داوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

فرمایشات مقام معظم رهبری نقشه راه تیم مذاکره کننده بود/دیپلماسی "لبخند" بر سیاست "تحریم‎ها ورق پاره‎اند"برتری یافت

یک کارشناس مسائل هسته ای گفت: آنچه مقام معظم رهبری در جلسات مختلف در مورد خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته ای مطرح کردند، نقشه راه تیم مذاکره کننده ایرانی شد. توافق میان ایران و 5+1 را باید به فال نیک گرفت.

"علیرضا داوری" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جمع بندی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 5+1 گفت: مقام معظم رهبری بارها در جلسات مختلف، خطوط قرمز ایران را در مذاکرات هسته‌ای صریحاً اعلام کردند و دستوراتی که در این زمینه صادر فرمودند در واقع نقشه راه تیم مذاکره کننده ایرانی شد.

وی افزود: تیم ایرانی هم هرگز بر اساس امیال شخصی خود عمل نکردند و به نظر می‌رسد در مذاکرات هسته‎ای خطوط قرمز نظام رعایت شده است و از آن‌ها عبوری صورت نگرفته است.

داوری تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها گفته‌اند که تک تک اعضای تیم هسته‌ای ایران را می‌شناسند و امیدوار هستیم آن‎هایی که در مورد مذاکرات هسته‌ای نظر غیرکارشناسی ارائه می‌دهند، از فرمایش‌های ایشان الهام بگیرند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای همچنین گفت: ما در سال 1381 و در سعدآباد با غربی‌ها توافق کردیم، اما آن توافق خروجی مناسبی نداشت و برخی اظهار نظرها در دولت بعد، متأسفانه اظهارات درست و کارشناسی نبودند و همین امر، موجب تشدید مشکلات شد. 

داوری تصریح کرد: در مذاکرات وین، ما خشت اول را با 5+1 خوب گذاشتیم و سیاست دیپلماسی لبخند توانست بر سیاستی که تحریم‎ها را ورق پاره می‌خواند برتری یابد.

وی افزود: نمی‌توان همه مسائل را نیز به مذاکرات و بحث رفع تحریم‌ها مربوط کرد. اما آنچه بین ایران و 5+1 مورد اجماع قرار گرفت، قطعاً تأثیرات مهم و مثبتی خواهد داشت.

داوری همچنین به پاسخ مقام معظم رهبری به نامه رییس جمهور اشاره کرد و گفت: این پاسخ بسیار مهم و راهبردی محسوب می‌شود و در عین حال به نظر می‎رسد این پاسخ برای سنجش سیاست دولت‎های طرف مذاکره کننده بوده است. 

این کارشناس مسائل هسته‌ای در پایان گفت: دو نکته مهم در سخنان اخیر روسای جمهور ایران و آمریکا هست؛ از سویی اوباما گفت هر اقدام خلاف توافق کنگره را وتو می‌کنم و از سوی دیگر رییس جمهور کشور ما صریحاً اعلام کرد که اجازه نخواهد داد امیدی که در دل مردم ایجاد شده است از بین برود.با توجه به این دو اظهارنظر به نظر می‌رسد باید توافق میان ایران و 5+1 را به فال نیک گرفت.

انتهای پیام/   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار