واکاوی نگاه حریصانه غرب به شرق در رادیو جوان

برنامه‌ «سینما هویت سلطه» با به چالش کشیدن فیلم‌های هالیوودی سعی در هشدار و آگاهی در شبیخون فرهنگی دارد.

واکاوی نگاه حریصانه غرب به شرق در رادیو جوانعلی سیفی مدیر شبکه جوان در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص برنامه «سینما هویت سلطه» گفت: سینما همواره رسانه‌ای جذاب و تاثیرگذار برای مردم محسوب می‌شود در تاریخ و حضور صنعت سینما در دنیای این حوزه برای دست اندر‌کاران آن مکشوف شده است. حال با این قابلیت قدرت‌های غربی ابزار و وسیله‌ای بهتر و اثرگذارتر از سینما و فرهنگ برای تهاجم به کشورهایی که هدف اصلی آنها است وجود ندارد.

وی ادامه داد: سینما در هالیوود مرز مشخص و قابل تعریفی ندارد فیلمسازان این شهر بزرگ سینمایی، برای بدست آوردن آنچه که در جستجویش هستند از هر عنصر و ابزاری بهره می‌برند و به همین دلیل جذابیت‌های دروغین و دور از شان حقیقی آدمی را به کار می‌گیرند تا به مشتری حداکثری دست پیدا کنند.

سیفی تاکید کرد: نیکی همواره در حداقل قرار دارد و بدی و تباهی فراگیرتر و گسترده‌تر است به استناد آیه شریفه « و ان کثیرا من الناس لفاسقون» می‌شود این نشانه را درک و دریافت کرد که پلیدی و تکثیر آن برای اهل خطا و کجی جذاب است.

وی در خصوص رسالت رسانه ملی ایران در حوزه سینما بیان کرد: رسانه‌ها در این جنگ پیچیده و قدرتمند رسالت بسیار مهمی را بر عهده دارند رهبر معظم انقلاب در آغاز دهه هفتاد به ما و جامعه هشدار و آگاهی دادند که شبیخون فرهنگی از راه رسیده و ما دیدیم که این شبیخون چگونه و با چه لباسی از راه رسید به جنگ نرم نام گرفت.

سیفی در ادامه افزود: هر رسانه رسالتی بر عهده دارد و رسانه ملی نیز رسالت سنگین‌تری دارد به گونه‌ای که ما در این دو دهه شاهد فراگیری شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی متفاوت و گوناگونی در ایران هستیم برنامه‌سازان ما به احساس این خطر بزرگ قدم در عرصه این راه خطیر گذاشتند با روحیه جهادی و انقلابی اهتمام ویژه ای را در این طریق به وجود آوردند، بی‌شک خط اول این جنگ نرم به عهده رسانه ملی است و برنامه‌ریزان و برنامه‌سازان آن سربازان آن هستند.

وی پیرامون کیفیت و ساختار فیلم‌های تولیدی ایران و این تهاجم فرهنگی اظهار داشت: من معتقدم غرب در طول تاریخ به طور دائم به شرق نگاه حریصانه داشته و سود خود را در این سمت از جهان جستجو می‌کند.

سیفی اشاره‌ای به دو نسل قبل و بعد کرد: سینما در سال‌های پس از انقلاب اصلا قابل مقایسه با دوران رکورد سینمای قبل از انقلاب نیست، سینما پس از انقلاب دارای سبک و ایدئولوژی اخلاق‌مدار است، مادر فیلم فارسی همیشه شاهد چند عنصر تو خالی و پفکری نبودیم، اما سینما پس از انقلاب از حقیقت جذاب برخوردار است که این ادعا را می‌توان در کارنامه درخشان سینمای ایران مشاهده و مطالعه کرد.

وی ادامه داد: هویت و دغدغه میهن به پیوند دین و اخالق اصلی‌ترین نشانه است. تمامی فیلم‌هایی که برای جنگ و یا درباره جنگ ساخته شده در این دسته قرار می‌گیرد و در فیلمسازان ایران حس ایرانی بودن و غرور ملی و میهنی از شاخصه‌های ذهن و زبان آنهاست.

سیفی مدیر شبکه جوان در پایان خاطرنشان شد: آنچه اکنون باید آن را در سینمای ایران قابل ملاحظه دانست این است که مفهوم سینما کلاسیک در دنیا و به ویژه در مرکز و مهد آن سینمای هالیوود تغییر کرده و سینما اکران همانند گذشته آن را رونق را ندارد و چون سینما در نرم‌افزارها و ابزاری دیجیتالی تازه ظهور و بروز پیدا کرده است و نسل جوان پرده نقره‌ای سینما را با لوازم سهل‌الوصول دنیای امروز دریافت می‌کند و هر نفر یک سینما شخصی و خانگی در اختیار دارد پس دسترسی آسان شده و ساخت تولید فیلم سرعت یافته و این خود نشانه‌ای بر تاثیر سریع هنر هفتم، رادیو جوان در کمترین زمان از ساخت و تولید یک فیلم در دنیا به نقد و تحلیل آن می‌پردازد و ما شاهد تحلیل فیلم‌هایی بودیم که در برنامه «سینما هویت سلطه» خیلی به لحظه و چابک نقد و تحلیل شده است.

لازم به ذکر است؛ «سینما هویت سلطه» در راستای اهداف سینما غرب و هالیوود و به چالش کشیدن معاد و هدفمند بودن جهان است.

گفتنی است این برنامه کاری از گروه جوان و اندیشه چهارشنبه‌ها از ساعت 21 تا 22 به تهیه کنندگی علیرضا محمدنیا و گویندگی حسن خلقت دوست روی آنتن شبکه رادیوی جوان می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۰:۲۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
سلام و عرض ادب.با تشکر از مطالب خوب سایت شما.
آخرین اخبار