موارد گرمازدگی 20 تا 25 درصد افزایش یافته است

به دلیل بالا رفتن درجه حرارت هوا، از ابتدای تیرماه تا کنون موارد گرمازدگی در بین افراد جامعه در بسیاری از مناطق کشور، افزایش یافته است.

صدرالله کمالوند متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: با گرم شدن هوا شیوع بسیاری از بیماری ها بیشتر می شود که علت اصلی آن، افزایش درجه حرارت هوا و افزایش تابش خورشید است. 

وی با بیان اینکه گرمازدگی مشکلی بسیار شایع در تابستان است، تصریح کرد: کرد: گرمازدگی ناشی از افزایش زیاد دمای بدن و اختلال در مکانیسم تعریق است چرا که بدن در معرض مستقیم نور خورشید قرار می گیرد.

کمالوند تأکید کرد: شواهد موجود نشان می دهند که به دلیل بالا رفتن درجه حرارت هوا، از ابتدای تیرماه تاکنون موارد گرمازدگی در بین افراد جامعه در بسیاری از مناطق کشور، حدود 20 تا 25 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: متأسفانه بسیاری از افراد جامعه مدت زمان زیادی زیر نور خورشید و در محیط های گرم و مرطوب می مانند و همچنین مایعات به ویژه آب نیز به اندازه کافی نمی نوشند که همه این عوامل موجب افزایش احتمال بروز گرمازدگی می شود.

کمالوند افزود: گرمازدگی در موارد شدید می تواند موجب اختلال در عملکرد ارگان ها و اندام های حیاتی بدن، تشنج، اغما و حتی مرگ شود به همین دلیل باید این مشکل را جدی گرفت.

وی با اشاره به اینکه علائم گرمازدگی به دو دسته جسمی و روانی تقسیم می شود، یادآور شد: علائم جسمی این مشکل شامل سردرد، تب، خستگی، ضعف، بی حالی، خشکی دهان، تهوع، استفراغ، افزایش ضربان قلب و تنفس، مشکلات پوستی به ویژه خشکی پوست و عرق سوز شدن و در نهایت کما و تشنج است که البته علائم فوق در افراد مختلف شدت متفاوتی دارند. کمالوند خاطرنشان کرد: عصبانیت، پرخاش گری، ناراحتی، تحریک پذیری، تغییر در رفتار، گیجی، عدم تمرکز فکری و ذهنی، کاهش هوشیاری و توان یادگیری و اختلال عملکرد مغزی از مهمترین علائم روانی ناشی از گرمازدگی است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار