ارومیه؛

کنترل بیماری تب برفکی در ارومیه

رئیس شبکه دامپزشکی ارومیه گفت: بیماری تب برفکی در ارومیه کاملا کنترل شده است.

سید امید خلیل‌زاده در گفت‌وگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه از واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب برفکی در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: این اقدام در راستای مبارزه با انتشار بیماری تب برفکی در جمعیت دامی این شهرستان اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی نوعی بیماری عفونی و قابل انتقال در دام‌ها است، تصریح کرد: در صورتی که دام‌ها به این بیماری مبتلا شوند در در بسیاری از موارد جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس شبکه دامپزشکی ارومیه با اشاره به علایم بیماری تب برفکی در دام‌ها، افزود: تب شدید، ایجاد تاول در دهان و پاهای دام، لنگش حیوان، بی‌اشتهایی، افسردگی و سست شدن اندام‌های دام از جمله علایم بیماری تب برفکی در دام‌ها است.

با بیان اینکه واکسیناسیون دام‌ها تنها روش جلوگیری از ابتلای دام به تب برفکی است، خاطرنشان کرد: سالانه یکبار دام‌ها علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند و این اقدام به صورت رایگان در ارومیه انجام می‌شود.

خلیل‌زاده عامل انتقال‌دهنده بیماری تب برفکی را ویروس عنوان کرد و اظهار داشت: امکان انتقال بیماری از طریق ویروس جود دارد به طوری‌که بیماری تب برفکی در صورت کنترل نشدن سالانه خسارت‌های جبران‌ناپذیری را بر دامداران وارد می‌کند.

وی با اشاره به انتقال بیماری تب برفکی از دام به انسان را از طریق تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی عنوان کرد و گفت: اعمال روش‌های قرنطینه دامی در راستای مبارزه با این بیماری باید رعایت شود.

رئیس شبکه دامپزشکی ارومیه از واکسیناسیون 35 هزار راس دام علیه این بیماری در ارومیه خبر داد و افزود: این اقدامات در چهار ماه نخست امسال اجرایی شده است.

وی ادامه داد: بیماری تب برفکی در ارومیه کاملا کنترل شده است در سال‌های اخیر تعداد مبتلایان به این بیماری به حداقل میزان خود رسیده است.



انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.