توافق با ایران و نرمش واشینگتن در برابر برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ

فرستاده ویژه آمریکا در مذاکرات شش‌جانبه اعلام کرد توافق هسته‌ای ایران بیانگر این است که آمریکا می‌تواند در برابر برنامه هسته‌ای کره شمالی نیز انعطاف نشان دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از رویترز، «سیدنی سیلر،» فرستاده ویژه آمریکا در مذاکرات شکست‌خورده شش‌جانبه، دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: «توافق هسته‌ای با ایران ثابت می‌کند آمریکا می‌تواند در صورت تمایل کره شمالی به برگزاری مذاکرات، درباره برنامه هسته‌ای این کشور انعطاف نشان دهد.»

سیلر که اکنون در «سئول،» پایتخت کره‌جنوبی به‌سر می‌برد افزود:«توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نشان می‌دهد فرصت‌ها و نتایج ارزشمندی از طریق گفتگو بدست می‌آید.»   

پیونگ‌یانگ اعلام کرده تمایلی به ازسرگیری مذاکرات شش‌جانبه درباره برنامه هسته‌ای این کشور ندارد. کره شمالی برنامه هسته‌ای خود را عاملی بازدارنده در مقابل اقدامات خصوت‌آمیز آمریکا می‌داند. پیونگ‌یانگ  تاکنون سه آزمایش هسته‌ای انجام داده است و اکنون خود را کشوری مجهز به سلاح اتمی می‌خواند. آخرین آزمایش هسته‌ای این کشور فوریه 2013 (1391) صورت گرفت. 

مذاکرات شش‌جانبه برنامه هسته‌ای کره شمالی در سال 2008 با شکست مواجه شد. در این گفتگوها نمایندگان آمریکا، روسیه، چین، ژاپن و دو کره حضور داشتند. پیونگ‌یانگ اعلام کرده است تنها زمانی که همه کشورها تسلیحات هسته‌ای خود را نابود کنند از تولید سلاح هسته‌ای دست خواهد کشید.  

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۵ مرداد ۱۳۹۴
حرفش منطقیه
آخرین اخبار