کلید قفل سینمای کودک کجا است؟/ جشنواره کودک قربانی مدیران شهرت‌طلب

مسئولان فقط به خاطر حفظ منافع و به دست آوردن شهرت، بودجه‌ها را خرج آرشیو‌هایی می‌کنند که آثار تولید شده را در آنجا نگهداری و پوسیده شده است.

حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در افتتاحیه سینمای رودبار خبر تفکیک جشنواره فیلم کودک و نوجوان را اعلام کرد خبری که در خور خود برای اهالی سینما به ویژه کارگردانان کودک شوک آور بود. شنیدن خبر تفکیک جشنواره فیلم کودک و نوجوان بهانه‌ای شد تا با کارگردانان این حوزه به گفتگو بپردازیم تا ببینیم آنها نیز تا چه حد موافق یا مخالف این اتفاق هستند.

مسئولان اجازه ندارند ما و سینما را مورد آزمون و خطاهای بیهوده قرار دهند

نادر‌ه تر‌کمانی نویسنده ، تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص تفکیک و برگزاری جداگانه جشنواره کودک و نوجوان گفت: به جای اینکه به فکر ساماندهی در تولید، اکران، پخش، ایجاد جو انگیزه در تولیدات، حمایت و غیره باشیم ذهنیت عجیب دیگری از ساماندهی سینمای کودک به وجود آمده مگر ما چقدر تولیدات داریم که می‌‌خواهیم بخش کودک و نوجوان را مجزا کرده و جشنواره را جداگانه برگزار کنیم؟ 

وی افزود: سالیان سال است که جشنواره کودک با یک تعریف مشخص برگزار می‌شود و نیاز کودکان و نوجوانان را درسطح پائین تا حدودی برآورده می‌سازد و دست و پا شکسته یک ارزیابی سالانه در هر سطحی انجام می‌دهد. سوال من از دوستانی که این ایده را دارند این است که انگیزه آنها از جدا کردن و نفع آن برای سینمای کودک چه چیزی بوده؟ 

تر‌کمانی ادامه داد : باید به افرادی مدعی گفت آیا بحث تولید، اکران و پخش ربطی به سینمای کودک ندارد که  همه اینها را رها کرده و مجزا برگزار کردن آن را مد نظر قرار دادید؟ همه کارها صحیح و منظم انجام شده و فقط جدا سازی مانده بود؟ ما هیچ مکان، مدیریت، نهاد، بنیاد، مرکز‌ و غیره نداریم که و‌اقعا در عمل برای نجات سینمای کودک و بی سروسامانی موجود گامی بردارد. این موضوع أ‌سف بار است. 

این کارگردان عنوان کرد: چند سال است من و برخی از فیلمسازان بخش کودک که پیشنهادات، انتقادات و دیدگاههای مختلفی با توجه به تجربیات کسب کرده طی سالیان طولانی به مسئولان در این زمینه (بخش کودک) در جهت ارزیابی مشکلات و رسیدن نتیجه و جمع بندی مطلوب می دهیم اما متأسفانه کسی عمل نمی‌کند. 

تر‌کمانی بیان کرد: چه زمانی قرار است اتفاقات خوب برای بخش کودک سینمای ایران بیفتد؟ در اصل کلید قفل سینمای کودک کجا است؟ کمک و ساز و کاری که پیش بینی نکردند هیچ، بلکه شوراهای ذبح کننده فیلم به وجود آمده و فیلمها را نابود می کنند. 

وی ادامه داد: از هر سو صدای حمایت از تولید تا اکران و بعد از آن به گوش می‌رسد اما در حد شعار باقی مانده چون مسئولان محترم فقط به خاطر حفظ منافع و بالا بردن سابقه کاری و به دست آوردن شهرت، بودجه‌ها را به جای اینکه خرج کارهای هدفمند در بخش کودک و نوجوان کنند خرج آرشیو‌هایی شده که آثار تولید شده را در آنجا نگهداری و پوسیده می‌کنند. 

این کارگردان بیان کرد: مسئولان بدون تحقیق و پژوهش تصمیمات آنی می‌گیرند و نجا‌تی در تصمیمات آنها نیست و به جای رفع مشکل باری بر باری دیگر اضافه می کنند. سینمای کودک و در نتیجه به بدنه اصلی سینما ضربه خواهد زد. 

تر‌کمانی ادامه داد: سینمای کودک در همه جای دنیا دارای مخاطبان بالقوه زیادی است و بهره برداری بسیار زیادی در زمینه‌های مختلف و به سود سینما از آن می‌شود اما متأسفانه دلیل کم‌توجهی و حرکت رو به عقب این موضوع را در سینمای ایران چه کسی جوابگو است؟ 

این کارگردان عنوان کرد : از عملکرد مسئولان مدعی تعجب می‌کنم چون زمانی که آنها را با منطق مورد نقد قرار می‌دهیم تمایلی برای نقد پذیری ندارند و عقب می‌کشند در صورتی که پیشرفت هر مسئولی مستلزم نقد پذیری او است. این است که در کوتاه مدت، متوسط و بلند مدت مشکلات یک جا جمع شده و مثل چکش بر سر سینما کوبیده می شود. متأسفانه این چکش بر سینمای کودک خورده و له شده است. 

تر‌کمانی در خصوص برگزاری المپیاد فیلمسازی بیان کرد: برگزاری المپیاد که خنده دار است چون این مریض احتز‌ار رو به‌ مرگ نیاز به یک متخصص عالی مقام در جهت رفع بیماری و مرگ دارد، چون الان دیگر جای فرصت آزمون و خطا نیست، پس برای گریز از این مرگ باید به بهترین شکل عمل کرد و رهایی یافت . 

کارگردان «خاله سو‌سکه» ادامه داد: مسئولان اجازه ندارند ما و سینمای این مملکت را مورد آزمون و خطاهای بیهوده و دراز مدت قرار دهند و بازیچه خودشان کنند، چون به هیچ عنوان به طور تخصصی به سینمای کودک نپرداخته‌اند و آنگاه عمدی وجود دارد که سینمای کودک را نابود کنند عمرش جایی است که پولهای هنگفت در جیب عده ای خاص جا خوش کی کند.
 
با تفکیک بخش کودک ونو‌جوان مخالفم
علی قوی‌تن کارگردان سینما در خصوص تفکیک بخش کودک و نوجوان در کیفیت برگزاری جشنواره این بخش گفت: من فکر می‌کنم هر دو بخش جشنواره کودک باید با هم برگزار شود و خود من در کل با تجزیه مخالفم. 

وی افزود : به عنوان نمونه زمانی که به جشنواره کودک جیفونی ایتالیا رفتیم با جشنواره‌ای 45 ساله و قدمت بالا در بخش کودک و نوجوان برخورد کردیم که در آن فیلمهای بخش کودک، نوجوان و حتی یک درجه بالاتر یعنی جوان نیز وجود داشت که ارزیابی همه آنها در یک زمان واحد و در یک فضا و با یک شرایط در قالب جشنواره‌ای خاص برگزار می‌شد. 

قوی‌تن ادامه داد: اما تفکیک بخش کودک و نوجوان در جشنواره کودک به طور قطع به کلیات جشنواره آسیب خواهند زد و کیفیت آن را زیر سوال خواهد برد. 

وی بیان کرد: به هر حال برگزاری جشنواره در یک جمع و مجموعه بازدهی بسیار بهتری خواهد داشت. آنهایی که از فضای کودک می‌آیند از فیلمهای نوجوان لذت می‌برند و بالعکس. و جمع جمع‌گرم‌تری می‌شود و پیشرفت روز افزون فیلمهای بخش کودک را شاهد خواهیم بود. 

اظهار بی اطلاعی کرامتی از دلایل جداسازی جشنواره کودک

همچنین مسعود کرامتی کارگردان سینما در خصوص این جداسازی گفت: عادت ما ایرانی‌ها این است که تا اتفاقی یا جریانی شکل می‌گیرد در مورد آن به اظهارنظر و قضاوت و نقد می‌پردازیم و این درست نیست. 

وی افزود: تا زمانی که دلیل و اهداف این جداسازی را ندانیم نمی‌توانیم تحلیل و قضاوت درستی نسبت به این اتفاق داشته باشیم. 

کرامتی اظهار داشت: به نظر من باید از مسئولان این جشنواره پرسید که دلیل این جداسازی چیست و من چون در جریان این اتفاق نیستم نمی‌توانم قضاوت کنم.

جداسازی بخش کودک و نوجوان روی کا‌عذ و تئوری زیبا اما در عمل بی‌فایده

احسان عبدی پور دیگر کارگردان فیلم کودک گفت: اگر تولیدات سینمای کودک آنقدر زیاد و قوی بود که می‌توانست هر دو بخش را با توجه به نیازهای سنین مختلف تأمین کند برای کمک به سینما خوب بود.

وی افزود: از بیرون هم که به این قضیه نگاه می‌کنیم اتفاق بدی نیست یعنی به جهت تربیتی می‌تواند کاری حساب شده و دقیق باشد. اما باید توجه داشت که تلفیق هر دو بخش باهم بازدهی چشمگیری نداشته چه برسد به این که جداگانه برگزار شود. یعنی این موضوع روی کا‌عذ و تئوری بسیار زیبا اما در عمل مفید نخواهد بود. 

این کارگردان بیان کرد: تولیدات ما در بخش کودک آنقدر در سطح بالایی نیست که بخواهیم جشنواره را جدا از هم برگزار کنیم. پس مسئولان باید به این موضوع توجه زیادی نشان دهند تا سینمای کودک ما به مشکل بر نخورد. 

تنها چراغ روشن سینمای کودک همین جشنواره است

حسین قناعت کارگردان سینما و تلویزیون در این خصوص گفت: با توجه به فیلم‌های کودک و نوجوان جشنواره سالهای قبل مخاطبان کودک و نوجوان در دیدن فیلم‌های هم دچار مشکل می‌شدند و ارتباط برقرار نمی‌کردند که این جداسازی اتفاق خوبی است. 

وی افزود: مسئولان و متخصصان که در رأس سینمای کودک و این جشنواره هستند اعم از شجاع نوری، طاهر پور، برومند و سایر دوستان قطعا با فکر، دلایل و اهدافی را مدنظر دارند. 

قناعت در خصوص تأثیرات این جداسازی اظهار داشت: تصمیم مسئولان فکر درستی است چراکه مخاطبان فیلم‌های خود را می‌بینند و کارگردانان و فیلم‌ها نیز مخاطبان واقعی خود را می‌شناسد، امیدوارم که این اتفاق در اکران هم رخ دهد. 

این کارگردان سینمای کودک در خصوص رابطه تولیدات و این جداسازی بیان کرد: به عنوان مثال در جشنواره بین المللی فجر ً70 فیلم شرکت می‌کند و 20 فیلم برای رقابت انتخاب می‌شوند در حالی که جشنواره کودک و نوجوان معمولا ً هر ساله با حدود 10فیلم برگزار می‌شود و در نهایت نیز این فیلم پشت خط اکران می‌مانند با این وجود بودن این جشنواره به هر شکل آن، حتی با وجود 2 فیلم بهتر از نبودن است. 

وی افزود :در چند سالی که فیلم خوب اکران نشده و هنوز هم نمی‌شود اگر جشنواره هم نبود دیگر سینمای کودکی باقی نمی‌ماند، بگذریم که در حال حاضر 40 فیلم نیز هنوز اکران نشده‌اند. 

قناعت با تأکید بر بر‌گزاری جشنواره کودک به این شکل گفت: تنها چراغ روشن سینمای کودک همین جشنواره است و امیدوارم که شرایط سینمای کودک و نوجوان با وجود مسئولان متخصص بهتر شود و اتفاقات خوبی رخ دهد. همین که حداقل 1 هفته سینمای کودک و نوجوان بازتاب دارد مایه شادمانی است و حضور این جشنواره به هر شکل غنیمت است. 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.