلات بازار بورس چین یک مقدار پایین آمد ولی تاکید می کنم ما مسئول حفظ قیمت نفت نیستیم. جمهوری اسلامی صرفا بازار خود را حفظ خواهد کرد و همچنین مسئول بازگرداندن بازار از دست رفته خود است.

وزیر نفت تاکید کرد: قیمت نفت را کسانی باید تنظیم کنند که سهم بازار ما را بردند.

گزارش از ابراهیم آقابالایی

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، زنگنه ، تحریم ، سهم ، بلوکه ، پول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار