یزد؛

تاثیر وضعیت تغذیه و وزن بانوان در کیفیت باروری

پژوهشکده کارشناس تغذیه گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته کیفیت تغذیه و وزن زنان تاثیر قابل توجهی بر کیفیت تخمک،باروری و بلوغ آنان دارد، بطوری که در بانوان چاق کیفیت تخمک تا حد قابل توجهی پایین می آید.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛سیدمجید نقیب زاده گفت: در این بین عوامل مختلفی نقش بازی می کنند که به عنوان مثال اختلالات غدد درون ریز و برون ریز که بر افزایش نمایه توده بدنی و چاقی تاثیر دارند می تواند تاثیر منفی بر فولیکولوژنز و تکامل نخمک بگذارد.

وی افزود: از طرفی بروز چاقی در خانمها به طور مستقیم با اختلال در تخمک گذاری باعث افزایش احتمال بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک می شود به طوری که حدود 50 درصد از بانوان دچار این سندرم، مبتلا به درجاتی از چاقی هستند.

نقیب زاده خاطر نشان کرد:از طرفی افزایش توده چربی بدن باعث افزایش احتمال مقاومت به انسولین و افزایش هورمون مردانه آندروژن می گردد که به نوبه خود باعث اختلال در تخمک گذاری می گردد. 

بنابراین، چاقی و اضافه وزن به عنوان یک عامل خطر غیر وابسته برای سندرم تخمدان پلی کیستیک و عوامل متابولیکی آن شناخته شده و برای بهبود روند باروری لازم است بانوان به وضعیت تغذیه ای و وزن خود توجه لازم را داشته و با آگاهی از یک برنامه غذایی سالم ، نسبت به تنظیم وزن خود قبل از بارداری اقدام نمایند.


انتهای پیام/ ا
برچسب ها: وزن ، کیفیت تخمک ، بلوغ ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.