باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

فضای آموزشی تحت تأثیر سند تحول/ نوسازی و بازسازی 25 درصد مدارس در دست اقدام است

مدرسه از مهم‌ترین بناهایی است که توجه به ایمنی آن بشدت ضروری است و به همین خاطر در راستای سند تحول بنیادین به این مسئله بیش از پیش توجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، مدرسه یکی از مهم‌ترین ارکانی است که بخش اعظم شکل‌گیری شخصیت هر فردی در این نهاد آموزشی و فرهنگی شکل می‌گیرد و همان طور که به مسائل آموزشی و تربیتی و فرهنگی در این نهاد آموزشی بسیار توجه می‌شود، باید به فضای آموزشی و نکات ایمنی هم توجه بسیار شود، اما متأسفانه به دلایلی نظیر مشکل اعتبارات و یا عدم شناخت بناهای مدرسه این مسئله نادیده گرفته می‌شود.

غفلتی که گاه ممکن است در حادثه‌ای نظیر زلزله، عاقبتی بسیار ناگوارتر از حالت طبیعی در پی داشته باشد. این فرسودگی و عدم ایمنی در مدارس در سراسر کشور دیده می‌شود و بیشترین آمار این مدارس غیراستاندارد در مناطق بافت فرسوده قرار دارد و شاید این قضیه یکی از جنبه‌های مثبت مناطق تازه تأسیس باشد که مشکل فرسودگی را در این چنین مناطق مشاهده نمی‌کنیم.

به همین جهت وزارت آموزش و پرورش بر مبنای سند تحول و تحقق شعار عدالت آموزشی باید سعی در بهبود شرایط داشته باشد، اقداماتی را در این راستا انجام دهد.

 یک چهارم مدارس تهران در طرح نوسازی قرار دارند

داریوش ورناصری مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در خصوص وضعیت عمرانی مدارس استان تهران گفت: حدود 25 درصد از مدارس تهران در طرح تخریب و بازسازی قرار دارند و امید است تا در فرآیندی ده ساله این تعداد به صفر برسد.

سالانه تعدادی از مدارس فرسوده بالای 40 سال مجوز تخریب و بازسازی اخذ می‌کنند و تخمین زده شده که امسال حدود 50 پروژه به ثمر برسد.

وی افزود: چنانچه شرایط تخصیص اعتبارات مناسب باشد، برآورد می‌شود تا در سال 95 هم این روند ادامه یابد.

 منابع تخصیص اعتبارات برای نوسازی مدارس

ورناصری در این باره اظهار کرد: چنانچه فضاهای آموزشی مشمول طرح نوسازی باشند، اعتبارات لازم در این امر فقط از سه منبع تهیه می‌شود و وجوه نقدی دریافتی از سوی مدارس با عنوان کمک مدرسه در این قضیه مطرح نیست.

گفتنی است، این سه منبع شامل منبع ملی که از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حدود 40 درصد از منابع را تأمین می‌کند. منابع مالی که از سوی استان‌ها و تملک و دارایی استان 35 درصد از منابع را پوشش می‌دهد و منابع دیگر کمک خیرین است که تأمین 25 درصد از اعتبارات را برعهده دارد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در ادامه افزود: برای مهر ماه سال جاری حدود 80 پروژه در شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران در دست اقدام است که بخشی از آن مشمول طرح نوسازی و بخشی مشمول طرح مقاوم‌سازی هستند و امید است تا قبل از آغاز سال تحصیلی پروژه‌های به اتمام رسیده باشد و در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد.

 تأمین ایمنی دانش آموزان در فضاهای آموزشی

حفظ تأمین ایمنی دانش آموزان در کلاس‌ها و سایر فضاهای آموزشی می‌تواند حتی در روند آموزشی و افزایش تمرکز دانش آموزان اثر مثبت داشته باشد.

مرتضی رئیسی رئیس نوسازی مدارس در این باره خاطرنشان کرد: حدود دو سوم مدارس کشور از ایمنی کامل برخوردار هستند و فقط یک سوم از مدارس نیازمند اقدامات بازسازی یا مقاوم‌سازی هستند.

و در همین راستا ورناصری مدیرکل بازسازی استان تهران یادآور شد: مدارسی که هنوز در این نوسازی یا بازسازی وارد نشدند در شرایط عادی برای دانش آموزان مشکل‌ساز نخواهد بود و تنها در شرایط ویژه‌ای همچون زلزله عواقب ناگواری را در پی خواهند داشت.

وی ادامه داد: در تهران مناطق جنوب شهر و منطقه 10، 12، 16، 18، 19 و حتی منطقه 6 و 11 به دلیل قرار گرفتن در مناطق قدیمی شهر بیش از سایر مناطق مشمول دریافت فضای ایمنی بسیار مجهزتر و ایمن‌تر هستند.

 اجرای طرح در راستای تحقق شعار عدالت آموزشی

یکی از مشکلاتی که بارها آن را دیده‌ایم و یا حتی شنیده‌ایم، عدم تحصیل دانش آموزان در مناطق محروم و روستایی است که شاید این قضیه ناخوشایند، استعداد نهفته در دانش آموز را نادیده بگیرد و از شکوفایی آن جلوگیری گردد.

به همین خاطر خیریه برکت با همکاری آموزش و پرورش و به دستور مقام معظم رهبری با توجه به مطالعات مناطق روستایی و محروم دارای دانش آموز را شناسایی کرده‌اند و اقدام به تأسیس مدارس جدید کرده‌اند و چشم‌انداز برنامه بر این است که 1000 مدرسه با این شرایط بنا شود.

در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که هرگونه تحولی آن هم در این سطح نیازمند اعتبارات کافی و زمان است تا بهترین عملکرد طرح به معرض نمایش گذاشته شود و به همین خاطر مسئله نوسازی و بازسازی و توجه به مدارس مناطق محروم هم در حال اقدام و پیگیری از سوی مسئولان ذی‌صلاح است و امید است تا در آینده‌ای نه چندان دور، ایمنی صددرصدی دانش آموزان را شاهد باشیم.

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار