شهرکرد؛

توقف طرح انتقال آب سبزکوه به تالاب چغاخور

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از توقف اجرای طرح انتقال آب تونل سبزکوه به تالاب بین المللی چغاخور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ معصومه ابتکار در نشست خبری با مطبوعات و رسانه های استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد، توقف طرح های غیر کارشناسی را از دغدغه های مردم و دولت دانست و گفت: اجرای طرح انتقال آب تونل سبزکوه به تالاب بین المللی چغاخور در شهرستان بروجن متوقف شده است.

وی افزود: موافقتی با ادامه عملیات حفاری این تونل انجام نشده و با رأی دادگاه، عملیات اجرایی آن متوقف شده که مسئولان حفاظت محیط استان هم بر این طرح نظارت کامل دارند.

ابتکار اضافه کرد: تا زمانی که برای مشکلات زیست محیطی، مخاطرات و تهدیدهای این طرح راهکار عملی ارائه نشود، مجوزی برای ادامه اجرای آن صادر نمی شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تالاب بین المللی چغاخور را بخشی از ذخیره گاه زیست کره سبزکوه و تنگ صیاد دانست و افزود: حفاظت و حراست از این ذخیره گاه و تالاب بین المللی، همکاری و همت فرابخشی و مردمی را می طلبد.


ابتکار نسبت به رها شدن زباله و آلودگی های زیست محیطی در تالاب بین اللملی چغاخور هم ابراز ناخرسندی کرد و گفت: در این پیکره زیبای طبیعی، انباشتی از زباله وجود دارد که این زباله ها بی احترامی به گردشگران و اهالی منطقه است.


معاون رئیس جمهور موضوع کمبود آب و طرح های انتقال آب را معضل کلان و ملی دانست و تأکید کرد: برای حل این مسئله باید تصمیم گیری در سطح کلان کشور صورت گیرد.

ابتکار گفت: در مدیریت طرح های انتقال آب باید نگاه ملی و فرامنطقه ای و فرا استانی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: باید در این زمینه زاگرس، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کارون و زاینده رود و همه جای کشور را حوزه آبریز مهم کشور بدانیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه طرح های انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر، به هیچ عنوان نباید ضرری را متوجه مناطق و محیط زیست کند، افزود: ارزیابی زیست محیطی با جدیت و نگاه علمی انجام می شود و هر جا که انتقال آب آسیب و لطمه ای وارد کند با شرایط سخت گیرانه از انتقال آب جلوگیری می شود.


ابتکار، مسئله مهم در خصوص کمبود آب و خشکسالی های اخیر را مسئله مدیریت مصرف دانست و تأکید کرد: باید از منابع محدود آب موجود استفاده بهینه صورت پذیرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: الگوی مصرف آب در کشور و به خصوص در استانهای چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان از قانون علمی و منطبق با واقعیت ها تبعیت نمی کند.

وی با بیان اینکه برداشت بی رویه از سفره های زیر زمینی آب در کشور، سبب نابودی منابع آب زیر زمینی شده، تصریح کرد: 90 درصد آب کشور با راندمان 30 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود و ادامه این روند امکانپذیر نیست.

ابتکار، مکانیزه کردن روش های آبیاری، کاربرد روش های نوین آبیاری، اصلاح الگوی کشت و کاشت گونه هایی که آب کمتری نیاز دارد، تعریف حق آبه رودخانه ها و تالاب ها، برقراری چرخه هیدرولوژی تالاب ها، رودخانه و آب های زیرزمینی را از مهم ترین سیاستهای دولت یازدهم برای حفاظت از منابع آب و احیای آبخوان ها عنوان کرد.


معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مورد جلوگیری از آلودگی صنعتی و هوا گفت: صنایع بزرگ پایش بر خط خود را انجام دهند و سازمان پایش به طور مستمر تمام صنایع را در زمینه آلودگی هوا، پساب و پسماندهای صنعتی کنترل کند.

ابتکار درخصوص ارتقاء کیفیت بنزین در کشور هم گفت: هم اینک استاندارد یورو 4 در تولید سوخت در کشور اجرایی شده و سرب به طور کامل از بنزین تولید داخل و گوگرد نیز از گازوئیل حذف شده است.

وی افزود: تا کنون هیچ گزارشی در زمینه ورود بنزین پتروشیمی به چرخه مصرف در کشور نداشته ایم و از دو سال گذشته بنزین پتروشیمی از چرخه مصرف حذف و بنزین یورو 4 در 8 کلان شهر عرضه شده که به تدریج در سراسر کشور گسترش می یابد.

ابتکار گفت: تاکنون 350 هزار خودرو فرسوده در کشور از رده خارج شده که کمک بزرگی به کاهش آلایندگی و همچنین مصرف منابع داشته است.

وی در خصوص اجرای استاندارد یورو 3 برای نخستین بار برای موتورسیکلت ها هم اظهار داشت: این استاندارد در آینده نزدیک در کشور اجرا می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص پدیده گرد و غبارها هم گفت: بخشی از این گرد و غبارها کانون بین المللی و بخشی دیگر منشاء داخلی دارد.

ابتکار اظهار کرد: برای مقابله با ریزگردها با منشاء خارجی با توجه به شرایط حاکم بر منطقه امکان برنامه ریزی نیست ولی از قبل تفاهم نامه و برنامه هایی در زمینه مقابله با این پدیده با کشور عراق انجام شد.

وی در مورد ریزگردها با منشاء داخلی هم گفت: مطالعه کانون های گرد و غبار داخل کشور در دست انجام است که اجرای طرح هایی در ارتباط با این پدیده بر عهده سازمان جنگلها و مراتع و همچنین پیش بینی طوفان های گرد و غبار به عهده هواشناسی گذاشته شده تا بتوان با همکاری بین بخشی یک برنامه ملی برای مقابله با ریزگردها با منشاء داخلی داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر تهیه برنامه مدیریت پسماند شهرها و روستاهای کشور بر اساس مصوبه جدید دولت هم خبر داد و گفت: سیاست حمایتی دولت در موضوع مدیریت پسماندها و برنامه اجرایی و سیاست مدیریتی دولت برای شهرها و روستاها در نظر گرفته شده است.

رونمایی از سند جامع مدیریت ذخیرگاه زیست کره سبزکوه و تنگ صیاد و افتتاح چند طرح زیست محیطی از برنامه های سفر یکروزه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به استان چهارمحال و بختیاری بود. 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.