لاریجانی:

مذاکرات هسته‌ای از سخت‌ترین مذاکرات بعد انقلاب بود/ دید رسانه به جامعه باید طبیبانه باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در نشست گرامیداشت روز خبرنگار، به مسائل منطقه‌ای و مذاکرات هسته‌ای نیز اشاره کرد.

خبرنگاران جایگاه تاثیرگذاری در جامعه دارند/ مذاکرات هسته‌ای جزو سخت‌ترین مذاکرات بعد از انقلاب بودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در نشست گرامیداشت روز خبرنگار با تبریک این روز به تمامی فعالان عرصه خبر اظهار کرد: شما خبرنگاران به رشته‌ای ورود کرده‌اید که باید در جامعه ذهن‌ها را فعال کنید و در این عرصه پیشرو باشید.

لاریجانی تصریح کرد: جایگاه خبرنگاران بسیار تاثیرگذار است، مخصوصا در عرصه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی که بدون یک پیشخوان رسانه‌ای قابل دسترسی نیست و وجود واسطه‌‌‌هایی مانند خبرنگاران برای انتقال درست اطلاعات مورد نیاز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: یک حکومت خوب اگر بخواهد با مردم خوب صادقانه رفتار کند نیاز به چنین واسطه‌هایی برای انتقال سخنان و اطلاعات دارد.

وی تاکید کرد: همانطور که فلسفه و ادبیات دارای زبان خاص خود است، زبان حقوقی نیز زبان خاص را دارد که نیاز به وجود روش‌هایی است تا بتوان آن را برای مردم قابل فهم کرد و در این میان رسانه‌ها برای بیان و توصیف قوانین کار زیادی باید انجام بدهند.

لاریجانی اظهار داشت: هرچه مردم به حقوق خود آشنا شوند و دستگاه مجری قوانین خود را تفهیم کند، بسیار بهتر عمل می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وظیفه رسانه‌ها در شرایط فعلی (بعد از برجام) تصریح کرد: همه ما یک ماموریت در کشور داریم و رسانه‌ها نیز به منظور آگاهی‌بخشی و روشن کردن ذهن مردم وظیفه‌ای برعهده دارند. ممکن است ما از روی صدق کار کنیم، اما فهم جامعه را از آن نقطه دور کنیم.

وی تاکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی در کشور بحران‌های زیادی همچون جنگ 8 ساله را داشتیم و اینگونه مسائل با زندگی ما عجین شده است و مقایسه موقعیت امروزمان با زمان آخر جنگ و اعلام قطعنامه 598 کار درستی است که همانطور که آن زمان توانستیم عبور کنیم، امروز نیز به درستی از این صحنه عبور خواهیم کرد.

رئیس قوه مقننه گفت: جامعه ما از 12 سال چالش وارد صحنه دیگری شده است که این چالش در حق مردم بسیار ناحق بود و در صحنه بین‌الملل بی‌رحمی زیادی علیه مردم و کشور انجام شده است.

لاریجانی در ادامه افزود: همانطور که قطعنامه 598 بعد از تمامی مسائل جنگ یک فراز دیگری را برای مردم تعریف کرد، امروز نیز یک فراز دیگر در کشور آغاز شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تمامی حرکت‌ها در این 12سال با دقت و زیر ذره‌بین انجام شده و این ایستادگی‌ها و تعاملات با غرب از روی فکر و برنامه بوده است و این مقطعی که ایران مذاکرات را جدی‌تر دنبال کرد، در بسیاری از جلسات مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود.

وی در ادامه افزود: اینکه پیشنهاد مذاکرات جدید را بپذیریم و در چه چارچوبی و چگونه پیش برود، تماما در مجموعه نظام بررسی شده است.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: روند این مذاکرات را پسندیدیم و قرار شد مذاکرات از این مسیر پیش برود.

لاریجانی ادامه داد: این مذاکرات هسته‌ای بعد از انقلاب اسلامی از سخت‌ترین مذاکراتی بود که بارها نتیجه آن در جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا از روش‌های دیگر هم این مذاکرات ادامه پیدا کند که این گفتگوها بسیار پرچالش بود و امروز یک وجه آن را بر روی کاغذ می‌بینیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این برجام خاتمه یک دوره است و حتی اگر در کشورمان تصویب شود، یک راه شوسه سر راه خود دارد، زیرا همان موجودات موذی که طی این سالها در مقابل ما بودند، اکنون نیز برایمان چالش‌هایی را به وجود می‌آورند.

وی بیان داشت: مانند برنامه و جنجالی که اکنون برای پارچین به وجود آورده‌اند، پارچین منطقه مهمی است و این سر و صداها برای آن موضوع کمی نیست و تماما با هدف انجام می‌شود و رژیم صهیونیستی برای ایجاد مشکل در این راه پول‌هایی را خرج خواهد کرد.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: باید واقف باشیم که این مسیر جدید یک چالش نو به همراه دارد و یکی از مسائل مهم  این است که در تبیین این برجام با صداقت عمل کنیم.

لاریجانی در ادامه افزود: تمام مسائل این برجام آنطور نیست که تمامی خواسته‌های ایران در آن انجام شده باشد، اما تیزهوشی بسیاری در آن بکار رفته و دو هدف اصلی ما که انجام غنی‌سازی در کشور و برداشته شدن تحریم‌ها بود در آن منظور شده که البته حواشی هم دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما آگاهیم که این اولین بار است که کشورهای غربی غنی‌سازی را در کشوری مانند ایران پذیرفته‌اند و این بسیار برای ایران مسئله مهمی است، زیرا آنها نتوانستند به ایران و ملت‌مان بقبولانند که صنعت هسته‌ای در کشور وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: این یک دستاورد مهم برای ایران است و قدر آن را باید بدانیم، زیرا همیشه در این شرایط باقی نمی‌مانیم و بعد از مدتی به سمت صنعتی شدن پیش می‌رویم که این برای ما یک برد است.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: برداشته شدن تحریم‌ها در برجام و قطعنامه آمده است که البته در برخی جاها لغو شده و در قسمت دیگر متوقف می‌شود، اما اینکه این مسئله و این توافقی که بر روی کاغذ نوشته شده محقق شود، به ما مربوط می‌شود،  بسیاری از موضوعات بر روی کاغذ می‌آید که باید تلاش کرد با بررسی محقق شود.

لاریجانی تصریح کرد: ما باید برای آینده کشور فضای اقتصادی را به وجود بیاوریم که زمینه تولید و سرمایه‌گذاری در این عرصه بسیار شفاف و رونق پیدا کند و البته دولت تاکنون به آن توجه کرده که باید مقابل واردات بی‌رویه را گرفت و باعث شد فناوری‌های جدید برای تولید و رونق اقتصادی به کشور وارد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یک بیماری مهم در سیستم دیوانی کشور وجود دارد که آن حجیم بودن این سیستم است که در صورت ادامه پیدا کردن سرمایه‌گذاری را در کشور دچار مشکل می‌کند و باید راه تولید و سرمایه‌گذاری را سخت‌تر و چابک‌تر کرد.

وی ادامه داد: شاید برخی مخالف این مسئله باشند، اما باید با بررسی و تحقیق در مقابل اینکه بیشتر بودجه کشور صرف مسائل جاری می‌شود را گرفت، زیرا بودجه عمرانی تاکنون تکانی نخورده است.

رئیس قوه مقننه اعلام کرد: مجلس علاقمند است که در این عرصه وارد شود، برخی به مجلس اعلام می‌کنند که به سوی استخدام‌های جدید وارد شود که این کار درستی نیست و حرکت کشتی اقتصادی را سخت‌تر می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مسائل مهم منطقه‌ای امروز اظهار داشت: در طول سالهای بعد از انقلاب اوضاع منطقه‌‌ای هیچ‌گاه مانند امروز داغ نبوده، اکنون منطقه درگیر عقاید و نظرات مختلفی است.

وی بیان داشت: تاکنون جلسات، ائتلاف‌ها و صحبت‌های بسیاری برای حل مسائلی همچون سوریه انجام شده که متاسفانه می‌بینیم از آن طرف اعلام می‌کنند می‌خواهیم با داعش درگیر شویم، اما از طرف دیگر با آنها ائتلاف می‌کنند.

رئیس قوه مقننه گفت: اگر آمریکا فکر می‌کند با این روش ناشیانه می‌تواند سوریه را به لیبی جدید تبدیل کند، نه امکان‌پذیر است و نه به نفع خودشان خواهد بود، این سناریو روشنی نیست و همین وضع را امروز در یمن هم مشاهده می‌کنیم که به بهانه یک رئیس‌جمهور ورشکسته جنگ راه انداخته‌اند و می‌خواهند با گروهی که اکثرا جزو القاعده هستند وارد این کشور شوند که این تنها تروریسم را در منطقه گسترش می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هرجا که شاهد ناشی‌گری غربی‌ها بوده‌ایم یک گروه تروریسم جدید شکل گرفته و اکنون نیز در یمن این شکل‌گیری قابل مشاهده است.

وی اعلام کرد: درک جمهوری اسلامی ایران از مسائل منطقه بسیار قابل لمس بوده و با دقت و بررسی به سمت جلو حرکت می‌کند، زیرا این موضوع هم به امنیت ملی ما و هم به سرنوشت مسلمانان مربوط می‌شود.

رئیس قوه مقننه گفت: کشور یک مسئله بین‌المللی را از مرحله‌ای به مرحله دیگر وارد کرده و اکنون مهم این است که وفاق را در کشور جدی بگیریم زیرا گاهی در رسانه‌ها برخی مسائل کوچک آنقدر بزرگ می‌شود که مسائل مهم داخلی و خارجی دیگر دیده نمی‌شود.

لاریجانی ادامه داد: باید ذهن و دید مردم را به سوی شناسایی مسائل مهم اقتصادی، بین‌آلمللی و منطقه‌ای پیش ببریم تا خواسته‌هایشان در این سطح باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات پیش‌رو چالش‌های خود را دارد، اما مسائل اولیه و مهم را باید به ثانویه ترجیح داد و این نیاز به قلم بالایی دارد که باید یک صحنه درست را ترسیم کرد.

وی اظهار داشت:رسانه یک رنگ سیاسی مخصوص خود را دارد که این امر مشکلی ندارد، اما مسائل ملی باید ورای رنگ‌ها باشد و کشوری که نتواند این موضوع را تشخیص دهد، ضرر می‌کند.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: جدا شدن از جاذبه رنگ‌ها سخت است اما این مسئله یک بلوغ سیاسی برای جامعه و سیاستمداران به همراه دارد و ما نیاز داریم این تفکیک‌ها انجام شود.

لاریجانی در ادامه افزود: 90 درصد مشکلات امروز ورای رنگ‌ها و بازی‌های سیاسی است، پس رسانه‌ها به این مسئله توجه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کارآفرینی یک موضوع مهم در کشور بوده و جامعه را باید نسبت به آن ترغیب کرد، گفت: به آقای سرافراز در همان روزهای ابتدای ریاست‌شان در سازمان صدا و سیما اعلام کردم موضوع کارآفرینی از تبلیغات جداست و باید جوانان خلاق، کارآفرین را حتی با زمان‌های زیاد به جامعه معرفی کرد تا جامعه به سمت کارآفرینی و تولید پیش برود.

وی بیان داشت: نسبت به برخی اقدامات در کشور با ظن و گمان رفتار می‌شود، گاهی یک مسئله‌ای در جامعه رخ می‌دهد که تبدیل به سناریویی می‌شود تا عده‌ای از آن نان بخورند و یک برداشت سیاسی دیگری بکنند.

رئیس قوه مقننه لازم نیست آنقدر به رفتارها ظنین باشیم، زیرا جامعه‌ای که دچار گرفتگی روحی می‌شود نمی‌تواند به درستی پیش رفته و روح جمعی جامعه منقبض می‌شود.

لاریجانی بیان کرد: ما نباید ترویج بی صداقتی در جامعه انجام دهیم، زیرا این اتهام‌ها روح جمعی جامعه را تخریب می‌کند و اکنون ما نیاز به یک گشایش روحی داریم و برخی از این تیراندازی‌ها در جامعه فکر جامعه را از مسیر اصلی منحرف می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این به معنای خودسانسوری نیست، بلکه شناخت و فهم درست راه و حرکت در جامعه است که نگاه طبیبانه را می‌طلبد و دید رسانه به جامعه باید طبیبانه باشد.

وی اظهار امیدواری کرد؛ رسانه‌ها نقش‌شان را در این عرصه حساس به خوبی رقم بزنند و در نهایت رئیس مجلس شورای اسلامی از رسانه‌ها و خبرنگاران تقدیر به عمل آورد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، لاریجانی ، خبرنگار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار