وزیر اقتصاد مطرح کرد

برنامه‌های دولت برای دوران پساتحریم/ ارتباطات را با چین گسترده می‌کنیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت در پی این است که با بهبود محیط کسب و کار و فراهم کردن شرایطی، بخش خصوصی با آسایش خاطر اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان علی طیب‌نیا  عصر امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در آینده نزدیک تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشورمان وضع شده بود و موجب هزینه‌هایی می شد، رفع می‌شود ازاین رو درصدد آن هستیم که با هم‌فکری و مشورت با بخش خصوصی  و استفاده از ظرفیت‌های گفت‌وگو برنامه‌های دولت را برای دوران پساتحریم به گونه‌ای تنظیم کنیم که مشکلات رفع ساختاری اقتصاد ایران فراهم شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه جلسه امروز شورای گفت‌وگو جلسه‌ای ویژه بود ادامه داد: این جلسه به عنوان سرآغاز گفت‌وگوهای جدید برای دستیابی به برنامه‌ مشترک و رشد اقتصادی مستمر تنظیم شده بود که در جلسات آتی مباحث را به شکل تفصیلی‌تر بیان خواهیم کرد تا به برنامه عملیاتی برای دوران پساتحریم دست یابیم.

وی در خصوص برنامه‌های دولت برای دوران پساتحریم گفت: در گذشته نیز بیان شد که اقتصاد ما قبل از دوران تحریم با مشکلات ساختاری مواجه شد و شرایط تحریم آنها را حادتر کرد، با رفع تحریم‌ها می‌توانیم مشکلات ساختاری اقتصاد را درمان کنیم.

وزیر اقتصاد نفتی و دولتی بودن اقتصاد ایران را از مشکلات بزرگ دانست و گفت: ما درصدد این هستیم با رفع تحریم‌ها و گشایش‌هایی که برای اقتصادمان فراهم می‌شود دوباره دچار اشتباهات گذشته نشویم و از منابعی که حاصل می‌شود در جهت گسترش بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های بهره‌ور توسط بخش خصوصی در زمینه صادرات استفاده کنیم.

اولویت دولت بهبود محیط کسب و کار است

طیب‌نیا افزود: اولویت ما این است که محیط کسب و کار را اصلاح کنیم چراکه بخش خصوصی با محدودیت‌های زیاد به دلیل قوانین و مقررات و مجوزهایی که نهادهای دولتی صادر می‌کنند که مراحل صدور با پیچیدگی‌هایی همراه است محیط کسب و کار نامناسبی داشته که این مسئله انگیزه سرمایه‌گذاری را کم می‌کند.

وی تصریح کرد: در واقع دولت در پی این است که با بهبود محیط کسب و کار و فراهم کردن شرایطی، بخش خصوصی با آسایش خاطر اقدام به سرمایه‌گذاری کند و نتایج تولید را در داخل و خارج به فروش برساند تا در نهایت زمینه‌ساز رشد اقتصادی در کشور فراهم شود.

وزیر اقتصاد در خصوص ارتباط با چین گفت: قطعاً بناداریم در دوران پساتحریم کشورهایی که با ما در دوران تحریم روابط‌شان گسترش داشته فراموش نکنیم، روابط ما با کشور چین افزایش می‌یابد و تصمیم جدی داریم در دوران پساتحریم ارتباطات خود را در همه حوزه‌ها و نه تنها در مبادلات تجاری بلکه در سرمایه‌گذاری‌های مشترک نیز توسعه دهیم و آقای روحانی در ملاقات‌هایی که خواهند داشت مسائل اقتصادی کشور را دنبال می‌کنند.

افزایش 14 درصدی درآمدهای مالیاتی دولت

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه برنامه جامعی برای اصلاح نظام مالیاتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا به امروز 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اظهار امیدواری کرد که تا انتهای سال این برنامه را به صورت کامل عملیاتی شود. 

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در برنامه جامع اصلاح نظام مالیاتی اصول مالیات براساس اطلاعات معتبر از درآمد و هزینه مودیان مالیاتی صورت خواهد گرفت، افزود: به حکم قانون و مصوبه مجلس سابقه‌ای ایجاد شده تا تمامی اطلاعات اقتصادی مودیان در آن منعکس شود و ارائه اظهارنامه‌های مودیان مالیاتی مبنای برآورد مالیات آنها خواهد شد و هیچ شناسایی و تشخیصی بدون ارائه اظهارنامه‌ها توسط مودیان صورت نخواهد گرفت. 

وی با بیان اینکه رابطه ممیز و مودی به صورت کامل در این سیستم پیش‌بینی شده است، گفت: مطمئن هستیم که با اجرای این طرح بخش عمده‌ای از انتقادات که به دلیل شیوه‌ها و روش‌های تشخیص صورت می‌گیرد مرتفع شود. 

وزیر اقتصاد افزود: کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی ایجاد می‌کند که درآمدهای سالم خود را افزایش دهد که سالم  و کم هزینه‌ترین درآمد وی مالیاتی است که البته این درآمد باید مبتنی بر واقعیات بوده و به صورت عادلانه تعیین شود. 

وی گفت: در سال جاری قانونگذار ما را مکلف کرده که درآمدهای مالیاتی خود را بیشتر از 30 درصد افزایش دهیم اما آن چیزی که تا به اکنون اتفاق افتاده نشان می‌دهد که درآمدهای مالیاتی دولت تنها 14 درصد افزایش داشته است که بخشی از این اتفاق برمی‌گردد به آن که یکسری از شرکت‌های ما که باید مالیات را تامین می‌کردند سودآوری لازم را براساس پیش‌بینی‌های انجام شده نداشته‌اند و طبیعی است که دولت درآمد کمتری از این بخش داشته باشد. 

طیب‌نیا ادامه داد: 14 درصد رشد درآمدهای مالیاتی در حالی اتفاق می‌افتد که ما در یک سال گذشته حدود 15 درصد تورم و حدود 3 درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم، یعنی درآمد مشمول مالیات حدود 18 درصد افزایش داشته است. این امر نشان می‌دهد که ما فشاری برای افزایش درآمدهای مالیاتی نداشته‌ایم.

دلایل عدم بروز رفتار هیجانی در بورس پس از توافق

وی همچنین در رابطه با میزان رشد اقتصادی در 6 ماه آینده، عدم شکوفایی لازم بورس و اینکه آیا نرخ تورم تغییر خواهد کرد، گفت: اینکه توافق‌نامه نتوانسته رفتار هیجانی در بازار سرمایه و طلا و ارز ایجاد کند نشانه بلوغ اقتصادی مردم ما است و اینکه هنوز اتفاقی در عرصه واقعیات نیفتاده است که البته تحریم‌ها در آینده نزدیک رفع شده و از اواخر امسال آثار رفع تحریم‌ها را مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی ما از سال گذشته مثبت بوده، رشد اقتصاد ما در سال جاری رشد مثبتی بوده و در سال آینده ارتقا می‌یابد؛ زمینه را برای دسترسی به رشد اقتصادی 8 درصدی که در ابلاغیه رهبر معظم انقلاب هست، فراهم می‌کند.

دستیابی به تورم تک‌رقمی در صورت عدم تکرار اشتباهات گذشته

وزیر اقتصاد همچنین تأکید کرد: در حوزه تورم تصمیم جدی داریم که به مقابله با تورم ادامه دهیم تا به نرخ تورم تک‌رقمی دست یابیم؛ اگر ما دچار اشتباهات سال‌های گذشته نشویم قطعاً تورم را تک‌رقمی می‌کنیم. ما تا انتهای دولت بنا داریم تورم را به تک‌رقمی برسانیم.

طیب‌نیا با بیان اینکه ما هم‌زمان هم هدف مقابله با تورم و هم ارتقای نرخ رشد اقتصادی را دنبال می‌کنیم، یادآور شد: از طریق افزایش نرخ رشد اقتصادی است که می‌شود زمینه را برای اشتغال جوانان جویای کار فراهم کرد.

وی همچنین به برنامه های دولت برای دوره تحریم و پساتحریم اشاره کرد و افزود: یک سناریو برای شکست مذاکرات بود که بتوانیم کشور را در شرایط تحریم مدیریت کنیم؛ در دو سال گذشته سعی کردیم بر همین مبنا و براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عمل کنیمو و اگر توفیقی صورت گرفته بخشی از آن مرهون توفیقاتی است که در کنترل شرایط اقتصادی کشور داشتیم.

طیب‌نیا با تأکید براینکه برای شرایط پساتحریم نیز برنامه‌ر‌یزی کرده‌ایم، گفت: سعی کردیم هدف اصلی را رفع بیماری مزمن اقتصاد ایران یعنی نفتی بودن و دولتی بودن آن قرار دهیم و از منابع نفتی درآمدهای حاصل به نفع افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صادراتی توسط بخش خصوصی استفاده کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار