بحران نفتی دامن عربستان را هم گرفت

مقامات عربستان در حفظ بهای پایین سوخت برای شهروندان این کشور با مشکل جدی روبرو شده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک؛ کاهش بهای جهانی نفت که پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده نیز ادامه داشته باشد، کشور نفت‌خیز و ثروتمند عربستان را با مشکل جدی مواجه کرده است. مقامات این کشور گمان می‌کردند یک بار دیگر می‌توانند با اتحاد آمریکا، تغییری اساسی در بازارهای نفتی بوجود آورده و مانند سال 1986 (1365) که شوروی سابق را با پایین آوردن بهای نفت به زانو درآوردند، امروز نیز این کار را با برخی کشورهای صادرکننده نفت انجام دهند.

"جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، 11 سپتامبر گذشته (20 شهریور 93) دیداری رسمی با پادشاه عربستان انجام داد و هرچند رسانه‌ها اطلاعات کمی از موضوع این دیدار منتشر کردند؛ در حقیقت مقامات دو کشور برای به زانو درآوردن روسیه با یکدیگر توافق کردند. آمریکا امیدوار بود پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو، با پایین آوردن بهای جهانی نفت عرصه را بر کرملین تنگ کند. این اقدام با هدف پایان دادن به حضور روسیه در بحران داخلی اوکراین صورت گرفت. پس از این توافق پنهانی بهای جهانی نفت کاهش یافت؛ اما تغییری در اوضاع اوکراین بوجود نیامد.

دولت عربستان در حفظ بهای پایین سوخت برای شهروندانش با مشکلات زیادی مواجه است بطوریکه آینده این کشور به عنوان یک کشور ثروتمند نفتی به خطر افتاده است.
ذخایر ارزی عربستان در یک سال حدود 100 میلیارد دلار کاهش یافته است. همچنین جنگ در یمن و تلاش عربستان با هدف جذب طرف های دیگر به ائتلافی که برای جنگ در یمن تشکیل داده، هزینه زیادی بر دوش این کشور تحمیل کرده است.
گزارش ها نشان می دهد عربستان اکنون با مشکلات اقتصادی مواجه است و اقدام عربستان به فروش حدود 27 میلیارد دلار اوراق قرضه در هفته گذشته، بهترین نشانه آن است. خاندان حاکم بر عربستان از پول خود برای پیشبرد نبرد با نفوذ ایران استفاده می‌کند که وضع اقتصادی آن رو به بهبود است و از طریق متحدانش در یمن، سوریه، لبنان و عراق برای پیروزی در جدال بر سر کسب نفوذ در منطقه بهره می برد. برخی محافل سیاسی در عربستان نگران کاهش قدرت این کشور در برابر گسترش نفوذ ایران و استفاده داعش از این مسئله برای به چالش کشیدن مشروعیت حاکمان سعودی هستند.
یک مقام اطلاعاتی که نام وی فاش نشده است در این باره گفت: عربستانی‌ها احساس می‌کنند آمریکایی‌ها موضع خود را در منطقه تغییر داده‌اند؛ ولی اگر آنها به جبهه داخلی خود توجه نکنند با مشکلات بیشتر و بزرگتری مواجه خواهند شد زیرا خطر جبهه داخلی به مراتب بزرگتر از تهدید ایران است به ویژه آن که حدود 2 هزار عربستانی در سه سال اخیر به داعش پیوسته‌اند.
حاکمان عربستان نگرانند جوانان این کشور اگر احساس کنند دولت خواسته هایشان را تامین نمی‌کند، به افراط گرایی روی آورند و داعش را جایگزین بدانند.

به گفته یک استاد دانشگاه عربستانی، دولت عربستان برای نخستین بار در دو جبهه داخلی و خارجی می‌جنگد و هر دو جبهه خطری جدی برای این کشور محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار