توافق با ایران پیامدهای سیاسی و اقتصادی مهمی دربر خواهد داشت

شبکه تلویزیونی روسیا الیوم برنامه امشب خود به بررسی آثار و نتایج سیاسی و اقتصادی توافق هسته ای بین ایران و شش قدرت جهان اختصاص داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان شبکه تلویزیونی روسیا الیوم برنامه پانورامای امشب خود با عنوان «ولادت دشوار در وین» را به بررسی آثار و نتایج سیاسی و اقتصادی توافق هسته ای بین ایران و شش قدرت جهان اختصاص داد.

مجری پانوراما در ابتدا این پرسش ها را مطرح کرد که توافق هسته ای با ایران آیا موجب حل بحران های امنیتی در منطقه خواهد شد یا ابهامات را بیشتر خواهد کرد؟ آیا به عاری سازی خاورمیانه از تسلیحات کشتار جمعی کمک خواهد کرد؟ این توافق چه تاثیری بر شکل آینده جهان خواهد داشت؟ مثلا آیا ایران به عنوان عضو کامل سازمان همکاری شانگهای پذیرفته خواهد شد؟ آیا این توافق موجب تغییر نقشه بین المللی انرژی و پول خواهد شد؟

حسن حماده پژوهشگر روابط بین الملل از بیروت که مهمان این قسمت از برنامه پانوراما بود، تمرکز مذاکره کنندگان آمریکایی بر مصاحبه با دانشمندان هسته ای ایرانی را نشانه خصومت ورزی آمریکا با ایران و بی توجهی این کشور به حاکمیت ایران توصیف کرد و گفت: «غرب و اسرائیل هیچ گاه ارتباط داشتن با ترور شماری از دانشمندان ایرانی را تکذیب نکرده اند. آنها تلاش کردند توافق هسته ای، توافقی بین طرف پیروز و طرف شکست خورده باشد ولی در واقع این توافق با نوعی توازن و تعادل به دست آمد. روشن است که موازنه قدرت به نفع آمریکا و متحدانش است ولی تلاش خستگی ناپذیر ایران موجب شد این توافق از توازن زیادی برخوردار باشد».

این تحلیلگر عرب درباره ابراز نگرانی کشورهای عربی خلیج (فارس) از توافق به دست آمده در وین گفت: «باید به این نکته توجه کرد که اظهارات غربی ها درباره (تلاش ایران برای) ساخت بمب هسته ای کاملا بی اساس است. آمریکا به خوبی می داند که ایران احمق نیست که به دنبال ساخت سلاح هسته ای باشد. هیچ عاقلی امروزه به دنبال ساخت بمب اتمی نیست. هدف غرب، جلوگیری از توسعه و پیشرفت ایران است. به همین علت مسئله را بزرگنمایی کردند و آن را به تروریسم و بمب هسته ای ربط دادند».

حماده افزود: «از نظر من علت اصلی که رئیس جمهور آمریکا را به گفتگوی جدی با ایران سوق داد این بود که ایران توانست محاصره اقتصادی را به فرصت تبدیل کند و به پیشرفت علمی و فنی دست یابد. واشنگتن بیم آن داشت که ایران بر اساس خصومت با آمریکا، تصمیم راهبردی برای پیوستن به محور شانگهای بگیرد به همین علت آمریکایی ها مداخله کردند تا این حرکت ایران را به نوعی مهار کنند».

الکساندر کوزنتسوف معاون رئیس موسسه مدیریت بحران های سیاسی در مسکو با حضور در برنامه پانوراما گفت: «ایران امیدوار است در آینده نزدیک همه تحریم های اعمال شده بر این کشور به علت برنامه هسته ایش لغو شود. در حاکمیت ایران افرادی هستند که واقع گرا و عمل گرا هستند و درک می کنند که لغو تحریم ها فردا یا پس فردا صورت نخواهد گرفت ولی امیدوارند تا پایان امسال تحریم های اصلی که بیشترین آسیب را به ایران رسانده اند لغو شود. این تحریم ها شامل تحریم های بانکی و بیمه می شود... ایران از جامعه بین المللی می خواهد به تعهداتی که در مقابل امتیازات اخذ شده از ایران داده است به خوبی عمل کند».

این کارشناس روس افزود: «بعد از توافق وین هیچ گونه خطر گسترش تسلیحات هسته ای (از جانب ایران) وجود ندارد زیرا دیپلماسی ایران در این مناقشه برنده شد. غرب در آغاز مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران اصرار داشت که در ایران هیچ دستگاه سانتریفوژی برای غنی سازی اورانیوم وجود نداشته باشد ولی ایران توانست شش هزار و پانصد دستگاه سانتریفوژ را حفظ کند. این تعداد برای ساخت سلاح هسته ای کافی نیست. اما برنامه ایران در زمینه پلوتونیوم در اراک نیز به موجب این توافق عملا متوقف می شود. از جنبه نظامی، برنامه تولید پلوتونیوم خطرناکتر است. طبعا رهبران ایران حتی اگر چند کلاهک هسته ای داشته باشند هیچ گاه از آن علیه عربستان یا اسرائیل استفاده نخواهند کرد زیرا این کار به فاجعه ای منطقه ای تبدیل می شود و همه می دانند آلودگی هسته ای به ایران نیز سرایت می کند... نگرانی سعودی ها از بمب اتمی نیست بلکه از این بابت است که ایران بعد از خارج شدن از انزوای بین المللی و جذب سرمایه گذاری های جدید، جهش اقتصادی بلندی خواهد کرد و طبعا از نظر سیاسی و اقتصادی قدرتمندتر خواهد شد. سران سعودی نگران تقویت جایگاه منطقه ای ایران در آینده هستند».

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان کوزنتسوف درباره احتمال عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: «طبیعی است که ایران به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند خاورمیانه به عضویت سازمان شانگهای درآید. از نظر سیاسی و اقتصادی این مسئله بدی نیست و موجب عملی شدن پروژه خط انرژی شمال- جنوب از خلیج (فارس) تا دریای بالتیک و از آنجا به اروپا خواهد شد. این پروژه اقتصادی در چارچوب سازمان شانگهای قابل اجرا است که به این سازمان امکانات و توانایی های بیشتری خواهد داد. تاکنون درخواست ایران برای عضویت کامل در سازمان شانگهای به تعویق افتاده است که علت آن فقط تحریم های اقتصادی نبوده است. چین تعامل مثبتی با پیوستن ایران به سازمان شانگهای نداشت زیرا نگران رقابت ایران با خود در آسیای میانه است. چین اکنون سیاست نفوذ اقتصادی گسترده در این منطقه را در پیش گرفته است. قزاقستان نیز دیدگاه مثبتی درباره پیوستن ایران به سازمان شانگهای نداشت زیرا این کشور سومین عضو قدرتمند سازمان شانگهای پس از روسیه و چین محسوب می شود و با پیوستن ایران، از اهمیت قزاقستان کاسته خواهد شد».

این کارشناس روس درباره احتمال رقابت ایران با روسیه در بازار گاز اروپا پس از توافق هسته ای گفت: «احتمالا نوعی همکاری در این زمین بین ایران و اتحادیه اروپا شکل خواهد گرفت ولی با توجه به شرایط موجود، این کار در آینده نزدیک امکان پذیر نیست. گاز استخراج شده در ایران هم اکنون به طور تقریبا کامل در داخل کشور مصرف می شود. افزایش تولید گاز ایران و احداث خط لوله برای انتقال آن به 15 میلیارد دلار هزینه و صرف زمان نیاز دارد. روسیه می تواند در سیاستی هوشمندانه، مقداری از گاز ایران را به جای اروپا، به سوی شرق یعنی مثلا هند هدایت کند».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار