اصفهان؛

تربیت دینی، خوب همسرداری کردن است

در میدان جنگ نرم که سبک زندگی اسلامی را مورد هدف قرار داده تربیت دختران و پسران باید مورد توجه قرارگیرد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در دیدار جمعی از مسؤولین و اساتید حوزه های علمیه خواهران استان خراسان به رونق و رشد حوزه های علمیه خواهران در سطح کشور اشاره کرد و گفت: به برکت نظام جمهوری اسلامی، بعد از انقلاب شاهد رشد چشمگیر در حوزه های علمیه به خصوص حوزه های علمیه خواهران در سطح کشور هستیم. 

وی درباره اهمیت و تأثیر حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: همان گونه که امام در یکی از بیاناتش فرموده است، از دامن زن، مرد به معراج می رود، تربیت یک مبلغه زن حتی اگر نتواند در سطح جامعه به فعالیت بپردازد، برای خود و خانواده اش بهترین اثر را دارد که اگر یک خانواده هدایت شود، یک جامعه هدایت خواهد شد.

آیت الله طباطبایی نژاد به نقش مادری و همسری در خانواده اشاره کرد، و افزود: آن چه از معارف اسلامی و هم چنین سیره و تاریخ ائمه به دست آمده است، یک زن در مرتبه اول، باید یک همسر خوب باشد چنان که یکی از حقوق والدین نسبت به فرزندان، انتخاب درست همسر است و پیامبر در کلامی، به پرهیز از مزبله سبز، دختر زیبایی که در خانواده بد تربیت شده است، برای ازدواج دستور داده اند.
وی در ادامه بیان داشت: با نگاهی در تاریخ به نقش پررنگ و مؤثر زن به عنوان یک مادر و همسر بسیار اشاره شده است و هیچ گاه از دامن یک مادر متدین، فرزندی بد تربیت نشده است در حالی که شاهد هستیم برخی فرزندان انبیاء و حتی ائمه ناصالح بودند.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تأکید بر ضرورت تربیت مبلغان زن افزود: پنج سال تحصیل در مدارس علمیه برابر با ۵۰سال پای منبر نشستن است و آن چه ما در کشور ایران شاهد هستیم که خواهران به مجالس مذهبی می روند، در کشورهای عربی چنین وضعیتی نیست.

وی در ادامه بیان داشت: حضور خواهران مبلغه در جمع و محافل مذهبی زنان، بسیار مؤثرتر از حضور مبلغان مرد است و همین امر کار شما را در تربیت مبلغات زن سخت تر می کند و امروز با توجه به هجمه های دشمنان در عرصه فرهنگی این نیاز بسیار شدیدتر شده است.

آیت الله طباطبایی نژاد در ادامه مهمترین وظیفه اساتید حوزه را در عرصه اخلاق و خانواده دانست و بیان داشت: تغییر سبک زندگی اسلامی حتی در میان خانواده های متدین، که یکی از پیامدهای آن افزایش آمار طلاق است که از هر ۵ازدواج یکی به طلاق می انجامد و از هر ۵طلاق تنها یک مورد مربوط به اعتیاد است و چهار مورد دیگر مربوط به عدم شناخت همسران از یکدیگر و عدم آگاهی از وظایف نسبت به یکدیگر است یکی از معضلات کنونی جامعه است.

وی در ادامه افزود: تربیت دینی تنها آموزش درباره نماز و حجاب نیست، بلکه باید در مدارس و حوزه های علمیه ما در زمینه نحوه زندگی، و همسرداری نیز آموزش داده شود و این خود نوعی تربیت دینی است و نحوه درست همسرداری کردن مربوط به تربیت دینی می شود که متاسفانه در بین خانواده های ما بسیار کمرنگ شده است و دختران نسل امروز بسیار از نحوه همسرداری که اسلام به آن تأکید کرده است، فاصله گرفته اند.

امام جمعه اصفهان با بیان آیه «الرجال قوامون علی النساء» تصریح کرد: متاسفانه نحوه زندگی کردن در خانواده های امروزی از آن چه اسلام در این آیه بیان کرده است بسیار فاصله گرفته است و به توصیه اسلام برای هر خانه و اجتماعی یک رییس نیاز است و رییس خانه، مرد و مدیر خانه زن است و با این نحوه زندگی داریم به مرحله وحشتناکی می رسیم که زندگی اسلامی را از دست می دهیم.

وی با بیان روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) افزود: زنی نزد پیامبر آمد که زنها گله دارند که چرا کارهای ارزشمند و با عظمت را تنها خدا به مرد داده و به زن نداده است؟ پیامبر فرمودند: «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» جهاد زن خوب شوهردارى كردن است و این به معنی برتری مرد بر زن نیست، خدا این گونه برای خانواده قرار داده است و کاری کنیم که زندگی به سبک اسلامی برگردد.

آیت الله طباطبایی نژاد درباره ضرورت پرداختن به بحث اخلاق در حوزه های علمیه نیز گفت: صرف درس خواندن اگر در کنار آن اخلاق وجود نداشته باشد هیچ فایده ای ندارد و شما اساتید باید هر کدام یک استاد اخلاق باشید و از نظر رفتار و گفتار اخلاق را به طلاب انتقال دهید و هر کدام از شما باید از لحاظ گفتار و رفتار یک استاد اخلاق باشید.

وی با بیان این روایت که حضرت علی(علیه السلام) می فرماید که پیغمبر به من فرمود، یا علی! اگر یک نفر را بتوانی هدایت کنی، برایت بهتر از آنچه خورشید بر آن می تابد، افزود: هدایت افراد مهمتر از آموزش دروس است و اگر بتوانیم یک نفر را هدایت کنیم، یک آدم منحرف را برگردانیم، ثوابی بسیار بالاتر از درس خواندن دارد

انتهای پیام/پ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.