زنجان؛

زمین های شور زنجان مستعد پرورش آرتمیا است

مدیرشیلات و آبزیان استان زنجان گفت: زمین های شور زنجان مستعد پرورش آرتمیا است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ مدیرشیلات و آبزیان استان زنجان گفت: امروزه پرورش غذای زنده در کنار مزارع آبزی پروری به ویژه مزارع تولید ماهیان زینتی، ماهیان سردآبی، گرم آبی و پرورش میگو یکی از ضروریات مورد نیاز برای توسعه آبزی پروری محسوب می شود.

بورانی افزود:استفاده از غذای زنده در پرورش آبزیان علاوه بر ایجاد تعادل در رشد و کیفیت مناسب در آبزیان تولیدی، موجب تامین همه اسید آمینه های مورد نیاز و تامین سایر مواد غذایی طبیعی آبزیان پرورشی می شود.موارد بیان شده زمینه های بروز بیماری های عفونی و ویروسی را که اغلب به دلیل نارسایی های رشد در آبزیان به وجود می آید، کنترل می کند.

وی ادامه داد :آرتمیا نوعی آبزی سخت پوست کوچک می باشد ، این گونه آبزی در آب های بسیار شور یعنی در آب هایی که موجودات مزاحم و شکارچی در آن قادر به زیست نیستند، زندگی می کند.

مدیرشیلات و آبزیان استان زنجان گفت: هشت گونه آرتمیا در دنیا شناسایی شده که سه نوع آن در ایران وجود دارد، گونه آرتمیا اورمیانا، خاص دریاچه ارومیه، گونه آرتمیا پارستنوژنس بومی دریاچه بختگان، مهارلو و کویر ممقان است و گونه سوم گونه ارتمیا فرنسیسی کانا، مناسب و سازگار برای رشد و پرورش است.

بورانی ادامه داد: تحمل شوری برای گونه آرتمیا تا بالای 250 گرم در لیتر بیان شده است و این آستانه تحمل در گونه های مختلف متفاوت است.

وی اضافه کرد:شوری مناسب برای پرورش آرتیما را بین 80 تا 130 گرم در لیتر می باشد، دمای بهینه برای رشد این آبزی،20 تا 30 درجه سانتی گراد و اکسیژن مناسب نیز دو تا پنج میلی گرم در لیتر است.

مدیرشیلات و آبزیان استان زنجان گفت: با توجه به اینکه استان زنجان در برخی از مناطق حاشیه رودخانه قزل اوزن دارای منابع آبی و خاک شور با قابلیت مناسب برای تولید گونه آبزی آرتمیاست، لذا پرورش این آبزی در دستور کار شیلات استان زنجان قرار گرفته است.

بورانی افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده در فاز نخست پرورش این آبزی، ظرفیت تولید سه و نیم تن وجود دارد و سود حاصل از این فعالیت حدود 30 درصد پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد :ظرفیت های تولید گونه آبزی آرتمیا در روستای دوزکند شهرستان ماهنشان، روستای حاجی قشلاق شهرستان ایجرود و روستای عیسی بیگلو در شهرستان خدابنده می باشد

مدیرشیلات و آبزیان استان زنجان گفت: یکِی از بهترِین غذاهای ماهی های تزیینِی، به ویژه بچه ماهی ها، نوزاد آرتمیا است که یکی از سخت پوستان آبزِی محسوب می شود.


انتهای پیام/س

برچسب ها: زمین ، پرورش ، آرتیما ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.