اسفنانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

"برجام" معاهده‎ای است که باید به تصویب مجلس برسد

سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس گفت: افرادی که تمایلی به بررسی برجام در مجلس ندارند معتقدند که برجام ماهیت قطعنامه‌ای دارد.

محمدعلی اسفنانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهارات اخیر صالحی مبنی بر اینکه «برجام یک موافقت‌نامه بین‌المللی نیست و نیازی به تصویب مجلس ندارد»، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی تشکیل کمیسیونی ویژه برای بررسی برجام را تصویب کرد  که این امر مصمم بودن مجلس در اهمیت بررسی برجام را می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه بیان اینگونه اظهارات از سوی صالحی جای تأمل دارد، افزود: از منظر حقوقی اختلاف و سوال میان حقوقدانان این است که برجام از نظر ماهوی یک معاهده است یا یک قطع‌نامه.

نماینده مردم فریدن و فریدون‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر برجام یک قطع‌نامه تلقی شود ضرورتی به تصویب در مجلس شورای اسلامی ندارد، تصریح کرد: اگر برجام یک معاهده تلقی شود باید طبق اصل 77 و 125 قانون اساسی در مجلس تصویب شود.

وی ادامه داد: با توجه به بررسی‌هایی که داشتیم و دلایل موجود، برجام بیش از آنکه ماهیت قطعنامه‌ای داشته باشد یک معاهده است و به همین دلیل باید به یقین در مجلس تصویب شود اما به نظر می‌رسد نگرش افراد در این زمینه به دیدگاه‌های سیاسی آنها ارتباط دارد.

اسفنانی با بیان اینکه افرادی که تمایلی به بررسی برجام در مجلس ندارند معتقدند که برجام ماهیت قطعنامه‌ای دارد، ابراز کرد: اما زمانی که از منظر حقوقی به موضوع نگاه می‌شود و با بررسی ظاهری و محتوایی برجام در می‌یابیم برجام یک معاهده است.

وی با اشاره به اینکه «برنامه جامع اقدام مشترک» بدان معناست که برای طرفین تعهد آور بوده و در قالب معاهده است چراکه قطع نامه‌ها تحمیلی بوده و طرف مقابل چندان اختیاری در مطالبات حقوق خود ندارد، بیان کرد: طبق نظر تفسیری شورای نگهبان در مورد اصول 77 و 125 قانون اساسی مبنی بر اینکه «هر قراردادی که برای کشورمان تعهد ایجاد کند باید در مجلس تصویب شود» برجام نیز یک معاهده بوده و نیازمند تصویب مجلس است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار