مشهد؛

ثبت موقت محوطه تاریخی بندیان درگز در فهرست جهانی یونسکو

با تلاشهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محوطه تاریخی بندیان درگز در فهرست موقت ثبت جهانی بونسکو قرار گرفت.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان از قرار گرفتن محوطه تاریخی بندیان درگز در فهرست موقت ثبت جهاني يونسكو خبر داد و گفت: پايگاه پژوهشي محوطه تاريخي بنديان در شهرستان درگز احداث خواهد شد.

محمد ركني با بیان اینکه اين پايگاه پژوهشي با هدف آماده سازي هرچه بيشتر محوطه تاريخي بنديان براي ثبت نهايي در فهرست جهاني يونسكو راه اندازي مي شود، افزود: اين پايگاه پژوهشي در راستای تحقق اهداف و ماموریت های سازمان به منظور شناسايی، استفاده از ظرفیت های بالقوه و بنا بر بند دال ماده 114 قانون برنامه چهارم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، راه اندازی می شود.

وي با تاکید بر اهمیت و ارزش تاریخی "نیایشگاه" و "یاریم تپه" بندیان به بازدید طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور در اواخر سال 93 از محوطه باستانی بندیان درگز اشاره و تصریح کرد: ایجاد این پایگاه پژوهشی یک نیاز فرهنگی و ضرورت پژوهشی و از اولویتهای برنامه های سازمان میراث فرهنگی در سال جدید است.

معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با اشاره به سفر چند گروه كارشناسي در سال جدید به شهرستان درگز و بررسی ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در اين شهرستان، مهترین دستاورد این سفرها را تصمیم گيري در خصوص ایجاد پایگاه باستانشناسی و پژوهشی در محوطه تاريخي بنديان درگز به منظور فراهم آوردن امکانات و تجهیزات کارگاهی و استقرار کارشناسان و گروه های پژوهشی در این پایگاه و تشکیل پرونده ثبتی بندیان جهت ثبت در فهرست آثار جهانی اعلام کرد.

رکنی تاکید کرد: با توجه به قرار گرفتن محوطه تاريخي بنديان درگز در فهرست موقت ثبت جهاني، اقداماتي از جمله تعيين حريم و معرفي و حفظ اين محوطه تاريخي صورت گرفته و اقدامات بسيار ارزشمند ديگري نيز در دست انجام است.

شهرستان درگز با نام تاریخی "ابیورد" در 255 کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد و از شمال به مرز ایران و ترکمنستان متصل است. از اماکن دیدنی این شهر می توان به آب گرم الله اکبر و پارک ملی تندوره اشاره کرد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.