باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

سرطانی که هر هفته 60 نفر را در کشور درگیر می‌کند

محافظت نکردن از پوست در برابر پرتو‌های فرابنفش خورشید باعث افزایش شمار مبتلایان به سرطان پوست در کشور شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ماه‌های تیر و مرداد ارتفاع خورشید در آسمان بیشتر می‌شود و در این صورت پرتو‌های فرابنفش افزایش پیدا می‌کند که در صورت محافظت نکردن از پوست باعث ایجاد سرطان پوست می‌شود.

سرطان پوست چگونه سراغتان می‌آید؟
سرطان پوست شامل تغییرات غیرعادی در لایه بیرونی است که می‌تواند در همه‌ی نقاط بدن به وجود آید اما معمولا در نقاطی رخ می‌دهد که بیشتر از همه در معرض آفتاب قرار دارد. همچنین سرطان پوست در همه‌ی افراد و با هر رنگ پوستی ایجاد می‌شود.

عواملی که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد شامل افرادی که دارای پوست روشن یا با سابقه‌ی آفتاب سوختگی، قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور آفتاب، سابقه‌ی خانوادگی یا سابقه‌ی قبلی ابتلا به سرطان پوست و همچنین افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

سرطانی که آمارش نگران کننده شده است
متاسفانه این نوع سرطان در کشور در حال گسترش است در حالیکه روش‌های پیشگیری از این نوع سرطان ساده‌تر از آن چیزی است که اغلب افراد به آن فکر می‌کنند.

امیر‌هوشنگ احسانی متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: سرطان شایع پوستی به نام BCC در تمام دنیا از جمله ایران شیوع بالایی دارد اگرچه آمار دقیقی از ابتلا به این نوع سرطان وجود ندارد اما در مرکز پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران هر هفته 40 تا 60 نفر به دلیل ابتلا به این بیماری مراجعه می‌کنند.

وی افزود: بیشترین سن ابتلا به این بیماری بالای 60 سال است و می‌توان گفت از هر دو مرد بالای 60 سال یک نفر و از هر سه خانم بالای 60 سال یک نفر به این سرطان مبتلا می‌شوند اما معمولا این نوع سرطان بدون علامت است و میزان مرگ و میر در آن خیلی کم است.

احسانی ادامه داد: مهمترین عامل در ایجاد سرطان پوست آفتاب است که با استفاده از یک ضد‌آفتاب مناسب، کلاه محافظ، عینک آفتابی و همچنین استفاده از دستکش برای دست‌ها می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: ضروری نیست که ضد‌آفتاب حتما گران قیمت باشد زیرا خوشبختانه در چند سال اخیر در کشورمان در صنعت آرایشی و بهداشتی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و ضد‌آفتاب‌هایی با فیزیک پوست ایرانی وجود دارد که بسیار مناسب است فقط باید به این نکته توجه داشت که ضد‌آفتاب‌ها بر اساس نوع پوست انتخاب شود.

اگرچه فرهنگ محافظت و مراقبت از پوست در کشورمان تا حدودی جا نیفتاده اما با روش‌های ساده‌ای که به آنها اشاره شد می‌توان از بروز بیماری‌های حاد پیشگیری کرد.

گزارش از مهناز متقی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار