زنجان؛

کرانه های شور قز ل اوزن بستری مناسب برای پرورش آرتمیا

بخشی ازکرانه های رود قزل اوزن مناسب ترین ناحیه برای پرورش آرتمیا شناخته است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ مدیر شیلات و امور آبزیان استان زنجان با اعلام این خبر گفت:خاک شور و آب فراوان که در برخی از حواشی رود خانه خروشان قزل اوزن مشاهده میشود مساعد ترین شرایط را برای پرورش این گونه آبزی فراهم کرده است.

محمود بورانی میگوید: تولید و پروش آرتمیا آنقدر مهم و بازده اقتصادی دارد که نمی توان آنرا نادیده گرفت.

اما آرتمیا چیست و به طور طبیعی زیستگاه ان کجاست؟

آرتمیا بانام علمی Artemia یک نوع آبزی سخت‌پوست است که اغلب در آب‌های شور زندگی می‌کند.

گفته میشود دریاچه شور ارومیه که در استان آذر بایجان غربی ایران قرار دارد، یکی از غنی‌ترین منابع و زیستگاه آرتمیا در جهان به حساب می آید.

مصارف آرتمیا بیشتردر صنایع پرورش میگو و ماهی میباشد بطوری که. سالانه در دنیا بیش از ۲۰۰۰ تن کیست آرتمیا خرید و فروش می‌شود .وفعالان آبزی پروری از خود آرتمیا یا کیست آن برای تغذیه ماهیان در مرحله نوزادی، سخت پوستان و نرم تنان بهره میگیرند.

بیش از هزار سال پیش یعنی سال ۹۸۲ میلادی در کتاب حدود العالم مطالبی به ثبت رسیده‌است که نتایج بررسی آنها نشان میدهد نخستین گزارش مکتوب علمی درباره آرتمیا متعلق به آرتمیای دریاچه ارومیه است.

دراین کتاب به طور صریح آمده است«...اندر او هیچ جانور نیست از شوری آبش مگر کرم.» پرفسور سورجلوس رئیس مرکز رفرانس آرتمیای دانشگاه گنت بلژیک، در اظهار نظر های خود پیرامون این موضوع ،یکی از اسامی قدیمی آرتمیا را «کرم آب شور (brine worm) اعلام کرده‌است.

بنا بر این در کتاب حدود العالم، بعنوان نخستین کتاب جغرافیای فارسی، در باره آرتمیا برای نخستین بار در دریاچه ارومیه تحت عنوان مستند علمی گزارش شده و بعداز آن نیز پرفسور شلوسر در واقع اولین تصویر شماتیک از آرتمیا را ترسیم کرده‌است.

اما اینکه چگونه شد آرتمیا مورد توجه آبزی پروران قرارگرفت و نگاه تجاری بدان افزایش یافت به سالهای ۱۹۳۰ یا ۱۹۳۳ میلادی باز میگردد که طی ان دانشمندی به نام الوین سلو Alvin sealo کاربرد این آبزی را برای پرورش ماهی پیشنهاد کرد.و پس از آن ارزش آرتمیا به عنوان غذای منحصر به فرد در پرورش نوزاد آبزیان برای همه شناخته شده است.

اکنون، با بیشتر شدن علاقه به ماهیان زینتی گرمسیری ؛ ارزش تجاری آرتمیا دو چندان شده است.این در حالیست که، بررسیها ثابت کرده است آرتمیای موجود در دریاچه ارومیه همان آرتمیا اورمیانا میباشد که در کتب مختلف تاریخی بدان اشاره شده است.,

در حال حاضر مرکزی تحت عنوان I.S.A یا International Study of Artemia در بلژیک ایجادشده که در سطح جهانی و به طور وسیع بر روی این آبزی سخت پوست یعنی همان آرتمیا کار می‌کند. چرا که هر کیلو آرتمیا در بازار های جهانی تا ۲۰۰ دلار هم خرید و فروش شده است .

با توجه به آنچه که در اهمیت و سود آوری این آبزی توصیف شد.مدیر شیلات و امور آبزیان استان زنجان میگوید: تولید و پروش آرتمیا در دستور کار شیلات و امور آبزیان استان زنجان قرار گرفته است.

بورانی ظرفیت و سود حاصل از این فعالیت را در مرحله نخست پرورش ، 3.5 تن و حدود 30 درصد پیش بینی کرد..

به گفته مدیر شیلات و امور آبزیان استان زنجان: روستاهای حاجی قشلاق در شهرستان ایجرود، دوزکند در شهرستان ماهنشان، و روستای عیسی بیگلو در شهرستان خدابنده از مناطق مستعد برای تولید و پروش آرتمیا به شمار میرود.

وی بر آن است سود حاصل از صنعت پرورش ماهیان گرم آبی، سردآبی و آرتمیا یک سان است و نوزاد آرتمیا یکی از بهترین غذاهای ماهی های تزیینی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.