جان کربی: هیچ توافق مخفی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود ندارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اطمینان داد ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ توافق جانبی یا مخفی را امضا نکرده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "جان کربی،" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درباره برخی گزارش‌ها درباره توافق‌های جانبی و مخفی درباره بازرسی ها از پارچین و ابعاد نظامی احتمالی آن اطمینان داد: من فکر می‌کنم دیروز کمی در این زمینه صحبت کردم. کنگره آنچه را که ما در اختیار داریم، در اختیار دارد. پرسشی که اینجا مطرح شده است درباره مواد یا اسناد آژانس بین المللی انرژی اتمی است که ما آن را در اختیار نداریم. هیچ توافق جانبی یا مخفی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود ندارد که به پنج به علاوه یک به تفصیل گزارش نشده باشد. این نوع تنظیمات فنی با آژانس بین المللی انرژی اتمی، روشی استاندارد است که به صورت علنی یا برای کشورهای دیگر منتشر نمی‌شوند؛ اما کارشناسان ما با آن آشنا و مشکلی با محتوای آن ندارند و ما خوشحال خواهیم شد اگر در جلسه محرمانه در کنگره درباره آن صحبت کنیم.

"کربی" در ادامه گفت: من فکر می کنم این نگرانی ها(وجود توافق جانبی) را سناتور "کاتن" شب گذشته در رسانه ها منتشر کرد. همانطور که می‌دانید "جان کری،" وزیر امور خارجه، "ارنست مونیز،" وزیر انرژی، و "جک لو،" وزیر خزانه داری، امروز به اعضای کنگره اعم از مجلس نمایندگان و سنا در جلسه محرمانه گزارش خواهند داد و در آنجا فرصت بسیاری است تا در این زمینه صحبت شود؛ اما همانطور که گفتم این موضوعات اساسا به ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مربوط می‌شود. این موافقت‌های فنی را آژانس بین المللی انرژی اتمی هرگز به کشور دیگر نمی‌دهد؛ اما ما درباره آن گزارش داده‌ایم و با صحبت درباره آن در جلسه محرمانه مشکلی نداریم. من کاملا مطمئن هستم "جان کری" و "ارنست مونیز" مایلند درباره آن صحبت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: اسنادی که ما در اختیار کنگره قرار داده‌ایم تمامی اسناد مربوط به این توافق شامل ضمایم و ارزیابی راستی آزمایی است. همه چیزهایی را که ما درباره این توافق در اختیار داشتیم، برای کنگره فراهم کرده‌ایم و باید اشاره کنم که بیشتر آن (این اسناد) هم اکنون به صورت آنلاین در اختیار همه شما است.

جان کربی افزود: اطلاعات بیشتری به کنگره داده شده است؛ اما بیشتر آنها به صورت علنی در دسترس است. همه اطلاعات روز یکشنبه به کنگره داده شده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار