کارشناس شورای آتلانتیک:

توافق هسته‌ای ایران حتی از معیارهای لوزان فراتر رفته است

کارشناسان شورای آتلانتیک در نشستی به بررسی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای و توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در به راستی آزمایی توافق هسته‌ای ایران پرداختند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شورای آتلانتیک، شورای آتلانتیک در نشستی به بررسی جمع بندی مذاکرات هسته ای پرداخت و این سوال را مطرح کرد که آیا آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند توافق بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک را به نحو موثر راستی آزمایی کند.

بنابر اعلام این شورا، مسئله کلیدی پیش روی کنگره آمریکا بعد از توافق هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک، مسئله راستی آ‍زمایی است. این توافق همانطور که مقامات دولتی می گویند، بر اساس اعتماد نیست بلکه بر اساس اقدامات دائمی و سرزده راستی آزمایی است تا اطمینان حاصل شود ایران همه مفاد توافق را اجرا می کند.

"ویلیام میلر" ، "توماس شی،" "جیم والش،" "جان لیمبرت،" دیپلمات سابق و "جان وولف استال،" مقام شورای امنیت ملی آمریکا پنج کارشناس سیاسی بودند که هفدهم ژوئیه (27 خرداد) در نشست شورای آتلانتیک به بررسی این موضوع پرداختند.

میلر گفت: «آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت در ایران با پنج چند چالش اساسی روبروست: جلوگیری از ساخت تاسیسات جدید ، اطمینان یافتن از عدم انحراف در تاسیسات موجود، راستی آزمایی کاربرد مواد هسته ای اعلام شده، ردیابی واردات هسته ای و راستی آزمایی محدودیت های دیگر که در طرح جامع اقدام مشترک قید شده است.»

جان وولف استال مقام شورای امنیت ملی آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی نیز در این جلسه حضور داشت و گفت: «آمریکا برای اطمینان از این که آژانس فناوری ،‌نیروی انسانی و منابع لازم برای راستی آ‍زمایی را در اختیار دارد ، با گروه پنج بعلاوه یک همکاری خواهد کرد. با این توافق،‌ ایران قادر نخواهد بود به سلاح هسته ای نزدیک شود چرا که ما باخبر می شویم. این توافق ، یک توافق خوب است و از معیارهای بیانیه لوزان فراتر رفته است. یکی از نکات کلیدی در مذاکرات ساز و کار بازگشت فوری یا توانایی جامعه جهانی در احیای تحریم ها در صورت نقض توافق از سوی ایران بوده است. هر یک از شش عضو گروه پنج بعلاوه یک می توانند تخلفات را به کمیسیون حل اختلافات اعلام کند و اگر ظرف سی روز حل و فصل نشود ، تحریم ها به روال گذشته باز می گردد. رای شورای امنیت نیز در این خصوص لازم نیست و هیچیک از اعضاء نمی توانند آن را وتو کنند.»

وولف استال در پایان مدعی شد: «رئیس جمهور آمریکا می تواند با یک امضاء تحریم ها را بازگرداند و روسیه و چین نیز نمی توانند آن را متوقف کنند.هم اکنون آنچه که باقی می ماند، تایید کنگره و سازمان ملل است. پیش بینی می شود بحث های داغ و گسترده در سنا و مجلس نمایندگان پیش رو داشته باشیم. قطعنامه سازمان ملل نیز در مسیر اجرای توافقنامه نقش کلیدی دارد و متن آن مسئولیت رسمی برای کار نظارت در آژانس خواهد بود.»



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار